3054
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

350 Inlägg
3 januari 2014
Henkix skrev:
njao. va o tittade på den o det stod för bästa skydd ska man ha 4-5 lager medan det räcker med 2 lager när man har hagmans. så det blir nog mins lika dyrt i längden så att säga då biltema epoxyn kommer ta slut snabbare så att säga wink

Jag var och köpte!
Primern i sig är tunn och lite "blaskig" kanske, inte alls som hagmans.
Vilket jag, som ovetande otränad lekman, finner logiskt. Iom att hagmans är 1:1 blandning, är primern tjock som värmd sirap.
Biltemas är tunnare och då fungerar väl 1:3 som blandningsförhållande.
Nästan så man kan tycka att man kan skippa förtunningen.

Målade(två lager med pensel) en rostig lös järnbalk som jag hade delat upp i en bit för biltemas och en för hagmans. Vardera testområde har en lätt scotchbright slipad del med rostporer i sig och en del helt obehandlat, alltså rostig.
Så nu får man se om hagmans eller biltemas släpper igenom rosten först.

Givetvis inte helt korrekt att ta en tjockare järnbalk att testa rostskydd på, skulle väl vara en plåtbit men det får duga för stunden.
När den fått ligga ute ett tag tar jag inte en, slipar lite lätt och har på färg som är köpt från meca för att se om biltemas tål någon annan färg än deras egen över sig.

Och en fråga om nån vet: Hagmans gula kan man måla på och sen rulla ut bilen i regn och allt. Kan man det med Biltemas tro?
Är väl alltså epoxin som skyddar? Eller?

Och att det står 4-5 lager på biltema beror väl på att plastpest behandlas bäst med riktigt tjocka lager då plasten är sprödare och då sprider sig "bölderna" lättare än järn och oxid där i..?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Voodoo
1 444 Inlägg
3 januari 2014
http://www.biltema.se/ProductImages/35/medium/35-6006_m.jpg
denna skit säkrings hållare kan jag ej rekomendera då de är så glapp kontakt på säkringarna så säkringarna går varma och smälter...

http://www.biltema.se/ProductImages/35/medium/35-6001_m.jpg
Denna typ är mycket bättre smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

2 407 Inlägg
3 januari 2014
Stripz skrev:
http://www.biltema.se/ProductImages/35/ … 6006_m.jpg
denna skit säkrings hållare kan jag ej rekomendera då de är så glapp kontakt på säkringarna så säkringarna går varma och smälter...

http://www.biltema.se/ProductImages/35/ … 6001_m.jpg

Suck!!! Kanske därför mina säkringar har smält till mina extraljus då :S   Finns verkligen ingen kortslutningen men ändå smälter skiten...

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2014
Stripz skrev:

Den nedre där har jag använt i många bilar, och alltid med gott resultat. Vet inte, känns bara "bättre" att skruva ihop lådan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Voodoo
1 444 Inlägg
4 januari 2014
Nybergrobin skrev:
Stripz skrev:

Suck!!! Kanske därför mina säkringar har smält till mina extraljus då :S   Finns verkligen ingen kortslutningen men ändå smälter skiten...

Yes de är väldigt dålig kontakt så säkringarna blir varma och smälter..
du känner ju bara på hur löst säkringarna sitter i hållaren

Den med skruv i korken är många gånger bättre  och där går säkringarna trögt i och har mkt bättre kontakt smile

6 739 Inlägg
4 januari 2014
werd skrev:
Henkix skrev:
njao. va o tittade på den o det stod för bästa skydd ska man ha 4-5 lager medan det räcker med 2 lager när man har hagmans. så det blir nog mins lika dyrt i längden så att säga då biltema epoxyn kommer ta slut snabbare så att säga wink

Jag var och köpte!
Primern i sig är tunn och lite "blaskig" kanske, inte alls som hagmans.
Vilket jag, som ovetande otränad lekman, finner logiskt. Iom att hagmans är 1:1 blandning, är primern tjock som värmd sirap.
Biltemas är tunnare och då fungerar väl 1:3 som blandningsförhållande.
Nästan så man kan tycka att man kan skippa förtunningen.

Målade(två lager med pensel) en rostig lös järnbalk som jag hade delat upp i en bit för biltemas och en för hagmans. Vardera testområde har en lätt scotchbright slipad del med rostporer i sig och en del helt obehandlat, alltså rostig.
Så nu får man se om hagmans eller biltemas släpper igenom rosten först.

Givetvis inte helt korrekt att ta en tjockare järnbalk att testa rostskydd på, skulle väl vara en plåtbit men det får duga för stunden.
När den fått ligga ute ett tag tar jag inte en, slipar lite lätt och har på färg som är köpt från meca för att se om biltemas tål någon annan färg än deras egen över sig.

