Tjena! Nu till helgen som kommer ska jag byta olja i T4an Tyvärr har den gått väldigt länge nu på samma olja, typ 1500mil eller något. Tänkte höra vad ni rekomenderar att man ska använda för olja? Ska jag köpa en skitolja o smörja runt med, innan man fyller på den riktiga oljan, kanske? Vad är bäst för en turbobil som gått länge på samma olja?
Näe jag tänker inte lägga ut 3000kr för olja o filter, utan det ska vara humana priser...
Tjena! Nu till helgen som kommer ska jag byta olja i T4an Tyvärr har den gått väldigt länge nu på samma olja, typ 1500mil eller något. Tänkte höra vad ni rekomenderar att man ska använda för olja? Ska jag köpa en skitolja o smörja runt med, innan man fyller på den riktiga oljan, kanske? Vad är bäst för en turbobil som gått länge på samma olja?
Näe jag tänker inte lägga ut 3000kr för olja o filter, utan det ska vara humana priser...
Har du instruktionsboken kvar så står det viken viskositet du ska använda. Har du ingen instruktionsbok så fråga på volvo i andrahand. Jag vet inte vilken temperatur det är där du bor just nu? Där står även vilken "API" klassificering oljan minst ska vara. Där brukar också stå vilka "API klasser" som absolut inte ska användas i din motor.
Jag kan inte tänka mig annat än att du ska använda en helsyntetisk olja i din T4a.
Vet inte vad jag ska säga om rådet att gå till biltema och köpa deras oljor. Med tanke på hur bristfälliga endel av deras produkter är skulle jag inte köpa oljan där.
Några märken som jag har provat och är nöjd med är: Motul, Castrol, Quaker state, Mobil 1 väljer jag i sista hand. Tycker inte att den oljan ger så mycket för pengarna som de andra.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Eller så häller man bara i den nya olja precis som vid vilket oljebyte som helst. 1500mil är inte alls för långt med moderna oljor.
synd att väcka upp den smuts som sitter i hörnen, där gör den ju ingen skada?! men om man tvättar loss den så den börjar fara runt... hm...
Senast redigerat av torpis (26 januari 2009)
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Castrol Edge Sport 10w 60 där har du riktigt grym olja!
De flesta med vitmotorer och över 200literhästar kör med just den oljan.
Castrol Edge 0-40w och kör du lugnt och inte trimmat Castrol Magnatec 5-40w Edge 0-40w är en sportolja som tål höga temperaturer och den funkar med Volvo T4 motorn