3626
Sök

Problem! Bilen stannade!

17 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Finns det nån som kan hjälpa mig? Har problem med bilen. Det är en BMW 328 coupé -99. Jag var hos en kompis uppe i fjällvärlden och hälsade på. Han hade glömt strömmen på i sin bil så den var helt död. Han tog min bil och startkablar emellan och startade upp sin, det gick jättebra. Sen skulle vi fara 10 min senare, jag satte mig i min bil, startade den och körde iväg. (Hade haft på motorvärmaren i 2 timmar ca.)Det var -25 grader ute så jag satte på stolsvärmen då började motorn att småhacka. Växlade upp till trean, blev inge bättre, den fortsatte att hacka mer och mer. Växlade ner till tvåan, hackade bara mer och mer. Tillslut lyste batterilampan och bilen stannade, jag kom knappt en kilometer... Skulle prova att starta den igen då skrapade det till lite, vet inte riktigt var det ljudet kom ifrån, satt samtidigt å pratade i mobilen... Lät nästan som startmotorn, men jag vet inte...
Det började lukta lite bränt inne i bilen. Sen skulle vi försöka starta den med startkablar, startmotorn gick runt ett varv varje startförsök. Halvlyset fungerade så batteriet kunde ju inte va helt slut. Vi försökte dra igång den också, men det gick inte. Bakhjulen verkade va stum för när jag släppte upp kopplingen så sladdade bilen till. Vad är det som har hänt??


3 235 Inlägg
3 februari 2009
#2
Ladda batteriet över natten.
Verkar inte vara nog ström i batteriet.


17 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#3
Tydligtvis hade de kollat upp bilen nu. Motorn går runt ett varv och så styper det i nåt (åt båda hållen). Oljenivån va på min på stickan. Kan det vara vevhusventitionen som frysit och fyllt upp motorn med olja?


1 353 Inlägg
3 februari 2009
#4
om inte jag låg och sov helt på kemilektionen så tror jag att olja inte fryser förrens vid -60-70 celsius, och så kallt var det ju inte ^^

Hade ett liknande fenomen på en gammal bil farsan hade, då var det startmotorn som hade tvärskurit och fastnat ute, dvs. att den låg i emot startkransen hela tiden.

i övrigt så vet jag inte vad som skulle kunna hänt ^^

There's no replacement for displacement

17 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#5
Kanske skrev fel, att filtret hade blivit tätt i vevhusventilationen så oljan hade runnit ut i motorn i nån ventil? Kan det va nåt sånt? Sitter det nåt filter i vevhusventilationen?


15 Inlägg
3 februari 2009
#6
har du otur motor ras lyft av ventil kåpan vanligt på bmw att vipparmar går av pga att smörj ledningarna sätterigen sej


3 235 Inlägg
3 februari 2009
#7
Ja, kan vara en vipparm som gått av.

Vevhusvetilationen kan det också bero på (vet i alla fall att det har hänt på andra bilmärken), så varför inte BMW?
Är bilen på verkstad nu? I så fall borde det inte vara svårt för de att hitta orsaken.

Annars kan du skruva ut stiften, plocka bort ventilkåpan och dra runt motorn för hand, då ser du förmodligen vad som är fel.


17 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#8
Bilen står på verkstad och de hade kollat att motorn går runt ett varv. Ska de göra nåt mer börjar de ta betalt för det, tänkte kolla här om det var nån som hade nån idé vad det kan vara för fel. Om det blir för dyrt att reparera kanske jag ställer av bilen... sad


1 353 Inlägg
3 februari 2009
#9
En sån där ny BMW har inga problem med vipparmarna..
var bara gamla M20 motorn som hade det, och den slutade dom med -91.

När du säger att den går runt ett varv och tar stopp, och sen ett varv åt andra hållet, så låter det ju precis som att nån ventil skulle fastnat i öppet läge och tar i kolven.. ungefär som att kamremmen skulle gått av, men, du har ingen kamrem som kan gå av.

There's no replacement for displacement

17 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#10
Jag tycker att om kedjan gått av skulle det skramla till, men den började bara hacka mer och mer. Sen svarade den inte ens på gasen, tillslut stannade den. De sa att motorn inte var helstum utan det kändes som att det "fjädrade" i nåt...?
De skulle iaf kolla upp den på verkstan idag om de hade tid, då får jag väl domen. Hoppas det inte blir så dyrt...


164 Inlägg
4 februari 2009
#11
skulle tippa på någon form av elfel, nya bilar har det mseta elstyrt, batteriet kan ju fått stryk när ni kablade igång den andra bilen.


Teddan
2 495 Inlägg
4 februari 2009
#12
frusen vevhusventilation kan vara felet .....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

17 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#13
Nu har de fixat bilen! Å vilken tur, motorn hade inte rasat! Det var vevhusventilationen som hade frysit och fyllt en cylinder me olja, så nu har de rengjort, bytt tändstift, olja och filter. Det finns tydligtvis en ombyggnadssats för vevhusventilationen som skulle kosta 4700 inkl. arbetskostnader, är det värt att byta, nån som gjort det? (Eller värt...om motorn skulle rasa då hade det ju helt klart varit värt det...)



Sök