Och en fråga om nån vet: Hagmans gula kan man måla på och sen rulla ut bilen i regn och allt. Kan man det med Biltemas tro?
Är väl alltså epoxin som skyddar? Eller?

Och att det står 4-5 lager på biltema beror väl på att plastpest behandlas bäst med riktigt tjocka lager då plasten är sprödare och då sprider sig "bölderna" lättare än järn och oxid där i..?

hagmans är också rätt blaskig tycker jag tongue Vilken luktar starkast?
spännande big_smile
Jag hade inte rekommenderat att putta ut bilen i regnet med bara grundfärg, känns rätt onödigt wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 Inlägg
5 januari 2014
Nån som har provat dämpa sin bil med biltemas bitumen plattor? Dom jag menar säljs i 4 pack och varje platta är 3mm tjock. Vore även intressant att höra ifall nån provat deras skumgummi plattor till att dämpa bilen med,om dom funkar bra eller bara är skit?

5 750 Inlägg
5 januari 2014
w300i skrev:
Nån som har provat dämpa sin bil med biltemas bitumen plattor? Dom jag menar säljs i 4 pack och varje platta är 3mm tjock. Vore även intressant att höra ifall nån provat deras skumgummi plattor till att dämpa bilen med,om dom funkar bra eller bara är skit?

Har dämpat bagaget på bilen med biltemas bitumen-plattor. Däremot är dem stelare och svårare att forma än bitumen-plattorna jag köpte i somras från sommarjobbet (kommer inte ihåg märket, 4mm bitumenplattor av något budgetmärke iaf, BDS och säkert mekonomen och laitis säljer dessa).

Skumgummiplattorna har jag inte testat men verkar vara precis samma skumgummiplattor som alla andra säljer och dem fungerar fint (svårt att misslyckas med att pressa ihop skumgummi-spillbitar till plattor).

Voodoo
1 444 Inlägg
5 januari 2014
w300i skrev:

kör skumgummi platta i  skuffen på jettan som golv och de dämpar bort ljudet från avgaset iaf

579 Inlägg
5 januari 2014
simlar skrev:
andreas1 skrev:
Glader9991 skrev:
Biltemas startbatterier, nån som har dåliga erfarenheter av dem?
Jag köpte ett 62ah silver till min 9000 för o slippa bekymmer med urladdade batterier i vinter.
Inte många som slår 4 år garanti med.
Men upplever att det är dåligt med kräm när jag kör runt startmotorn när bilen är kall. I alla fall för att vara ett helt nytt batteri. Ska kolla upp kontaktytan på startmotorn imorgon.

Och sen biltemas upphängningsdetaljer för avgasrör. Nu har jag visserligen ett tungt 3" på min bil.
Men tycker dem är bra "sladdriga och lösa" Systemet kan röra sig nästan helt fritt och slår i här och var trots 5-10cm frigång mellan kaross och rör.
Jag köpte nya på mekonomen, Walker. Ska prova dem och se om dem är bättre:)
Men inget ni känner igen eller har erfarenhet av?

Upplevde samma med mitt batteri. Inte alls samma kräm som dom dyrare o ja jag laddade mitt. Var bara när det blev kallare, men starta alltid o sitter i än idag,  är säkert 2 år gammalt nu.
Läser du tester av alla dessa batteri så är det tydligen just det som skiljer sig mellan billiga o dyra.

Samma erfarenheter av billiga batterier jämfört med dyra. Dock aldrig använt mig av biltema-batterier men andra budgetmärken som t.ex bruksbo.
Batterierna fungerar väldigt likvärdigt sålänge det inte är minusgrader och i -20°C och kallare är det riktig stor skillnad.

T.ex bruksbo batteriet på 60Ah jag nämnt kostade 699kr på rusta, reklamerade det efter 6 månader (köptes i juli och reklamerades i Januari)) och köpte då ett Varta D24 för 979kr istället och som nu fungerat perfekt i två års tid även i -30°C.

Vad jag vill påpeka med detta är:
Bor man där det är kallt på vintern så är dessa 200-300kr extra för ett märkes-batteri värt pengarna.

Men hur mycket har biltema i kallstarts effekt då? Ofta har billiga och dyra batteri samma ah men att dyrare batteri har bättre kallstarts effekt smile mvh Andy

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
Du tänker på CCA-värdet (Cold Crank Amperes) vilket mäts vid X antal minusgrader. Biltema ligger i regel klart lägre här en motsvarande Varta, Tudor eller annat märkesbatteri av god kvalitet/sort, men de kostar oxå betydligt mer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

366 Inlägg
5 januari 2014
Hur är kvalitén på biltemas vita blinkers?

Of World
3 376 Inlägg
5 januari 2014
Hur är Biltemas xenon? funderar på att sätta skiten i nissanen och Audin (EXTREMT dåligt ljus i audin..)

