3266
Sök

Hastighetsmätaren (mätarhuset) Volvo 740 GL-91 ?

41 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Jag undrar om någon vet hur man ändrar "miltalet" på ett mätarhus på min 740 Gl -91

Jag har 940 bräda , sen så har jag köpt ett annat mätarhus, för mitt jag har nu funkar inte miltalen på.
Men det huset jag har köpt står på lite väl högt miltal, min har inte gått så långt.

Kan jag då dra tilbaka den andra som jag köpte? hmm

Vem gillar fartkameror? Inte jag

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2009
Hmm, hur vet vi att du inte tänker sälja bilen å då vill ha ner miltalet lite så du får mer cash?

jag pekar inte ut dig eller så men i ett forum så finns det vissa saker man inte gärna ger ut bara så för att det inte skall hamna i fel händer eller liknande... wink

908 Inlägg
27 januari 2009
förmodligen plcoka isär.. pröva på den defekta och prova dej fram smile

845 Inlägg
27 januari 2009
Xoff skrev:
Hmm, hur vet vi att du inte tänker sälja bilen å då vill ha ner miltalet lite så du får mer cash?

jag pekar inte ut dig eller så men i ett forum så finns det vissa saker man inte gärna ger ut bara så för att det inte skall hamna i fel händer eller liknande... wink

Min har rullat mindre än vad hans gjort wink

Men hans bil är ju i så pass bra skick, iaf på utsidan big_smile, så jag tror inte att han tänker skruva ner för att sälja.

Mitt förra jobb köpte en Firma bil från tyskland. En Mercedes Sprinter. 46.000 mil hade den rullat. Söndervarvad på Autobahn. Vi viste inget från början. Det stod 11.248 på mätaren när vi köpte den. Sen efter närmare granskning  så såg vi att den var manipulerad. Inte så roligt. Men hur långt Kan han igentligen skruva ner från ca 23.000 mil.

Annons: Extra fint och färsk vålvo. Endast rullad 3.000 milen. Provkörning och tidigare papper inte med på köpet..

Hade inget annat vettigt att skriva ikväll. Men själv så tyckte jag skrev nått som var lite roligt iaf big_smilebig_smile Min humor äger tongue
Senast redigerat av Jimpiz (27 januari 2009)

537 Inlägg
27 januari 2009
Men märks det inte om den är tillbaka snurrad? Med tanke på att på bilprovningen noterar miltalet som även sen syns i protokollet? borde inte systemet känna igen om en bil helt hux flux gått 10.000mil mindre än sist?

41 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Xoff skrev:

Men hans bil är ju i så pass bra skick, iaf på utsidan big_smile, så jag tror inte att han tänker skruva ner för att sälja.

Mitt förra jobb köpte en Firma bil från tyskland. En Mercedes Sprinter. 46.000 mil hade den rullat. Söndervarvad på Autobahn. Vi viste inget från början. Det stod 11.248 på mätaren när vi köpte den. Sen efter närmare granskning  så såg vi att den var manipulerad. Inte så roligt. Men hur långt Kan han igentligen skruva ner från ca 23.000 mil.

Annons: Extra fint och färsk vålvo. Endast rullad 3.000 milen. Provkörning och tidigare papper inte med på köpet..

Hade inget annat vettigt att skriva ikväll. Men själv så tyckte jag skrev nått som var lite roligt iaf big_smilebig_smile Min humor äger tongue

Min kompis skall köpa bilen om ett halvår, men inte bryr han sig om att ja sänker milen på en mätare som gått på tok för mkt imot va bilen har gått!!

Vad tjänar man på att dra tillbaka en mätare om man säljer en 740 då?? hahaha... inte ett skit!
Jag vill bara inte att min bil skall ha gått 34 K helt plötsligt när jag vet att den bara gått 27 K.

tack för alla snälla svar

FYM racing.
122 Inlägg
10 februari 2009
Det är skit lätt om man vet hur man gör! Men jag vill inte skriva ut det här, För det är ju inte så kul om man köper en bil som har blivit manipulerad bara för att jag har skrivit det här...

FYM racing.

Avstängd
232 Inlägg
10 februari 2009
Gorm skrev:
Jimpiz skrev:
Xoff skrev:

Min kompis skall köpa bilen om ett halvår, men inte bryr han sig om att ja sänker milen på en mätare som gått på tok för mkt imot va bilen har gått!!

Vad tjänar man på att dra tillbaka en mätare om man säljer en 740 då?? hahaha... inte ett skit!
Jag vill bara inte att min bil skall ha gått 34 K helt plötsligt när jag vet att den bara gått 27 K.

tack för alla snälla svar

hur vet du till 100% attt den bara gått 27000 då? har du eller din familj haft den sedan nY? den kanske har gått 42000mil men du TROR att den gått 27000 bara för att det står det??

