3611
Sök

Realistiska hästkrafter!!??

örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Ändrade min fråga lite:D



Asså jag blir lite fundersam.. Sitter här hemma å kollar in lite 850 turbo bilar.. Lite knepigt att dom flesta har 500++ hk.. Ännu mer knepigt är att när man går in å kollar vad som är gjort, Har bytits lite kolvar å stakar,dubbla bränslepumpar är åxo poppis.Sen en sky jävlar turbo. SEN kollar man laddtrycket 1.1 bar!Sen står det inte mkt mer om vad som gjorts.. Hur fan bär dom sig åt!?

För det första så spelar det ju ingen roll om man laddar 1.1 med en ex T19 eller 1.1 med en turbo stor som en väder kvarn.. 1.1 är fortfarande 1.1!! Och får man då ur 500 hk vid 1.1 bar på en volvo 850 så måste grabbarna i världs eliten missat nått..
Så man måste fråga sig,


är det realistiska hästkrafter???
Senast redigerat av buttrus (1 februari 2009)


tuningservice.se
91 Inlägg
1 februari 2009
#2
Kan tyvärr inte svara på om dom verkligen har 500hk vid 1.1bar

Men laddar du 1.1 med en större turbo så har du ju en mycket större potential att plocka ut mer hästkrafter,
För det första så har du mindre värmeutveckling med en större turbo, sen får du mindre avgasmottryck. Pga det minskade avgasmottrycket så kan du ha en vassare kamaxel med mer överlapp

Så visst är det en stor effekt skillnad på 1,1 bar beroende på turbostorleken
Senast redigerat av sebben (1 februari 2009)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 februari 2009
#3
Uppenbarligen är du inte särskilt insatt alls i sådant här. Trycket är ju i princip irrelevant, det är flödet som vi vill åt. 1 bar i ett 2" rör relaterat till 1 bar i ett 3" rör ger ju per definition inte samma flöde.

Jag måste för visso erkänna att jag inte är särskilt insatt i rallycrossreglementen och liknande, men jag kan ju tänka mig att de har rätt stora krav på sig då de ska bygga motorer, maxstorlek på ventiler, tryckrör, div. restriktorer osv.

Självklart får du ut en jävla massa pulver om du kör med maxportad topp, enorma ventiler och bra avstämda insugsrör, plenum, grenrör osv.

Det är inte så konstig egentligen va?

Edit: stavfel..
Senast redigerat av axelj (1 februari 2009)

örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#4
Blir ju skapligt lagg med stor turbo.. Kolla suprorna med singel turbo, ingenting... ingenting... sen wooooosssshhhhh så kommer allt.. Sen är det ju forftfarande "bara" 1 bar.. visst du får ju inte samma värme utveckling men det måste ju finnas en formel för hur mkt hk vid ett visst laddtryck? Jag laddar 1,4 med min T18. Har portat insug/grenrör.. 3" gasspjäll CDA box för att föra in bara kall luft, 3" avgassystem från turbon, ingen katt.. och GLT kammar är på ingång! med exakt dessa saker så bromsades en kompis bil på autotech till runda slängar 400 hk


1 004 Inlägg
1 februari 2009
#5
buttrus skrev:
Asså jag blir lite fundersam.. Sitter här hemma å kollar in lite 850 turbo bilar.. Lite knepigt att dom flesta har 500++ hk.. Ännu mer knepigt är att när man går in å kollar vad som är gjort, Har bytits lite kolvar å stakar,dubbla bränslepumpar är åxo poppis.Sen en sky jävlar turbo. SEN kollar man laddtrycket 1.1 bar! Hur fan bär dom sig åt!?

För det första så spelar det ju ingen roll om man laddar 1.1 med en ex T19 eller 1.1 med en turbo stor som en väder kvarn.. 1.1 är fortfarande 1.1!! Sen är det knepigt att inte dom i Div 1 i rallycross åker volvo ist! För dom har runt 600 hk å laddar 2-2.5 bar och INGET är normalt.. Allt är special på alla sätt och vis.. Och får man då ur 500 hk vid 1.1 bar på en volvo 850 så måste grabbarna i världs eliten missat nått..

