2510
Sök

Ford Sierra Dohc

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 november 2009
#161
AnderssonE30 skrev:
. Och ja, med tanke på att man inte hittar NÅGONTING så blir jag förmodligen först i sverige med detta bygget:).

Om inte jag hinner före, har redan en 2.3a jag wink

Haha nej skämt och sido, men har tillgång till en 2.3a och är själv sugen på att prova detta recept som du kommit fram till, men jag får se hur det blir med det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 417 Inlägg
12 november 2009
#162
Förlåt om jag bara lägger mig i såhär, men varför väljer du bort scorpions 16v topp för sierrans 8v?
Är nyfiken. Har själv funderat på 2.3an, men då med tillhörande topp.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 november 2009
#163
Holme skrev:
Förlåt om jag bara lägger mig i såhär, men varför väljer du bort scorpions 16v topp för sierrans 8v?
Är nyfiken. Har själv funderat på 2.3an, men då med tillhörande topp.

Jag skulle gissa på att det har med besiktningen att göra då motorn kommer se ut som en 2.0 liters original motor och även nöjet att bygga, modifiera och vara udda med nånting, trådskaparen får gärna rätta mig om jag har fel? tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 417 Inlägg
12 november 2009
#164
Ja, okej. det har du rätt i. men en komplett 2.3a lämnar ju iaf 146hk. Tvivlar på att denna setup gör det, eller?


979 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#165
Holme skrev:
Ja, okej. det har du rätt i. men en komplett 2.3a lämnar ju iaf 146hk. Tvivlar på att denna setup gör det, eller?

Som _Glenne_ säger. Slippa att regbes skiten smile Sen en 2,3 16v är rätt trött utav sig, alltså det går bra att köra så men de är inget varv. Att bara byta blocket blir ju som att borra org, det kommer bli en helt annan karaktär ihop med 8v toppen. Mer varvvillig maskin eftersom att jag strokar den "beffintliga" motorn kan man väl säga. Skulle jag ngn gång vilja byta upp mig är det bara att byta toppen? Men då måste jag även byta bromsar,bakaxel samt stötdämpare för att kunna regbesiktiga. Kostar därefter oxå:) då kör jag hellre med bearbetad org topp

Hpc

979 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#166
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:
. Och ja, med tanke på att man inte hittar NÅGONTING så blir jag förmodligen först i sverige med detta bygget:).

Om inte jag hinner före, har redan en 2.3a jag wink

Haha nej skämt och sido, men har tillgång till en 2.3a och är själv sugen på att prova detta recept som du kommit fram till, men jag får se hur det blir med det smile

lugn i stormen, ta du å bygg klart din 2,9 turbo så bygger jag mitt. När jag är klar så kan du ta o FUNDERA på om du nånsin ska bygga en 2,3 Dohc8v big_smile big_smile big_smile

Hpc

979 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#167
Holme skrev:
Ja, okej. det har du rätt i. men en komplett 2.3a lämnar ju iaf 146hk. Tvivlar på att denna setup gör det, eller?

Killen som byggde detta receptet körde följande

Andra kammar
Portad topp (polerad,endast lätt tillslätad)
Uni chip
2,5" avgas
filter
2,3 botten
Ökad tändning
680cc spridare
2,3 block

Han bänkade till 179 hk & 240nm. kanske va 245nm? iaf där nånstans. Och detta va på drivhjulen.

Sj så ser inte min setup så himla olik ut denna killens, om du läser på sida 8 så ser du vad min setup ser ut. Bortser du från kamaxlarna så är det nästintill lika...ja kör med planad topp ist.... smile men 150 hk & 210 nm tror jag inte är omöjligt faktiskt smile

Hpc

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 november 2009
#168
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:
. Och ja, med tanke på att man inte hittar NÅGONTING så blir jag förmodligen först i sverige med detta bygget:).

