LordLife skrev:
Kan ta ett exempel på att priset kan sticka iväg.
När jag jobbade som mekaniker så kom det in en kund och skulle ha service på sin bil, och bad oss kolla om det behövdes fixas något annat.
Servicen gick på 2.5k men när vi la fram en offert på 48k som skulle behövas fixas för att bilen skulle bli bra så fick kunden kalla kårar.
Bilar kan vara så börjar man rota i dom så kan man hitta mycket som är fel.
Men där gav ni offerten på 48k INNAN ni började genomföra det arbetet, så kunden fick välja om han/hon ville ha med en trasig bil eller trasig plånbok hem.
Just sånt som visar på kunskap.
Att inte kunna ge ett pris visar att man inte vet vad man gör - då man inte kan uppskatta tiden.
Kan man inte uppskatta att en framskärm tar 50timmar, en vanlig baslåda i MDF 3timmar och en baklucka 70timmar (exempel) så ska man inte hålla på med kundbyggen.
Tänk er att lämna in bilen för att byta olja och du får tillbaka bilen 2månader senare och det kostar 39.900kr med olja från Biltema - då en mutter satt hårt, de drog den rund, behövde köpa en ny maskin som tog tid att få dit och sedan kostar i drift osv.
Skulle någon acceptera en sån sak?
Om man inte skulle det - varför ska man då acceptera att en person utan minsta utbildning om bilar tycker sig vara värd 1000kr i timman?
Om jag (som har ett antal tusen timmar i garaget) spacklar och slipar en sak kanske det tar 2timmar innan jag är nöjd - samma sak hos en professionell lackerare kanske bara tar 30min.
Om då lackeraren tar 1000kr/h - varför skulle jag då vara värd mer än max 250kr/h?
Ger vi båda ett fast pris på 500kr till kunden så får jag skylla mig själv att jag inte är snabbare - på samma sätt får byggare som inte klarar sin planering med antal timmar tjänar mindre.
Så M_Broberg - jag är CNC-tekniker, dvs skapar delar i metall på beställning. Varje sekund vi kör i maskinen beräknas och vi gör allt för att minska de tiderna för att hinna mer per timma. I stora serier kan 0.1sekund per del ge 2veckors produktion per år. Så jag vet vad jag talar om med att priserna ska specificeras innan produkter skapas.