3087
Sök

Gnistan kommer och går...

Honda freak
138 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Hej, Vad är de som gör att gnistan kommer och går på min golf 2 gti?
När den väl kommer tbx så går bilen igång, sen kan den bara försvinna..
Nått man behöver byta? = )

Har bytt fördela lock & rotor.

mvh

mvh wail

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2009
Är det på alla stift eller bara på någon enstaka/samma jämt/olika?. Om bilen går igång, håller den sig då eller börjar den gå på 2 eller 3 cylindrar ibland? Får du stötar om du pillar med tändkablarna när bilen går?

Möjliga fel: tändkablar, tändspole, sitter väl någon tändmodul på den som kan krångla?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Honda freak
138 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Är det på alla stift eller bara på någon enstaka/samma jämt/olika?. Om bilen går igång, håller den sig då eller börjar den gå på 2 eller 3 cylindrar ibland? Får du stötar om du pillar med tändkablarna när bilen går?

Möjliga fel: tändkablar, tändspole, sitter väl någon tändmodul på den som kan krångla?

Det är alla stiften, kör jag runt motorn med stiften borta så kommer det fin gnista på de utan att försvinna, Men så fort jag sätter i de så kommer den o går, jag har en tändkabel borta med ett annat stift så jag ser när gnistan kommer, och när dne gör de så startar den dirr.. = /

mvh wail

128 Inlägg
31 januari 2009
Wail skrev:
caromania skrev:

Det är alla stiften, kör jag runt motorn med stiften borta så kommer det fin gnista på de utan att försvinna, Men så fort jag sätter i de så kommer den o går, jag har en tändkabel borta med ett annat stift så jag ser när gnistan kommer, och när dne gör de så startar den dirr.. = /

hade liknande på en bil nyligen.. bytte stiften så funkade det som det skulle..

Honda freak
138 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
coyquattro skrev:
Wail skrev:
caromania skrev:

hade liknande på en bil nyligen.. bytte stiften så funkade det som det skulle..

Har bytt stift = /

mvh wail

Honda freak
138 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Ingen som vet hade varit bra ...

mvh wail

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2009
Tyvärr är det nog byta del för del som gäller. Byt inte allt på en gång för då vet du inte vad som var trasigt. Börja med det billigaste.
Fast vänta lite så kanske någon som är duktig på Golfarna komma med tips. Tråden är ju bara någon timme gammal.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Honda freak
138 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
okejokej, = ) tack

mvh wail

Honda freak
138 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Nån som kan fixa ett elschema? = )

mvh wail

290 Inlägg
1 februari 2009
försvinner gnistan när bilen blir varm?

1 785 Inlägg
1 februari 2009
Wail skrev:
caromania skrev:

Kolla tändkabeln mellan tändspole och fördelare. Det kan även vara hallgivaren som är på gränsen att fungera. Tändmodulen kan också vara problem med men börja med det andra. Kolla så du har ordentlig kontakt i kontaktstyckena. Du har ju haft lite problem innan med rätt tändföljd om jag inte minns fel.

En annan fråga, läcker din fördelar någon olja så du har problem med motor olja i fördelarlocket?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

290 Inlägg
1 februari 2009
jag tänkte bara om den alltid startar kall och dör när den blir ljummen-varm så skall du byta tändspole

Honda freak
138 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Jag har haft problem med min startmotor som nu är helt slut, = / gnista kommer de, men ibland försvinner den, och men kan få slå på av täningen några gånger innan gnistan kommer,
Jag kan tex köra runt motorn och ingen gnista sen slå jag av tängenen och och på igen och kör runt motorn och då komma gnistan, iblad bra och ibland dålig, oftast när den inte kommer så bruka de blika till precis när man släpper start motorn. = / Jag har tre tändkablar på, och en liggande med stift på jord och när gnistan kommer efter en stunds körande av startmotorn så hoppar den igång, men sen kan gnistan bara försvinna o den lägger av...

mvh wail

90 Inlägg
1 februari 2009
Skulle tippa på hallgivarn/tändlägesgivarn, är inte så påläst om golf men.....

290 Inlägg
1 februari 2009
hallgivarn

Honda freak
138 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
hallgivarn

btukar de vara så då? dyrt att byta? ...

mvh wail

290 Inlägg
1 februari 2009
skaffa en hel beg fördelare på skroten ca200-400:-

290 Inlägg
1 februari 2009
men du skulle nog kolla om du har spännin till spolen när gnistan försvinner, för det kan ju vara ett huvudrelä som krånglar efter som det hjälper att vrida av och på tändningen

Honda freak
138 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Fördelaren har jag plockat bort.. och det såg inte bra ut innan för där hehe tongue

mvh wail

Honda freak
138 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
vad kostar en hallgivare?

mvh wail

Sök