26 januari 2009
Trådstartare
Jag håller på att planera min första egna lägenhet, och nu är jag på området tv/hemmabio.
Jag funderar på vad skillnaden mellan en dvd för 599:- och en för 3000:- !?
Sen läste jag någonstans om någon som sa att ett playstation3 var den ultimata lösningen eftersom att det var en så bra dvd-spelare.
Jag då, som inte är någon tv-spels-fantast, vad ska jag välja. Självklart kan jag tycka det är roligt att köra Colin Mc Rae någon gång då och då men...
Jag vill även kunna spela in något ifrån tv:n, som på gamla goda tiden var jätte-enkelt med VHS. Vad som är bäst idag, hårddsisk (inbygd i dvd'n eller externt via datorn) eller skiva vet jag inte. Hjälp mig gärna med hur jag på bästa sätt ska administrera det!
Ja ni förstår säkert! Hjälp mig välja!
Det vore underbart med lite förslag på någorlunda ljudanläggning till rimlig peng då rummet är en lägenhet. Behöver ju inte vara några värstinggrejor eftersom jag har har grannar som jag helst ska vara sams med.
Min fråga är väl egentligen om det ens är möjligt och värt att satsa på några bra grejor utan att driva grannarna till vansinne? Den stora boven är ju iaf basen, kan man kanske helt skippa den? -vad händer med förstärkaren om denne inte får något motstånd på sub-utgången, finns risk att man bränner förstärkaren?
Runt 5000:- för 5.1 högtalaruppsättning och förstärkare. Är det rimligt eller får jag bara skit?
Helst vill jag inte köpra ett Sony hemmabiopaket på Siba, känns roligare med lös förstärkare, lös dvd, lösa högtalare.
Och som sagt det får ju bli ett bra och fint ljud men inget värstingtryck, eftersom det inte är ett hus ute på landet.
Det anläggningen ska användas till är tv/film och musik, eventuellt lite spel. Enheter som ska kopplas ihop med förstärkaren är alltså tv, dvd, dator och eventuellt någon spel-konsol
Alla tips, idéer, erfarenheter och vad jag ska tänka på uppskattas!
Sebbe
In hoc signo vinces