Tänkte prova på nissen då den är bes och audin ska bes på tisdag osv..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Varvstopparn
460 Inlägg
5 januari 2014
mejmotorsport skrev:

köpt ett par till 940 för 3-4år sen och då var det skit,sprack efter en månad i kylan...
köpte till 740 i somras och dom är som ny fortfarande

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

5 750 Inlägg
6 januari 2014
motorraZ skrev:
simlar skrev:
andreas1 skrev:

Upplevde samma med mitt batteri. Inte alls samma kräm som dom dyrare o ja jag laddade mitt. Var bara när det blev kallare, men starta alltid o sitter i än idag,  är säkert 2 år gammalt nu.
Läser du tester av alla dessa batteri så är det tydligen just det som skiljer sig mellan billiga o dyra.

Samma erfarenheter av billiga batterier jämfört med dyra. Dock aldrig använt mig av biltema-batterier men andra budgetmärken som t.ex bruksbo.
Batterierna fungerar väldigt likvärdigt sålänge det inte är minusgrader och i -20°C och kallare är det riktig stor skillnad.

T.ex bruksbo batteriet på 60Ah jag nämnt kostade 699kr på rusta, reklamerade det efter 6 månader (köptes i juli och reklamerades i Januari)) och köpte då ett Varta D24 för 979kr istället och som nu fungerat perfekt i två års tid även i -30°C.

Bor man där det är kallt på vintern så är dessa 200-300kr extra för ett märkes-batteri värt pengarna.

Men hur mycket har biltema i kallstarts effekt då? Ofta har billiga och dyra batteri samma ah men att dyrare batteri har bättre kallstarts effekt smile mvh Andy

Vet ej vad biltema-batterierna ligger på och kommer tyvärr inte ihåg vad bruksbo-batteriet hade. Däremot Varta D24 ligger på 540A om jag inte minns fel.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
6 januari 2014
mejmotorsport skrev:

Köpte till vita till en 940 och de fick man bokstavligen slå dit för att de skulle komma på plats. Dock har jag köpt från andra sidor på nätet med samma fel. Detta på olika bilar så. Original blinkisen eller utbytta gula mot tex biltema för ett par år sedan passar utan bekymmer. Så passformen är klart sämre på de vita.

25 Inlägg
6 januari 2014
Är det någon här inne som har erfarenhet av Biltemas Rostskydd?

Har använt mig av:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … ssa-36376/

Har lagt på hela underedet och har hållt ca 20-22 grader i verkstan hela tiden.
Men det visar inte den minsta tendens till att börja torka.
Bilen har nu stått i 2 veckor men fortfarande lika klibbigt. Varför?

Vet någon annars vad man kan göra åt detta?
Typ lägga någonting över?

Tacksam för snabbt svar!

21 761 Inlägg
6 januari 2014
Nu har jag ingen speciell erfarenhet av diverse rostskyddsprodukter, men kan det inte vara så när det gäller underredsmassa (rent allmänt) att massan inte får en torr yta förrän den har blivit övertäckt med "vägdamm" eller sand?

Kanske jag är helt ute och cyklar. smile

1 020 Inlägg
6 januari 2014
motorraZ skrev:
simlar skrev:
andreas1 skrev:

http://www.testfakta.se/motor/article92806.ece
Kanske inte svar på din fråga men bevisligen tappar dom mycket effekt.
Testet är dock några år gammalt så kanske har dom ändrat något..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 januari 2014
v40t skrev:
Är det någon här inne som har erfarenhet av Biltemas Rostskydd?

Har använt mig av:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … ssa-36376/

Har lagt på hela underedet och har hållt ca 20-22 grader i verkstan hela tiden.
Men det visar inte den minsta tendens till att börja torka.
Bilen har nu stått i 2 veckor men fortfarande lika klibbigt. Varför?

Vet någon annars vad man kan göra åt detta?
Typ lägga någonting över?

Tacksam för snabbt svar!

Nu funkar inte din länk så kan inte se vad du använt men vissa rostskydd ska knappt torka, vet själv hur Fords standard underredesmassa på nya modeller var och torka inte i första taget, droppa t.o.m ifrån dom inne i bilhallen.
Montera man dragkrok på en ny bil så blev man riktigt kladdig och tog säkert 1-2 år innan det var "halv torrt" .
Senast redigerat av NIzmO (6 januari 2014)

- Time Attack -

Sök