2646
Sök

Varför så viktigt med helsyntet i en vr6?

388 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#1
som sagt alla säger att det är jätte viktigt att det är helsyntets olja i en vr6 och då undrar jag varför? för alla mekaniker jag har snackat med hittills på står bara att jag är dum om jag kör med helsyntet i min passat vr6.

och min far som är bilmek påstår det också så just nu kör jag på delsyntet och jag tycker det rasslar lite om motorn och undrar då om det går att få bukt med om jag skaffar helsyntet istället?

jag vet att det borde vara dags för att byta kedjorna och spännanre snart men så mycket rasslar det ändå inte.

Mvh thomas


1 062 Inlägg
27 januari 2009
#2
Rasslar det är det hög tid att byta släpor/spännare/kedja nyss!!  Och helsyntet förlänger livslängden på dessa känsliga delar i VR6:an

"You Go, we go!"

388 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#3
TLO skrev:
Rasslar det är det hög tid att byta släpor/spännare/kedja nyss!!  Och helsyntet förlänger livslängden på dessa känsliga delar i VR6:an

jo jag vet fick lönene idag så jag tänkte köpa det som behödves till ett kamkedjebyte och ta det någon helg framöver. men då har jag en till fråga vad är det jag behöver beställa hem för delar när jag ska fixa det. det jag vet är det här:

Glidskena Övre
Glidskena Undre
Spännare Övre
Spännare Undre
Spännskena Övre
Kedja Övre
Kedja Nedre

Lägg gärna till om jag har glömt någe då jag ska beställa allt snarast!

Tack på förhand

Mvh thomas


1 062 Inlägg
27 januari 2009
#4
Minns inte om det var nåt mer än detta, dock kan du ju se hur kuggarna ser ut på en gång. Själv passade jag på att byta koppling när växellådan ändå var nerplockad.

http://motorplus.se/kamkedja.php

Hittade en länk med rätt bra info

"You Go, we go!"

1 853 Inlägg
27 januari 2009
#5
http://img171.imageshack.us/img171/3629/kamkedjajt2.jpg

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2009
#6
de flesta bilar nyare än 88 skall ha helsyntet, dagens motorer är byggda för helsyntet, den är så att säga lite finare å mjukare än mineral/halv... svårt att förklara...


388 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#7
Xoff skrev:
de flesta bilar nyare än 88 skall ha helsyntet, dagens motorer är byggda för helsyntet, den är så att säga lite finare å mjukare än mineral/halv... svårt att förklara...

okej så då är det därför men det jobbiga är att alla jag pratar med typ dumförklarar än när jag säger att jag tänkt hälla i helsyntet men då ska jag nog ta och köra på det iaf då smile

tack för svaren så länge

Mvh thomas


1 867 Inlägg
27 januari 2009
#8
Många äldre människor tror fortfarande på myten att helsyntetisk olja är så lättflytande att det rinner takt igenom en motor som har gått "långt"
Bullshit, och som sagt, dagens bilar ska helst ha helsyntet.

Att mineral/del och helsyntet inte ska vara blandbart är också en gammal myt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
27 januari 2009
#9
Hej!

Du behöver inte oroa dig för vad dina kamrater och vad din far säger. Du kan köra på både hel och halvsyntet.  Du kan ha halv på vår-sommaren & hel på höst-vinter halvåret om du så vill smile

Det hela handlar om att oljan ska hinna smörja motorn i alla kanalar mm mm  blablabla.. Och halvsynteten är inte lika lättsmörjande som helsynteten, under tex vintertid. Därför anser man att man tex ALLTID ska köra med helsyntet i en turbomotor. Vet vissa som tom har kört på mineral i sina turbomotorer, men men wink

Jag tycker att du gör rätt som köper helsyntet, nu när det fortfarande är kallt o kryper neråt minusgraderna. 

Förresten, vad är det för olja du köper?

Mvh

Stefan
Senast redigerat av RallySaaben85 (28 januari 2009)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2009
#10
Koop skrev:
Många äldre människor tror fortfarande på myten att helsyntetisk olja är så lättflytande att det rinner takt igenom en motor som har gått "långt"
Bullshit, och som sagt, dagens bilar ska helst ha helsyntet.

Att mineral/del och helsyntet inte ska vara blandbart är också en gammal myt.

nja, det första är ingen myt, helsyntet äter sig gärna igenom gamla avlagringar av mineralolja som i vissa fall faktiskt hjälpt till att täta motorn!

jag tätade tillåmed en gammal volvo jag hade (gammal å gammal, -90 å alltid gått på helsyntet i 42000mil), med just mineralolja när en packbox sa upp sig, inget att rekomendera kanske men iaf...

å prova härna att hålla i helsytet i en motor från tex 70 talet å se vad som händer! den kommer säkerligen både börja läcka å dricka olja! (om den inte är nyrenoverad iof, då har den ju friska tätningar igen å helsyntet är att föredra)

men den andra kan jag hålla med om! halv(del)syntet är ju faktiskt inte mer advancerat än en blandning mellal just hel och mineral...


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
28 januari 2009
#11
Xoff skrev:
Koop skrev:
Många äldre människor tror fortfarande på myten att helsyntetisk olja är så lättflytande att det rinner takt igenom en motor som har gått "långt"
Bullshit, och som sagt, dagens bilar ska helst ha helsyntet.

Att mineral/del och helsyntet inte ska vara blandbart är också en gammal myt.

nja, det första är ingen myt, helsyntet äter sig gärna igenom gamla avlagringar av mineralolja som i vissa fall faktiskt hjälpt till att täta motorn!

jag tätade tillåmed en gammal volvo jag hade (gammal å gammal, -90 å alltid gått på helsyntet i 42000mil), med just mineralolja när en packbox sa upp sig, inget att rekomendera kanske men iaf...

å prova härna att hålla i helsytet i en motor från tex 70 talet å se vad som händer! den kommer säkerligen både börja läcka å dricka olja! (om den inte är nyrenoverad iof, då har den ju friska tätningar igen å helsyntet är att föredra)

men den andra kan jag hålla med om! halv(del)syntet är ju faktiskt inte mer advancerat än en blandning mellal just hel och mineral...

Japp, kan hålla med dig om äldre bilar smile  Man ser ju ganska snabbt om man kan hälla i syntet-olja.

Man kan gå över från syntet-olja till vanlig mineral.. Men man ska HELST INTE göra det tvärtom. Om nu motorn alltid har fått mineral så ska man helst fortsätta med det, som ovanstående säger... Ifall man kan konstatera att motorn inte har fått ny sotningssats förstås. smile

Mvh

Stefan
Senast redigerat av RallySaaben85 (28 januari 2009)



Sök