Swedenrockers skrev:
Det kan bero på flera orsaker.
Har du kollat med tidigare ägaren om han/hon drabbats av samma sak?
Statuspanelen blinkar med dubbelblink efter att man vridit av tändningen och någon larmingång triggas.
D.v.s vid öppning av dörrar, huv och baklucka. Det kollar du enkelt om det funkar, statuspanelen ska vara släckt vid aktivering.
Tutar det till när du aktiverar larmet? Det tyder på att en larmingång är felaktig alternativt så finns fördröjd innerbelysning. I det senare fallet är det inget att bry sig om.
850-larmet känner av öppnad dörr/huv/baklucka samt glaskross och manipulerad tändning.
Det vanligaste felet är trasig/felaktigt injusterad huvbrytare. Den är normalt sluten och ger larmsignal vid bruten krets. Givaren består av en magnetkontakt som någorlunda ofta är spräckt. Denna kan larma vid dålig kontakt då normaltillståndet för denna krets är sluten.
Dörr- och bakluckekretsarna jobbar mot jord och är normalt brutna. De larmar vid kontakt med jord.
Dessa kan således inte utgöra falsklarm vid glappkontakt utan endast vid kortslutning mot jord.
Vanligvis används bilens original givare.
Glaskrossen sitter inbyggd i statuspanelen och är en mikrofon som lyssnar efter höga frekvenser
(de som uppstår vid glaskross såklart). Glaskrossen var ett tag ett standardfel på T70 men på 850
så har jag aldrig bytt någon.
Om man försöker tjuvkoppla tändningen så larmar det även då, via samma kabel som ska förhindra
att larmet kan aktiveras under körning. Om denna kopplas in felaktigt vid installationen så kan det ge upphov till att aktivering blir omöjlig under en tid.
Fick du med bruksanvisning samt pinkodskort?