3542
Sök

Ratt

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
25 januari 2009
#21
Rail skrev:
Jag tittar nu på en bil på blocket där ägaren säger att när man kör bilen i 100kmh så börjar ratten vibrera. Han säger att det beror på hjulinställningen. Kan det stämma?

Jag bor 300km från bilen och det vore väldigt synd att åka dig om ägaren ljuger och att det är ett större fel. Som tex drivaxel?

Jag undrar bara vilka fel kan bilen ha om den börjar skaka vid 90-100kmh?

Tycker att du ska göra som så att du säger till säljaren att göra vid det "simpla felet för 200,-" och så kan du betala honom dom 200,- + bensin fram och tillbaka till verkstaden.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 januari 2009
#22
Rail skrev:
pattilatti2 skrev:
det kan va så enkelt att de är en massa is i fälgen,inte är det då hjul inställningen:P då är det i så fall fälgarna det är fel på ,kan va styrled som har glapp krägningshämmare,vikterna på fälgen kan ha släppt,men att det skulle va nå dyrt de vette katten,hjulinställning kostar i snitt 500-1000kr då verkstäder tar i snitt 550kr per timme.GENOMSNITTLIGEN i SVERIGE så tack för att slippa höra ne dom tar bara 200 kr ,men skit samma gör de sj då är det gratis.men går du till en akturiserad firma,inge svart jobbs skit då kostar det det..
kör bilen o lyssna efter missljud,i slö hastighet,sväng vänster höger hårt,det kan va stötdämparna som e slut me,kontrollera om bilen studsar en timme efter du tryckt ner framvagnen tongue ska va stumt o inge gung.

sen om man har råd att köpa bilen för 16.000 borde man även ha råd att äga den serva den enkel mattematik:P

Jag har 21000, så jag kommer ha runt 5000 över efter köpet.

Om det är fel på något av stötdämparna, styrled som har glapp, krägningshämmare, vikterna på fälgarna. Är det då reparation på tusenlapar?

Väldigt svårt, .Jag gillar ju honda civic och att det är coupe är perfekt. Men detta jädra felet stör mig som fan haha.. Vet inte vad jag ska göra. Tågbiljetten kostar 500:- dit, så det blir en förlust på 1000:- om det handlar om ett större fel. Vet inte om jag ska ta risken.

nej det är inte dyrt,du kan ju inhandla dämpare på tex biltema dom fungerar,iaf tillfälligt om du senare ska sänka den elr annat du kan ju även pruta på bilen när du väl är där,kolla även in olja glykol,att inte kopplingen slirar,
dvs du kör ca 60/70km/h ner med koppling o har i 4ans växel fullgas o släpper kopplingen:D ska hugga direkt:) inge jävla slirande,
ja dom e fan snygg elr dom går att göra väldigt snygga iaf:)

jag tror ej felet är så avancerat,om man kör 150,undra om de skakar då med,kan ju va så enkelt at fälgarna bara e skit,de har inget me hjulinstälningen att göra iaf,det kan ja lova.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 januari 2009
#23
Jag är fortfarande på att det är balansering som jag skrev innan.
kör till en däckfirma så att han kolla upp det, han kan säga dig direkt om det var fel och det kostar inte så många kronor till att börja med.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 089 Inlägg
25 januari 2009
#24
Rail skrev:
Japp. han sa att den behöver balansering och inte hjulinställning. Så oerfaren som jag är trodde jag det var samma sak och blanda ihop det.  Sorry.

Det kanske är balanseringen som kostar 200kr i en verkstad där han bor? Men iaf, jag är rädd om det är något större fel, Men efter att ni räknat upp nsätan alla fel som gör att ratten skakar så är det väl inget som kostar flera tusenlappar att laga.

Det finns alltid en orsak till varför man säljer en bil, och kanske är han ärlig och säger att det är det ända problemet. eller så säger han detta problemet för att dölja något större. sånt vet man aldrig, så gå efter magkänslan.

\Lindgren

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 januari 2009
#25
ja en balansering kan ju ligga på de typ bytte däck på däckia då kosta de 50kr för de däck bytet,ett däck vare:P


1 150 Inlägg
25 januari 2009
#26
inrikta dig inte på vibrationen de är en bagatelsak syna bilen noga koppling låda kolla olja bromsar ja allt !han kan låstas va ärliga genom och säga en sån bagatelsak sen kanske motor dricker olja som faaan eller nått annat svårt fel att upptäcka vid en översyn på gatan bara!


Kolm
25 januari 2009
#27
Jag har haft identiskt problem med min förra bil. Vid 100 km/h skakade ratten, felet var då obalanserade däck. Provade med ett par andra och problemet försvann direkt smile

Symptomen visar på obalans i däcken, men om det är så i det här fallet kan nog ingen svara på utan att uppleva det.


Sök