Henkix skrev:
njao. va o tittade på den o det stod för bästa skydd ska man ha 4-5 lager medan det räcker med 2 lager när man har hagmans. så det blir nog mins lika dyrt i längden så att säga då biltema epoxyn kommer ta slut snabbare så att säga

Jag var och köpte!
Primern i sig är tunn och lite "blaskig" kanske, inte alls som hagmans.
Vilket jag, som ovetande otränad lekman, finner logiskt. Iom att hagmans är 1:1 blandning, är primern tjock som värmd sirap.
Biltemas är tunnare och då fungerar väl 1:3 som blandningsförhållande.
Nästan så man kan tycka att man kan skippa förtunningen.
Målade(två lager med pensel) en rostig lös järnbalk som jag hade delat upp i en bit för biltemas och en för hagmans. Vardera testområde har en lätt scotchbright slipad del med rostporer i sig och en del helt obehandlat, alltså rostig.
Så nu får man se om hagmans eller biltemas släpper igenom rosten först.
Givetvis inte helt korrekt att ta en tjockare järnbalk att testa rostskydd på, skulle väl vara en plåtbit men det får duga för stunden.
När den fått ligga ute ett tag tar jag inte en, slipar lite lätt och har på färg som är köpt från meca för att se om biltemas tål någon annan färg än deras egen över sig.
Och en fråga om nån vet: Hagmans gula kan man måla på och sen rulla ut bilen i regn och allt. Kan man det med Biltemas tro?
Är väl alltså epoxin som skyddar? Eller?
Och att det står 4-5 lager på biltema beror väl på att plastpest behandlas bäst med riktigt tjocka lager då plasten är sprödare och då sprider sig "bölderna" lättare än järn och oxid där i..?