Om inte jag hinner före, har redan en 2.3a jag wink

Haha nej skämt och sido, men har tillgång till en 2.3a och är själv sugen på att prova detta recept som du kommit fram till, men jag får se hur det blir med det smile

lugn i stormen, ta du å bygg klart din 2,9 turbo så bygger jag mitt. När jag är klar så kan du ta o FUNDERA på om du nånsin ska bygga en 2,3 Dohc8v big_smile big_smile big_smile

Haha jo, men Granadan kommer kosta massa pengar, att leka lite med dohc:en är ju i princip gratis då jag har block osv, dock är jag lite inne på att bygga snik turbobygge på skåpet då jag har samlat på mig i princip ett helt turbokit, saknar bara extern wg, dock har jag inte samlat på mig det av nån speciell anledning, bara blivit så men funderar på att använda dom grejerna på skåpet bara för skojsskull, alltid kul med mer fart i bruksbilen big_smile



Nej, ditt motorprojekt kommer absolut följas, riktigt spännande att nån ger sig på nånting udda med dohc:en smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

979 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#169
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:

Om inte jag hinner före, har redan en 2.3a jag wink

Haha nej skämt och sido, men har tillgång till en 2.3a och är själv sugen på att prova detta recept som du kommit fram till, men jag får se hur det blir med det smile

lugn i stormen, ta du å bygg klart din 2,9 turbo så bygger jag mitt. När jag är klar så kan du ta o FUNDERA på om du nånsin ska bygga en 2,3 Dohc8v big_smile big_smile big_smile

Haha jo, men Granadan kommer kosta massa pengar, att leka lite med dohc:en är ju i princip gratis då jag har block osv, dock är jag lite inne på att bygga snik turbobygge på skåpet då jag har samlat på mig i princip ett helt turbokit, saknar bara extern wg, dock har jag inte samlat på mig det av nån speciell anledning, bara blivit så men funderar på att använda dom grejerna på skåpet bara för skojsskull, alltid kul med mer fart i bruksbilen big_smile



Nej, ditt motorprojekt kommer absolut följas, riktigt spännande att nån ger sig på nånting udda med dohc:en smile

Men pröva att turbo konvertera Dohc motorn då=) går ju att köra 0.5 utan kompsänkt=) då hamnar runt en 180 häst, helt okej ju=)

Ja visst e de spännande att nån ger sig på Dohcen? smile de va tanken med hela tråden från allra första början:)

Hpc

979 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#170
Idag kom motorblocket hem till min far med postens lastbilar. Ivrig som fan, är hos min käre mor i helgen för att träffa lite polare, men på måndag ska jag till far igen. Då ska ja packa upp skiten, rengöra det m.m. så att lite bilder kan laddas upp. Bästa av allt är att jag har ett extra 2.0 block oxå, ska plocka av det mesta som svänghjul m.m o sätta på 2,3 så det är färdigt för att lyftas i. härligt smile

vill faktiskt tacka ricze här på garaget för att han tog sig tid att skicka motorblocket och till ett sådant bra pris!!!! Så tack så mycket!! Bilder kommer laddas upp på måndag:)

Hpc

1 417 Inlägg
13 november 2009
#171
Blir intressant att se hur det går. Tänkte försöka få ner en 2.3a själv någon gång.
Fram till dess ska jag nöja mig med extrator-rör till 2.0an.

Lycka till!!


979 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#172
Holme skrev:
Blir intressant att se hur det går. Tänkte försöka få ner en 2.3a själv någon gång.
Fram till dess ska jag nöja mig med extrator-rör till 2.0an.

Lycka till!!

