satt och funderade lite när kollade modell koden på min turbo
TB2543 Garrett Turbocharger; P/N:465169-1; S/N:3517642 it's .48 a/r compressor and .64 a/r turbine.M4...1990-1991 Volvo 940/960- 2.3L P B230FT,TB2543
min är ju 92 ....
kollar man på senare 940is td04 andra volvo modeller td04 bla bla
vad hände med Garret??? så vitt jag förstår så va ju Garreten bättre än td04
skulle va kul och veta varför dom försvann om någon vet?
Vet dock inte varför de försvann men har fått en stark känsla av att hållbarheten på garret turbona är mkt sämre..
garret turbos som sitter org. monterade på typ volvo 940, saab 9-5 osv går ner sig mkt fortare än dessa som har mitsu agg..
kanske volvo märkte att de va lite sämre kvalitiet och avskaffade dessa på senare årsmodeller. Sen kan ja även säga att mitsu agg är inte billigare än garett, snarare tvärom.. så av den anledningen avskaffades de inte iallafall..
Intressant tråd för övrigt, ska bli kul o följa denna. mvh
Garrett säljs ju av Biltema du tror väl inte att Volvo vill bli förknippade med Biltema?
helt 100 att på 90 talet visste itne feltema vad turbo va;)
Elda skrev:
Lite emr på topic; jag har för mig att mitsu turbona är bättre än garetterna, modernare agg. Men det är bara vad jag har hört.
vad jag har hört så äre tvärt om hehe de jag hörde så ska just den där garreten jag har klara 1.2 vad jag hört på 940is med fulltryck som har td04an ska klara 0.8-0.9 bar som max
om allt stämmer så anser ju jag att den turbon som kan levera mer power e bäst men vem vet folk har ju haft fel förut kvittar igentligen vilket som är bäst skulle va intressant och få veta varför de försvann
satt och funderade lite när kollade modell koden på min turbo
TB2543 Garrett Turbocharger; P/N:465169-1; S/N:3517642 it's .48 a/r compressor and .64 a/r turbine.M4...1990-1991 Volvo 940/960- 2.3L P B230FT,TB2543
min är ju 92 ....
kollar man på senare 940is td04 andra volvo modeller td04 bla bla
vad hände med Garret??? så vitt jag förstår så va ju Garreten bättre än td04
skulle va kul och veta varför dom försvann om någon vet?
Vet dock inte varför de försvann men har fått en stark känsla av att hållbarheten på garret turbona är mkt sämre..
garret turbos som sitter org. monterade på typ volvo 940, saab 9-5 osv går ner sig mkt fortare än dessa som har mitsu agg..
kanske volvo märkte att de va lite sämre kvalitiet och avskaffade dessa på senare årsmodeller. Sen kan ja även säga att mitsu agg är inte billigare än garett, snarare tvärom.. så av den anledningen avskaffades de inte iallafall..
Intressant tråd för övrigt, ska bli kul o följa denna. mvh
helt 100 på att de ger upp fortare??? kul och lära sig nått nytt iaf=D
vad jag har hört så äre tvärt om hehe de jag hörde så ska just den där garreten jag har klara 1.2 vad jag hört på 940is med fulltryck som har td04an ska klara 0.8-0.9 bar som max
om allt stämmer så anser ju jag att den turbon som kan levera mer power e bäst men vem vet folk har ju haft fel förut kvittar igentligen vilket som är bäst skulle va intressant och få veta varför de försvann
Nja ur en synpunkt kanske man kan säga att turbon är bättre om och den kan leverera mer. Men jag tror volvo kollar på mycket mer än så! Volvo var nog(och är väl) väldigt rädd om sitt rykte, eftersom att alla 140 och 240s är kända för att gå 1000 varv runt jorden utan ett fel. Tror de kollar mer på vilka fel som uppstår efter 10,15 och 20000 mil. Sen tror jag inte det var lika allmänt vanligt att man i början av 90-talet mixtrade lika mycket laddtrycket själv, iaf inte lika vanligt som det är idag. Slutligen tror även jag att penga frågan spelade in på ett hörn.
vad hände med Garret??? så vitt jag förstår så va ju Garreten bättre än td04
skulle va kul och veta varför dom försvann om någon vet?