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 februari 2009
Dra inte tillbaks den för mycket, för då säljer du den aldrig för den har gått så lite.. ^^ wink
(Gammal Norgevits...)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 562 Inlägg
10 februari 2009
markuse90 skrev:
Men märks det inte om den är tillbaka snurrad? Med tanke på att på bilprovningen noterar miltalet som även sen syns i protokollet? borde inte systemet känna igen om en bil helt hux flux gått 10.000mil mindre än sist?

jo de syns ju på protokollet men miltalet har ju inget å göra med trafiksäkerheten, däremot kan nog försäkringsbolag börja granska protokoll, om man angett en låg körsträcka.

41 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
FYM skrev:
Det är skit lätt om man vet hur man gör! Men jag vill inte skriva ut det här, För det är ju inte så kul om man köper en bil som har blivit manipulerad bara för att jag har skrivit det här...

Nä, men då är din åsikt inte intressant ! Jag fråga i välmening & inte fan tjänar jag stor "kovan" på att dra till baka en mätaren några mil eller ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 februari 2009
Gorm skrev:
FYM skrev:

Nä, men då är din åsikt inte intressant ! Jag fråga i välmening & inte fan tjänar jag stor "kovan" på att dra till baka en mätaren några mil eller ?

Varför  helt enkelt inte ha den som den är då...spelar väl ingen roll på en gammal Bil...eller...? De e ju skicket man kollar på inte mätaren...!
Senast redigerat av mrbuggy (12 februari 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2009
ha ha ha  men om miltalen inte funkar längre så lär den ju inte bara gått 27000 som mätaren har fastnat på:P men skulle det stämma så kör 5000 mil till å byt mätaren då:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 142 Inlägg
13 februari 2009
gå ut på vv.se och kolla vad senaste miltals noteringen är på din 740 sen skruvar du de andra mätarhuset till samma miltal:P sen är de väll bara att köra:P

OpelFredrik
13 februari 2009
Som jag gjorde på min och kompisens 740 smile Hehe vissa kommer hata mig för detta nu men jag delar bara med mig av min kunskap! tongue

Demoneta mätarhuset så du har räkneverket fritt så att säga, sen tar du en skruvmejsel av mindre modell och typ trycker på kuggen till dom olika siffrorna, tryck ganska hårt så kuggar den över fast åt fel håll om du förstår hur jag menar, detta funka kanon på dom 3 bilar jag gjort detta på! Dock har jag bara gjort detta då jag köpt nytt mätarhus och ställde det nya som den gamla stod!

Om du ska ha bilen i mer än 3 år eller iaf 3 besiktningar så kan du ställa miltalet på vad du vill, bilprovningen skiter i att bilen ena året har gått 50 000 och andra året 6 000 mil det har inte dom med att göra! (Dock har försäkringsbolaget det men det är en annan femma) Efter 3 besiktningar så faller dom gamla besiktningsprotokollena ur deras system och går inte att få tag på! smile Inte som privatperson iaf! Så om du ställer mätarhuset från 50 000 mil till 6 000 mil och besiktar bilen tre gånger så kan man inte få tag på dom protokollen där det står att den gått 50 000 mil, lättare förklarat blir det inte!

Och nu på senare tid har dom börjat skriva ut miltalen på webben också när man söker uppgifter om ett annat fordon! Dock ändras denna siffra varje gång man besiktar bilen! Detta är inget att oroa sig för om man vill fuska med miltalen!

Tyvärr så var det väll mera "Flashback" stuk på detta inlägg då jag verkligen verkligen inte tycker om att folk fuskar med miltalen! Men man kan juh alltid hoppas att det är en fuskande person själv som köper bilen och får smaka på sin egen medicin eller hur? smile

//Fredrik

7 Inlägg
13 februari 2009
Sätt dig och backa 5000 mil... Då jävlar tongue

Avstängd
512 Inlägg
13 februari 2009
Men orka! Vem orkar backa mätaren för att tjäna 1000pix på en gammal volvo! Han undrade hur man gjorde! Kolla den gamla mätare och testa på den, brukar inte vara så avancerat..

/A.

7 Inlägg
13 februari 2009
Crozzfire skrev:
Men orka! Vem orkar backa mätaren för att tjäna 1000pix på en gammal volvo! Han undrade hur man gjorde! Kolla den gamla mätare och testa på den, brukar inte vara så avancerat..

/A.

Du trodde jag var seriös?! big_smile haha!
Men jag har hört om en som har gjort något liknande.

Avstängd
512 Inlägg
13 februari 2009
Menade inte din backning!, ler, menade  de som orkar ens ta upp att han ska ställa om mätaren för att sälja bilen..

7 Inlägg
13 februari 2009
Crozzfire skrev:
Menade inte din backning!, ler, menade  de som orkar ens ta upp att han ska ställa om mätaren för att sälja bilen..

Okeey. 5000 mil för en gammvolvo... Har man tid att döda, så äre bara att testa sig fram

Sök