Är det pinton du har så kan du ju kosta på dig ett extraktor... annars är det inte värt det. 3501:- kostar de på martelius, sen har du frakt på det med=) räkna med 4000:- jämnt...sura pengar:)

Hpc

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2009
#173
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:

lugn i stormen, ta du å bygg klart din 2,9 turbo så bygger jag mitt. När jag är klar så kan du ta o FUNDERA på om du nånsin ska bygga en 2,3 Dohc8v big_smile big_smile big_smile

Haha jo, men Granadan kommer kosta massa pengar, att leka lite med dohc:en är ju i princip gratis då jag har block osv, dock är jag lite inne på att bygga snik turbobygge på skåpet då jag har samlat på mig i princip ett helt turbokit, saknar bara extern wg, dock har jag inte samlat på mig det av nån speciell anledning, bara blivit så men funderar på att använda dom grejerna på skåpet bara för skojsskull, alltid kul med mer fart i bruksbilen big_smile



Nej, ditt motorprojekt kommer absolut följas, riktigt spännande att nån ger sig på nånting udda med dohc:en smile

Men pröva att turbo konvertera Dohc motorn då=) går ju att köra 0.5 utan kompsänkt=) då hamnar runt en 180 häst, helt okej ju=)

Ja visst e de spännande att nån ger sig på Dohcen? smile de va tanken med hela tråden från allra första början:)

Jo, funderar på det och den går ju bra nu  för att vara 120hk, så med 0.5 i ladd och runt 180hk så känns det som det kan skjuta på rätt bra endå faktiskt, men får se.. isåfall blir det till våren om bilen överlever vintern tongue


Jo, det är riktigt spännande, och ännu mer spännande och se skillnaden motför original motorn, längtar redan efter filmklipp big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

979 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#174
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:

Haha jo, men Granadan kommer kosta massa pengar, att leka lite med dohc:en är ju i princip gratis då jag har block osv, dock är jag lite inne på att bygga snik turbobygge på skåpet då jag har samlat på mig i princip ett helt turbokit, saknar bara extern wg, dock har jag inte samlat på mig det av nån speciell anledning, bara blivit så men funderar på att använda dom grejerna på skåpet bara för skojsskull, alltid kul med mer fart i bruksbilen big_smile



Nej, ditt motorprojekt kommer absolut följas, riktigt spännande att nån ger sig på nånting udda med dohc:en smile

Men pröva att turbo konvertera Dohc motorn då=) går ju att köra 0.5 utan kompsänkt=) då hamnar runt en 180 häst, helt okej ju=)

Ja visst e de spännande att nån ger sig på Dohcen? smile de va tanken med hela tråden från allra första början:)

Jo, funderar på det och den går ju bra nu  för att vara 120hk, så med 0.5 i ladd och runt 180hk så känns det som det kan skjuta på rätt bra endå faktiskt, men får se.. isåfall blir det till våren om bilen överlever vintern tongue


Jo, det är riktigt spännande, och ännu mer spännande och se skillnaden motför original motorn, längtar redan efter filmklipp big_smile

haha överlever vintern? Kör inte så hårt me den så ska du se att den överlever. Bygg klart ditt v6 projekt för ja vill se:D

Hpc

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 november 2009
#175
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:

Men pröva att turbo konvertera Dohc motorn då=) går ju att köra 0.5 utan kompsänkt=) då hamnar runt en 180 häst, helt okej ju=)

Ja visst e de spännande att nån ger sig på Dohcen? smile de va tanken med hela tråden från allra första början:)

Jo, funderar på det och den går ju bra nu  för att vara 120hk, så med 0.5 i ladd och runt 180hk så känns det som det kan skjuta på rätt bra endå faktiskt, men får se.. isåfall blir det till våren om bilen överlever vintern tongue


Jo, det är riktigt spännande, och ännu mer spännande och se skillnaden motför original motorn, längtar redan efter filmklipp big_smile

haha överlever vintern? Kör inte så hårt me den så ska du se att den överlever. Bygg klart ditt v6 projekt för ja vill se:D

Jodå, det kommer.. men det är ju det här med pengar, får se, vill ha som mål att ha den körbar inför sommaren, men som arbetslös så vet man aldrig, men klar kommer den bli oavsett om det kommer ta längre tid eller inte smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 417 Inlägg
15 november 2009
#176
AnderssonE30 skrev:
Holme skrev:
Blir intressant att se hur det går. Tänkte försöka få ner en 2.3a själv någon gång.
Fram till dess ska jag nöja mig med extrator-rör till 2.0an.