Och jag är rätt insatt i denna bransch men jag fattar inte hur dom bär sig åt! Så man måste fråga sig,


är det realistiska hästkrafter???

du som är så insatt i ämnet borde väll ha tänkt på att restriktorn spelar in ganska mycke... lura lite på hur dom tar ut 600hk med ett 45mm restriktor....
Senast redigerat av 262turbo (1 februari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 februari 2009
#6
buttrus skrev:
Blir ju skapligt lagg med stor turbo.. Kolla suprorna med singel turbo, ingenting... ingenting... sen wooooosssshhhhh så kommer allt.. Sen är det ju forftfarande "bara" 1 bar.. visst du får ju inte samma värme utveckling men det måste ju finnas en formel för hur mkt hk vid ett visst laddtryck? Jag laddar 1,4 med min T18. Har portat insug/grenrör.. 3" gasspjäll CDA box för att föra in bara kall luft, 3" avgassystem från turbon, ingen katt.. och GLT kammar är på ingång! med exakt dessa saker så bromsades en kompis bil på autotech till runda slängar 400 hk

Vad tjattrar du om? Läste du ens mitt inlägg? Laddtryck är inte relevant, flödet är det som spelar roll. Och ja, det finns formler för att kunna räkna ut effekt baserat på flöde (läs fyllnadsgrad), verkningsgrad, soppa etc etc. Men man måste kunna lite mer än grundskolematte och fysik för att kunna räkna på det på ett korrekt sett!

Edit: 400 hk med 18T? Tjena! roll
Senast redigerat av axelj (1 februari 2009)

örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#7
axelj skrev:
Uppenbarligen är du inte särskilt insatt alls i sådant här. Trycket är ju i princip irrelevant, det är flödet som vi vill åt. 1 bar i ett 2" rör relaterat till 1 bar i ett 3" rör ger ju per definition inte samma flöde.

Jag måste för visso erkänna att jag inte är särskilt insatt i rallycrossreglementen och liknande, men jag kan ju tänka mig att de har rätt stora krav på sig då de ska bygga motorer, maxstorlek på ventiler, tryckrör, div. restriktorer osv.

Självklart får du ut en jävla massa pulver om du kör med maxportad topp, enorma ventiler och bra avstämda insugsrör, plenum, grenrör osv.

Det är inte så konstig egentligen va?

Edit: stavfel..

Ja självklart har det betydelse på storleken på rören.. Allt handlar ju om flöde.. Men det knepiga är ju att om man läser så är det oftast inte gjort så mkt. Klart att enorma ventiler,tävlings kamaxlar,special insug osv ger hk! det är det inget snack om.. men dra en sökning å kolla alla dessa bilar.. Inte många utav dom har dessa grejer.. Känns som fantasi hästar.. Så jag menar givetvis inte bara laddtryck.. Med det ena kommer det andra ju..


Nja dom byggs på 2 l maskiner men sen så är det rätt så fritt..  Och missförstå mig inte är inte ute efter att skaffa ovänner utan mer funderar:)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 februari 2009
#8
buttrus skrev:
axelj skrev:
Uppenbarligen är du inte särskilt insatt alls i sådant här. Trycket är ju i princip irrelevant, det är flödet som vi vill åt. 1 bar i ett 2" rör relaterat till 1 bar i ett 3" rör ger ju per definition inte samma flöde.

Jag måste för visso erkänna att jag inte är särskilt insatt i rallycrossreglementen och liknande, men jag kan ju tänka mig att de har rätt stora krav på sig då de ska bygga motorer, maxstorlek på ventiler, tryckrör, div. restriktorer osv.

Självklart får du ut en jävla massa pulver om du kör med maxportad topp, enorma ventiler och bra avstämda insugsrör, plenum, grenrör osv.

Det är inte så konstig egentligen va?

Edit: stavfel..

Ja självklart har det betydelse på storleken på rören.. Allt handlar ju om flöde.. Men det knepiga är ju att om man läser så är det oftast inte gjort så mkt. Klart att enorma ventiler,tävlings kamaxlar,special insug osv ger hk! det är det inget snack om.. men dra en sökning å kolla alla dessa bilar.. Inte många utav dom har dessa grejer.. Känns som fantasi hästar.. Så jag menar givetvis inte bara laddtryck.. Med det ena kommer det andra ju..


Nja dom byggs på 2 l maskiner men sen så är det rätt så fritt..  Och missförstå mig inte är inte ute efter att skaffa ovänner utan mer funderar:)

Du måste sätta in det i ett sammanhang för att kunna säga så. Vet du vilka restriktorer de kör med i rallycross? Hur stora ventiler får de ha? Storlek på gasspjäll? Och allt annat!
När du har tagit reda på det så kan du jämföra det med exempelvis en 850 T5 motor (original). Sedan kan du presentera dina reslutat här och först då kan vi ha en relevant diskussion!

örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#9
axelj skrev:
buttrus skrev:
axelj skrev:
Uppenbarligen är du inte särskilt insatt alls i sådant här. Trycket är ju i princip irrelevant, det är flödet som vi vill åt. 1 bar i ett 2" rör relaterat till 1 bar i ett 3" rör ger ju per definition inte samma flöde.

Jag måste för visso erkänna att jag inte är särskilt insatt i rallycrossreglementen och liknande, men jag kan ju tänka mig att de har rätt stora krav på sig då de ska bygga motorer, maxstorlek på ventiler, tryckrör, div. restriktorer osv.