Det stämmer inte att Garrettsnurrorna skulle vara bättre än Mitsubishis. Snarare tvärtom, vilket skulle kunna vara ett skäl till att man slutade med använda de aggregaten.
Men för att gå On-Topic så började väl Volvo och Mitsubitshi samarbeta när dem bytte turbo-tillverkare på Volvo-bilarna?
kanske kan stämma?? för de gammla b230FT innan 940 dvs de på 740 tic de hade vell oxå nån typ av garret?
Elda skrev:
det jag menade var inte MAX laddet utan snarare laddtryckskurvan.
aha du tänkte så
Rille_Pille skrev:
Nja ur en synpunkt kanske man kan säga att turbon är bättre om och den kan leverera mer. Men jag tror volvo kollar på mycket mer än så! Volvo var nog(och är väl) väldigt rädd om sitt rykte, eftersom att alla 140 och 240s är kända för att gå 1000 varv runt jorden utan ett fel. Tror de kollar mer på vilka fel som uppstår efter 10,15 och 20000 mil. Sen tror jag inte det var lika allmänt vanligt att man i början av 90-talet mixtrade lika mycket laddtrycket själv, iaf inte lika vanligt som det är idag. Slutligen tror även jag att penga frågan spelade in på ett hörn.
kan kanske stämma tror inte de va allt för mkt laddtryck pil på den tiden men vem vet man va inte så spec gammal då
Vet dock inte varför de försvann men har fått en stark känsla av att hållbarheten på garret turbona är mkt sämre..
garret turbos som sitter org. monterade på typ volvo 940, saab 9-5 osv går ner sig mkt fortare än dessa som har mitsu agg..
kanske volvo märkte att de va lite sämre kvalitiet och avskaffade dessa på senare årsmodeller. Sen kan ja även säga att mitsu agg är inte billigare än garett, snarare tvärom.. så av den anledningen avskaffades de inte iallafall..
Intressant tråd för övrigt, ska bli kul o följa denna. mvh
helt 100 på att de ger upp fortare???
jodå, de är 100%, kan dessvärre ite uttala mig om vilka som ger mest effekt, men framförallt på saabarna har de framkommit väldigt tydligt att garett agg inte håller måttet va gällande hållbarhet iaf.
den uppfattningen ja fått iaf=) kul och lära sig nått nytt iaf=D
saab tillhör inte min starka sida så hehe känner inga som kör saab turbo heller så kan nog stämma de du säger
satt och funderade lite när kollade modell koden på min turbo
TB2543 Garrett Turbocharger; P/N:465169-1; S/N:3517642 it's .48 a/r compressor and .64 a/r turbine.M4...1990-1991 Volvo 940/960- 2.3L P B230FT,TB2543
min är ju 92 ....
kollar man på senare 940is td04 andra volvo modeller td04 bla bla
vad hände med Garret??? så vitt jag förstår så va ju Garreten bättre än td04
skulle va kul och veta varför dom försvann om någon vet?
Vet dock inte varför de försvann men har fått en stark känsla av att hållbarheten på garret turbona är mkt sämre..
garret turbos som sitter org. monterade på typ volvo 940, saab 9-5 osv går ner sig mkt fortare än dessa som har mitsu agg..
kanske volvo märkte att de va lite sämre kvalitiet och avskaffade dessa på senare årsmodeller. Sen kan ja även säga att mitsu agg är inte billigare än garett, snarare tvärom.. så av den anledningen avskaffades de inte iallafall..