Lycka till!!

Är det pinton du har så kan du ju kosta på dig ett extraktor... annars är det inte värt det. 3501:- kostar de på martelius, sen har du frakt på det med=) räkna med 4000:- jämnt...sura pengar:)

Tänkte svetsa själv, och räkna fram det på önskade varvtal osv. Får se hur det går smile


979 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#177
_Glenne_ skrev:
AnderssonE30 skrev:
_Glenne_ skrev:

Jo, funderar på det och den går ju bra nu  för att vara 120hk, så med 0.5 i ladd och runt 180hk så känns det som det kan skjuta på rätt bra endå faktiskt, men får se.. isåfall blir det till våren om bilen överlever vintern tongue


Jo, det är riktigt spännande, och ännu mer spännande och se skillnaden motför original motorn, längtar redan efter filmklipp big_smile

haha överlever vintern? Kör inte så hårt me den så ska du se att den överlever. Bygg klart ditt v6 projekt för ja vill se:D

Jodå, det kommer.. men det är ju det här med pengar, får se, vill ha som mål att ha den körbar inför sommaren, men som arbetslös så vet man aldrig, men klar kommer den bli oavsett om det kommer ta längre tid eller inte smile

Jag vet hur det känns, jag går oxå arbetslös sad
Dom pengarna ja får av försäkringskassan räcker knappt till en sotningssats såvidare man inte köper de på biltema vilket ja inte tänker göra tongue
Så de suger verkligen, mitt projekt kommer nog bli klart om en ca 3 mån sad har flyttat med familjen nu så nu har vi garage m.m. Men de ska målas & donas innan man kan vara där lixom smile under tiden ska jag köpa på mig grejor. Sen har ja stött på ett problem angående 2,3 blocket. De passar inte alls rakt på. Behöver kapa bort lite "bra att ha delar" från mitt 2.0 block för o kunna använda 2.0 sumpen m.m. Sen plugga 2,3 blocket så ja kan behålla oljetrycket osv. Men finns en guide om hur man gör detta som ja hittade som tur är big_smile

Hpc

979 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#178
Holme skrev:
AnderssonE30 skrev:
Holme skrev:
Blir intressant att se hur det går. Tänkte försöka få ner en 2.3a själv någon gång.
Fram till dess ska jag nöja mig med extrator-rör till 2.0an.

Lycka till!!

Är det pinton du har så kan du ju kosta på dig ett extraktor... annars är det inte värt det. 3501:- kostar de på martelius, sen har du frakt på det med=) räkna med 4000:- jämnt...sura pengar:)

Tänkte svetsa själv, och räkna fram det på önskade varvtal osv. Får se hur det går smile

Det kostar nog mer än vad det smakar. Ska du endast ha ett extraktor så hade ja nog hellre köpt ett färdigt än att lägga pengarna på ett som är uträknat. smile

Hpc

#2573
1 489 Inlägg
16 november 2009
#179
Ser bra ut, fanns dock inga bilder på hur den blev med dom nya fälgarna i tråden. Men såg på din sida smile

Funderar på och köra in till Karlskrona och fixa lite färg till min bil hos MECA, vad tar dom för att pressa i färg i burk? Dom behöver bara färgkoden sen fixar dom resten?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 417 Inlägg
16 november 2009
#180
AnderssonE30 skrev:
Holme skrev:
AnderssonE30 skrev:

Är det pinton du har så kan du ju kosta på dig ett extraktor... annars är det inte värt det. 3501:- kostar de på martelius, sen har du frakt på det med=) räkna med 4000:- jämnt...sura pengar:)

Tänkte svetsa själv, och räkna fram det på önskade varvtal osv. Får se hur det går smile

Det kostar nog mer än vad det smakar. Ska du endast ha ett extraktor så hade ja nog hellre köpt ett färdigt än att lägga pengarna på ett som är uträknat. smile

Vi får se, man måste få prova och vara lite tjurskallig också smile
Materialkostnaden tror jag inte blir så bodig faktiskt.



Sök