Självklart får du ut en jävla massa pulver om du kör med maxportad topp, enorma ventiler och bra avstämda insugsrör, plenum, grenrör osv.

Det är inte så konstig egentligen va?

Edit: stavfel..

Ja självklart har det betydelse på storleken på rören.. Allt handlar ju om flöde.. Men det knepiga är ju att om man läser så är det oftast inte gjort så mkt. Klart att enorma ventiler,tävlings kamaxlar,special insug osv ger hk! det är det inget snack om.. men dra en sökning å kolla alla dessa bilar.. Inte många utav dom har dessa grejer.. Känns som fantasi hästar.. Så jag menar givetvis inte bara laddtryck.. Med det ena kommer det andra ju..


Nja dom byggs på 2 l maskiner men sen så är det rätt så fritt..  Och missförstå mig inte är inte ute efter att skaffa ovänner utan mer funderar:)

Du måste sätta in det i ett sammanhang för att kunna säga så. Vet du vilka restriktorer de kör med i rallycross? Hur stora ventiler får de ha? Storlek på gasspjäll? Och allt annat!
När du har tagit reda på det så kan du jämföra det med exempelvis en 850 T5 motor (original). Sedan kan du presentera dina reslutat här och först då kan vi ha en relevant diskussion!

Ja detta vart ju inte riktigt som jag tänkt mig.. Jag bara menar att en bils som på "pappret" om man läser om dessa super snabba bilar, Så finns inget där som är speciellt avancerat.. Så glöm att jag jämför med rallycrossens superbilar då.. Det jag ville veta är hur dom bär sig åt att få ur så mkt hk i en bil som det gjorts så lite med? och jag påstår inte att jag är världsmästare utan lär mig ni som vet så jag åxo kan ha 500++ hk i min volvo


2 164 Inlägg
1 februari 2009
#10
Om man ska ta lite mer skillnad på olika storlekar och vad som gör skillnaden är ju först och främst att en mindre turbo ger mer värme. Den får arbeta hårdare för att komma upp i ett visst laddtryck.
Tar man en större turbo arbetar den inte kila hårt, får mindre värme + att den klarar att pumpa mer luft vid samma laddtryck.
De är första steget.

Sen ska man ha en anpassad IC för den effekt man ska köra med och inte bara sätta dit den värsta ICn man hittar. Detta bara för man inte ska få tryck fall och förlora effekt. Men man ska INTE har en för lite för då tappar man ännu mer effekt när ICn blir varm.

En portad topp på detta gör att du har ett betydligt bättre flöde.
Kör du med denna kombination jämfört med vad du kör så får du ut betydligt mer effekt vid samma laddtryck.
Om de bara va turbon så gör de skillnad på grund av att den pumpar mer luft vid samma laddtryck.
Själva kompressor delen är större så de är därför den pumpar mer luft.

MVH

F


4 001 Inlägg
1 februari 2009
#11
För att ge trådskaparen ett relevant svar:

det är nog många som skulle bli besvikna över effekten i bilarna ifall dom bänkar dom i en ärlig bänk.

Har själv varit med och bänkat en bil som enligt ägaren skulle ha ca 450hk (standard i bilen var 270 har jag för mig) och vi bänkade bilen på 328 hk, han blev vansinnig och det var fel på bänken & det ena och andra, sen vägrade han att betala för bänkningen eftersom han inte fick de siffror han förväntat sig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#12
Fredrik-79 skrev:
Om man ska ta lite mer skillnad på olika storlekar och vad som gör skillnaden är ju först och främst att en mindre turbo ger mer värme. Den får arbeta hårdare för att komma upp i ett visst laddtryck.
Tar man en större turbo arbetar den inte kila hårt, får mindre värme + att den klarar att pumpa mer luft vid samma laddtryck.
De är första steget.

Sen ska man ha en anpassad IC för den effekt man ska köra med och inte bara sätta dit den värsta ICn man hittar. Detta bara för man inte ska få tryck fall och förlora effekt. Men man ska INTE har en för lite för då tappar man ännu mer effekt när ICn blir varm.

En portad topp på detta gör att du har ett betydligt bättre flöde.
Kör du med denna kombination jämfört med vad du kör så får du ut betydligt mer effekt vid samma laddtryck.
Om de bara va turbon så gör de skillnad på grund av att den pumpar mer luft vid samma laddtryck.
Själva kompressor delen är större så de är därför den pumpar mer luft.

MVH

F

Tack för svaret! Och för att du förstod vad jag menade! Var kanske inte världens bästa formulering på min fråga. Men diskution vart det iaf:)


örebro
46 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
För att ge trådskaparen ett relevant svar:

det är nog många som skulle bli besvikna över effekten i bilarna ifall dom bänkar dom i en ärlig bänk.

