3434
Sök

740 Tic blöddrar på 3an,4an,5an

Dolk
146 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
Nu när jag åkte hem med bilen som jag hämtade idag så börja det blöddra halvägs hem.

Det hände när jag skulle gasa ur en rondell, 2an gick bra, 3an gick bra sen stampa så gasa jag till o bilen röck till och blöddra som fan. (hade 0,5 bar i laddtryck då) jag tog det lugnt och åkte in på ett ställe och ställde ner laddtrycket och det fortsatte att blöddra (tänkte att den fick för mycket luft eller något?)

Det är samma sak på 4an och 5an. Funkar bra till den får 0,5 i laddtryck o då rycker den till....

Kan det vara att turbon börjar ge sig eller är det för lite laddtryck från turbon? Har fan inte råd att den går sönder denna månad. Attans!

Kan tilläga att jag har en FT motor i den
Senast redigerat av Dolkis (26 januari 2009)


Dolk
146 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#2
Ingen som vet? sad


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2009
#3
inte så att du har skjutit väck ett tryckrör då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Dolk
146 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#4
Vart sitter tryckröret och hur ser jag om det är borta? ^^

Är väldans ny med turbo!


Avstängd
653 Inlägg
26 januari 2009
#5
Dolkis skrev:
Vart sitter tryckröret och hur ser jag om det är borta? ^^

Är väldans ny med turbo!

Hmm, detta kan bli krångligt, du borde köpa en haynes handbok.

Jag har rätt i vad jag än säger.

Dolk
146 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#6
jag har haynes bok brevid mig och sökte där. Stog inget om tryckrör i bak registret


Avstängd
653 Inlägg
26 januari 2009
#7
Dolkis skrev:
jag har haynes bok brevid mig och sökte där. Stog inget om tryckrör i bak registret

Tryckrör är dem rören som går från turbon som den komprimerade luften går i, från turbo till intercooler, från intercooler till insug/gasspjäll. Det är i princip det första man ser när man öppnar huven.

Jag har rätt i vad jag än säger.

★★★★★
455 Inlägg
26 januari 2009
#8
tryckrören sitter mellan turbo->ic, och ic -> spjällhus, men följ alla slangar från filter till turbo, turbo till ic, o och ic till insuget, kolla alla anslutningar o alla slangar efter sprickor eller dom hoppat av etc.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 januari 2009
#9
skulle tippa på att lmm är kass, så den får fel blandning.


Dolk
146 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#10
jag gick ut till bilen o testade. först drog jag ner laddtrycket till det minsta för att testa.
Då laddar den runt 05-06. Jag drog på lite och nu laddar den 07-08 på 3ans växel. Den går super fint om jag kör 1an, 2an, 3an (går ur växlarna) men om jag sen ligger i 50 på 3ans växel o gasar på fullt börjar den blöddra lite smått.

Kollade alla slangar och det läcker inget ur någon slang. Så funderar på om det kan vara lmm'en som är trasig! hur mycket kostar en sådan om det är den som är paj?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 januari 2009
#11
Dolkis skrev:
jag gick ut till bilen o testade. först drog jag ner laddtrycket till det minsta för att testa.
Då laddar den runt 05-06. Jag drog på lite och nu laddar den 07-08 på 3ans växel. Den går super fint om jag kör 1an, 2an, 3an (går ur växlarna) men om jag sen ligger i 50 på 3ans växel o gasar på fullt börjar den blöddra lite smått.

Kollade alla slangar och det läcker inget ur någon slang. Så funderar på om det kan vara lmm'en som är trasig! hur mycket kostar en sådan om det är den som är paj?

hmh,men låter ändå inte som lmm, men vad är gjort med bilen? eller är den helt original?


Dolk
146 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#12
Det är bytt motor men till en annan FT motor. Tomgången är höjd till ca 1 000 varv/min. har en Dump med ställbart laddtryck till. (fick med det i ett packet en polare fixade till det) Så det är det ända som är fixat.

När den börja blöddra så hade jag ställt med laddtrycket lite för att jag vill ju att turbon ska hålla länge!


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 januari 2009
#13
årsmodell kollat felkoder? om motorn va bytt årsdmoell på den?


Dolk
146 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#14
Hmm hur kollar man felkoder? ^^

Motorn är från en 90a den med. FT motorn smile

Ska tilläga kanske att motorn har gått mellan 20-25 000 mil.
Senast redigerat av Dolkis (27 januari 2009)


Kyltekniker
166 Inlägg
27 januari 2009
#15
skitigt spjällhus? databox? lambda? LMM? tjufluft? rotor? fördelare? tändsift?

294 Inlägg
27 januari 2009
#16
Om du har bilen igång, och rycker kontakten till luftmasse mätaren, vad händer, hur går den? någon skillnad?

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Dolk
146 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#17
Tomgången går jätte bra. Luktar lite mycket bensin bara i avgaserna. 1an o 2an går det rappt och fint som den ska. 3an när jag kommer upp till 0,5 bar så låter "BRBRBRBRBR" från avgasystemet. Typ som avgassmällar fast som att han misständer. sen när jag kommer över 0,6 bar så går den fint fint igen och laddar på som fan o går framåt igen!

Det ryker ingenting från motorrummet när bilen är igång!


Magister Mundi Sum
177 Inlägg
27 januari 2009
#18
alla tändstift hela ? turbo bilar e ju lite känsliga för det...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Dolk
146 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#19
Om inte något tädstift hade vart helt hade den blöddrat på alla växlar. Nu är det bara på 3an, 4an och 5an


Tekniker
624 Inlägg

Sök