3466
Sök

Ratt

89 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
Ratten vibrerar vid 100kmh. Vad kan vara felet?
Senast redigerat av Rail (24 februari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 januari 2009
#2
Det kan bero på en felande hjulinställning. Kan även bero på nåt enklare som obalanserade däck, ojämnt lufttryck osv.

Snedslitna däck gör också att ratten skakar - men snedslitna däck beror oftast på en dålig hjulinställning.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 637 Inlägg
25 januari 2009
#3
Det kan även bero på något så enkelt att däcket är slitet, behöver balanseras eller att det är vätska i däcket.

Jag hade en bil med jämnt slitna framdäck som ändå skakade eftersom de var så slitna. Tror de var på gränsen till ej godkända.
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 januari 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
25 januari 2009
#4
Kassa bussningar i framvangen kan också vara boven.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 januari 2009
#5
Rail skrev:
Mr_EmCom skrev:
Kassa bussningar i framvangen kan också vara boven.

Okej, det måste vara det då han är ung (19) och skyller på att den skakar pga en hjulinställning som endast kostar honom 200 att fixa.

En hjulinställning kostar nog mer än 200 kr normalt sett.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 637 Inlägg
25 januari 2009
#6
te_wik skrev:
Rail skrev:
Mr_EmCom skrev:
Kassa bussningar i framvangen kan också vara boven.

Okej, det måste vara det då han är ung (19) och skyller på att den skakar pga en hjulinställning som endast kostar honom 200 att fixa.

En hjulinställning kostar nog mer än 200 kr normalt sett.

Mvh Tommy

Jo, 200 kronor låter mer som en balansering för två däck.

615 Inlägg
25 januari 2009
#7
Han kanske kör på en gropig grusväg? (som en klasskompis en gång svarade på ett prov med denna fråga)

Let's stance!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2009
#8
Kan va bero på hur många saker som helst, slitna framdäck, hjulinställning, kört av vägen osv osv. Hade jag varit i din sits hade jag inte chansat och åkt 30 mil för att ta reda på varför. Hade den varit i nästa stad så kanske...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

allt-i-allo
13 Inlägg
25 januari 2009
#9
det kan bero på sneda fastkörda fälgar, dåliga däck, felbalansering, bussningar, men några "dyrare" fel är det knappast ändå


Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
25 januari 2009
#10
Dåligt balanserade däck är troligtvis boven.

En hjulsinställning kostar inte 200kr, det är mer balanseringen av 2 däck. Hjulinställning ligger runt 1000kr.

Vad är det för bil ? Det skulle underlätta.

//David
Senast redigerat av 99_turbo (25 januari 2009)

4 299 Inlägg
25 januari 2009
#11
Jag hade vibrationer i ratten från 100 km/h och uppåt.
Anledningen till de va att mina fälgar va skeva och behövde riktas...


4 637 Inlägg
25 januari 2009
#12
Rail skrev:
han sa det kostar 200kr där han bor, men skitsamma. Jag tycker bara att det är  skumt, han borde fixa problemet om han haft bilen i ett år med MSdäck.

Du kanske kan fundera på hur vissa delar på bilen mår efter minst ett år av ständiga vibrationer? 200 kronor låter skumt billigt och även om det varit dyrare borde han fixat detta. Jag skulle blivit misstänksam.
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 januari 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 januari 2009
#13
följ magkännslan känns det inte bra så köp inte

2slow

5 089 Inlägg
25 januari 2009
#14
Nu när så många har skrivit att det behövs en hjulinställning, kan ni förklara HUR detta gör saken bättre?
När man gör en hjulinställning så ändrar man hjulens vinklar åt höger och vänster. Hur gör detta att det skakar mer elle rmindre?
jag har jobbat med hjulinställniingar i snart fyra år, och jag fattar fortfarande inte vart folk får det ifrån.

men åk in till en däckverkstad och kolla balansen i hjulen. Troligtvis så är det bara skit innuti fälgen, vanligt såhär års. Eller bara vanlig obalans i däcket, ganska vanligt när det är vid just en viss hastighet som det skakar.
Annars kan det vara separation på något utav framdäcken, då måste det däcket bytas.
och medans dom ändå har öppe bilen när dom balanserar hjulen så känner man efter glapp i styrleder och spinderleder. Även bussninagr och annat krimskrams.

Så be han åka in till lokala däckverkstan och kolla detta, då hittar han\ni problemet. annars är det bara att pruta som tusan.

\Lindgren

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 januari 2009
#15
Jag har haft samma problem innan, om det skakar mellan 80 och 100, typisk sjukdom som kommer mellan 80 och 100 då du kan vara 100% säker att det är balanseringsvikt som ha gott av. du behöver bara göra om en balansering.
Jag tror inte en stund att det är i detta fall hjulställning
När det gäller hjulställning betalar jag 350:- på ett företag som gör bara det därmed mycket seriös utför arbetet.
Senast redigerat av alain (25 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 089 Inlägg
25 januari 2009
#16
Drivaxlen är nog inget du behöver oroa dig över, det är toligtvis bara vanlig balansering för några hundra som behövs.

\Lindgren

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2009
#17
Tycker fortfarande att åka 30 mil för en bil när man inte är säker på skicket är onödigt, men be killen testa den på motormännen eller bilprovningen. Kostar en 800 spänn men då får du å andra sidan alla fel listade av proffs.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 januari 2009
#18
det kan va så enkelt att de är en massa is i fälgen,inte är det då hjul inställningen:P då är det i så fall fälgarna det är fel på ,kan va styrled som har glapp krägningshämmare,vikterna på fälgen kan ha släppt,men att det skulle va nå dyrt de vette katten,hjulinställning kostar i snitt 500-1000kr då verkstäder tar i snitt 550kr per timme.GENOMSNITTLIGEN i SVERIGE så tack för att slippa höra ne dom tar bara 200 kr ,men skit samma gör de sj då är det gratis.men går du till en akturiserad firma,inge svart jobbs skit då kostar det det..
kör bilen o lyssna efter missljud,i slö hastighet,sväng vänster höger hårt,det kan va stötdämparna som e slut me,kontrollera om bilen studsar en timme efter du tryckt ner framvagnen tongue ska va stumt o inge gung.

sen om man har råd att köpa bilen för 16.000 borde man även ha råd att äga den serva den enkel mattematik:P
Senast redigerat av pattilatti2 (25 januari 2009)


2 982 Inlägg
25 januari 2009
#19
det var vara inre styrstag yttre styrstag.
4-hjulinställning kostade mig 2800....!!!!!! kall


1 814 Inlägg
25 januari 2009
#20
även jag tror att det beror på obalanserade däck, men man kan inte vara säker...


Sök