Har själv varit med och bänkat en bil som enligt ägaren skulle ha ca 450hk (standard i bilen var 270 har jag för mig) och vi bänkade bilen på 328 hk, han blev vansinnig och det var fel på bänken & det ena och andra, sen vägrade han att betala för bänkningen eftersom han inte fick de siffror han förväntat sig.

TACK var det jag ville få fram! Det är precis det jag menar.. Det är många som plussar på lite väl mkt ibland när dom bytt lite saker.. Det var därför jag lite grovt tog i med rallycrossens bilar.. men det vart ju fiasko! big_smile


2 164 Inlägg
1 februari 2009
#14
buttrus skrev:
Fredrik-79 skrev:
Om man ska ta lite mer skillnad på olika storlekar och vad som gör skillnaden är ju först och främst att en mindre turbo ger mer värme. Den får arbeta hårdare för att komma upp i ett visst laddtryck.
Tar man en större turbo arbetar den inte kila hårt, får mindre värme + att den klarar att pumpa mer luft vid samma laddtryck.
De är första steget.

Sen ska man ha en anpassad IC för den effekt man ska köra med och inte bara sätta dit den värsta ICn man hittar. Detta bara för man inte ska få tryck fall och förlora effekt. Men man ska INTE har en för lite för då tappar man ännu mer effekt när ICn blir varm.

En portad topp på detta gör att du har ett betydligt bättre flöde.
Kör du med denna kombination jämfört med vad du kör så får du ut betydligt mer effekt vid samma laddtryck.
Om de bara va turbon så gör de skillnad på grund av att den pumpar mer luft vid samma laddtryck.
Själva kompressor delen är större så de är därför den pumpar mer luft.

MVH

F

Tack för svaret! Och för att du förstod vad jag menade! Var kanske inte världens bästa formulering på min fråga. Men diskution vart det iaf:)

Så lite så.
Men de finns många som överskattar sin effekt utan att ha bänkat dom.

MVH

F


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 februari 2009
#15
Alltså, om man har hållit på med motorer ett bra tag, så vet man ju på ett ungefär vad den kan ge ut. Det är inte raketfysik, det är hyfsat simpelt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Volvo-Beroende
289 Inlägg
1 februari 2009
#16
Nu slår ju tanken mej, 3tums rör hit och 3tums rör dit, beror det inte lite på var man trycker? Tex på insuget eller om man mäter på ett mindre rör? Skiljer sej inte trycker då?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

1 059 Inlägg
1 februari 2009
#17
WolfZap skrev:
Nu slår ju tanken mej, 3tums rör hit och 3tums rör dit, beror det inte lite på var man trycker? Tex på insuget eller om man mäter på ett mindre rör? Skiljer sej inte trycker då?

Vad menar du?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

4 001 Inlägg
2 februari 2009
#18
WolfZap skrev:
Nu slår ju tanken mej, 3tums rör hit och 3tums rör dit, beror det inte lite på var man trycker? Tex på insuget eller om man mäter på ett mindre rör? Skiljer sej inte trycker då?

nej, det skiljer inte vart på systemet man mäter, trycket är detsamma.

Här gäller Ohms lag U=I*R
U= tryck
I= flöde
R=motstånd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pan
2 februari 2009
#19
Vadå vad det står på ett papper är ju ganska Orelevant. Tycker man bilen går tillräckligt bra och man kan köra så som man vill spelar väl effektsiffran ingen roll roll. Sen det här med effektspeccar i motorn vafan det är ju helt ointressant det är ju vad man får ut på hjulen som räknas tycker iaf jag. Hur ska man annars kunna jämnföra.

Sen har jag en fråga. Hur mycket man laddar i BAR är väl också ointressant eftersom flödet är olika på olika turbos vid ett visst tryck ellerhur?

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
#20
Pan skrev:
Vadå vad det står på ett papper är ju ganska Orelevant. Tycker man bilen går tillräckligt bra och man kan köra så som man vill spelar väl effektsiffran ingen roll roll. Sen det här med effektspeccar i motorn vafan det är ju helt ointressant det är ju vad man får ut på hjulen som räknas tycker iaf jag. Hur ska man annars kunna jämnföra.

Sen har jag en fråga. Hur mycket man laddar i BAR är väl också ointressant eftersom flödet är olika på olika turbos vid ett visst tryck ellerhur?

Halvvägs...   vad man får ut på hjulen spelar ju heller ingen roll om man har en bil som väger 2.8ton eller en FWD som bara spinner bort sig.

bättre mäta effekten likt trafikmagasinet gjorde, ta tiden för en omkärning från säg 80km/h...    eller översatt till våra mått mätt, tiden för 80-120km/h.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök