3750
Sök

lättat svänghjul till en turbo bil ?

90 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
hej jag undra vad det gör för nytta eller inte nytta =? tacksam för svar mvh Robin

653 Inlägg
26 januari 2009
#2
dvorg skrev:
hej jag undra vad det gör för nytta eller inte nytta =? tacksam för svar mvh Robin

En grej är snabbare gas respons..


1 853 Inlägg
26 januari 2009
#3
bilen varvar upp och ner snabbare bland annat...

90 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#4
oki är det nått mer ?`

Ford Racing
479 Inlägg
26 januari 2009
#5
Lättare

Ja Just!

5 089 Inlägg
653 Inlägg
26 januari 2009
#7
fordelvis skrev:
Lättare

Det tror jag han förstår faktist eftersom det heter "Lättat" svänghjul roll


Toyaddict
241 Inlägg
26 januari 2009
#8
Snabbare acc men mindre vridmoment.
Finns massor övriga för och nackdelar, mest nackdelar som tex ökat slitage på vevlager och växellåda.
Sök här på forumet eller webben..

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

3 124 Inlägg
26 januari 2009
#9
FLindgren skrev:
Men förlorar man inte på toppeffekten med ett lättat?

supratjejen skrev:
Snabbare acc men mindre vridmoment.

NÄ!
Det har behandlats i många andra trådar.

Läs länken http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/h … _works.htm wink
Orkar ni inte läsa länken så läs bara första meningen; When you install a lightweight flywheel, there is no torque loss from the engine. End of story. cool
Senast redigerat av viccoA (26 januari 2009)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
26 januari 2009
#10
Enda skillnaden i slitage på vevlager är väl att man frångår motorns grundbalansering, men det går ju alltid att nolla igen om man tycker det är så noga. Vidare tappar man inget i vridmoment, det är en väldigt spridd missuppfattning.

Svänghjulet är till för att lagra rörelseenergi och dämpa svängningar i motorn pga olikformigheten i kraften när motorn tänder. Lagrandet av rörelseenergi gör sig gällande vid start i brant backe tex, ett lättare svänghjul blir lite svårare att starta med då det bromsas lättare av kopplingens tryck mot lamellen.

Lättar man svänhjulet går motorn lättare upp i varv, och den känns därför piggare. Den går också lättare ner i varv.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Toyaddict
241 Inlägg
26 januari 2009
#11
Du varken ändrar på motorns vrid eller hk om man ska va noggrann, bara hur bilen upplevs!
Hade lättat på supran och upplevde den som piggare men tomgången blev ryckig och bilen gick inte att köra på lägre varv.

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

66 Inlägg
26 januari 2009
#12
händer ingeting med balansen i motorn om man lättar svänghjulet  så vida du sätter det på samma plats som förut och alla delar i motorn är balanserade var för sig det enda som är nackdelen är om du ska dragrace åka och du vil ha bra starter, om du lättar svänghjulet  så har du bara mindre massa i rörelse som ska ta dig framåt i starten, men sen när du kör så är det ju bara bättre för den varvar ju upp mycket fortare och du kan komma upp till de varvtalen när motorn börjar ge några hk. teoretiskt sett skulle tomgången bli lidande men jag hade ett svänghjul som vägde 4,4 kg och orginal svänghjulet vägde 10 kg och ställde in motorn på 800 varv utan den missa eller gick dåligt


979 Inlägg
26 januari 2009
#13
lätta svänghjulet några kilon...mer varvvillig men om de händer mer vettifan...hursomhelst så gör det skillnad.

Hpc


Sök