Intressant tråd för övrigt, ska bli kul o följa denna. mvh
helt 100 på att de ger upp fortare??? kul och lära sig nått nytt iaf=D
jodå, det är 100%, kan dessvärre ite uttala mig om vilka som ger mest effekt, men framförallt på saabarna har de framkommit väldigt tydligt att garett agg inte håller måttet va gällande hållbarhet iaf.
jodå, de är 100%, kan dessvärre ite uttala mig om vilka som ger mest effekt, men framförallt på saabarna har de framkommit väldigt tydligt att garett agg inte håller måttet va gällande hållbarhet iaf.
den uppfattningen ja fått iaf=) kul och lära sig nått nytt iaf=D
saab tillhör inte min starka sida så hehe känner inga som kör saab turbo heller så kan nog stämma de du säger
Jobbar me finbilarna så man ser ju va som händer om dagarna=), visst, garett håller sämre men de är ju absolut inte ngn skit för det, åker garett turbo i min -93;a och de går kanonbra, inget glapp, rycker inte blått eller ngt så.. men ja vet att min dag snart kommer=(, då det är dags för turbobyte, heh
Men för att gå On-Topic så började väl Volvo och Mitsubitshi samarbeta när dem bytte turbo-tillverkare på Volvo-bilarna?
Det är ju inte omöjligt. S40 delar tydligen en hel del grejer med Mitsubishi Evo tydligen, enligt Torpis...
har itne s40 nån av modellerna mitsu motorer?
stämmer bra, kommer inte ihåg om det var 1,6 eller om de va 1,8 som har mitsu motor, därför de är så mkt problem me dem. Variabla kamdrev som börjar skramla och de går ryckigt o allt va det är=),heh.
saab tillhör inte min starka sida så hehe känner inga som kör saab turbo heller så kan nog stämma de du säger
Jobbar me finbilarna så man ser ju va som händer om dagarna=), visst, garett håller sämre men de är ju absolut inte ngn skit för det, åker garett turbo i min -93;a och de går kanonbra, inget glapp, rycker inte blått eller ngt så.. men ja vet att min dag snart kommer=(, då det är dags för turbobyte, heh
tror min är bytt så får vell se hur länge den håller hur lång livstid brukar de ha om de är brukade normalt?
saab tillhör inte min starka sida så hehe känner inga som kör saab turbo heller så kan nog stämma de du säger
Jobbar me finbilarna så man ser ju va som händer om dagarna=), visst, garett håller sämre men de är ju absolut inte ngn skit för det, åker garett turbo i min -93;a och de går kanonbra, inget glapp, rycker inte blått eller ngt så.. men ja vet att min dag snart kommer=(, då det är dags för turbobyte, heh
tror min är bytt så får vell se hur länge den håller hur lång livstid brukar de ha om de är brukade normalt?
det är så svårt att säga, mkt beror ju på hur ofta oljebyten är gjorda och va man kör me för olja osv, men är de inget glapp i turbon nu den inte blårycker så behöver du inte oroa dig. se bara till att alltid ha bra och ren olja i motorn så kommer den hålla många mil till;)
Jobbar me finbilarna så man ser ju va som händer om dagarna=), visst, garett håller sämre men de är ju absolut inte ngn skit för det, åker garett turbo i min -93;a och de går kanonbra, inget glapp, rycker inte blått eller ngt så.. men ja vet att min dag snart kommer=(, då det är dags för turbobyte, heh
tror min är bytt så får vell se hur länge den håller hur lång livstid brukar de ha om de är brukade normalt?
det är så svårt att säga, mkt beror ju på hur ofta oljebyten är gjorda och va man kör me för olja osv, men är de inget glapp i turbon nu den inte blårycker så behöver du inte oroa dig. se bara till att alltid ha bra och ren olja i motorn så kommer den hålla många mil till;)
sist ja kände på den va de inge glapp alls fast de va i sommras sen har man 1.1 i laddtryck nu mera istället för 08-09 orginal. vet bara att bilen va ner plockad vid 29 tusen mil och att turbon ser inte lika rostig ut som downpipen så antar den är bytt då den med bara hoppas på de bästa=D
som sagt no turbo no life vilken turbo de än må vara;)