2741
Sök

Felkod volvo 940 turbo -93 "1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)"

Fölkesberg
163 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
tja.. när ja va ute o åkte på vägen hem nu så tände sig motorelektroniklampan på Volvo 940
fick felkoden "1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)"
denna lampan har tänt sig innan men ja har bara plockat av batteriet en stund så slocknar den..

vad e detta för fel??

mvh Tommy
Senast redigerat av chrizz (5 februari 2009)

Administratör
11 911 Inlägg
5 februari 2009
Det är inte tillåtet att lyfta egna trådar med inlägg som "ingen som vet?".

Om du vill ha svar så hjälper det att vara övertydlig direkt i rubriken och ange så mycket info som möjligt. Har fixat rubriken nu och inkluderat felkoden där direkt också. Det borde göra susen ska du se...

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

832 Inlägg
5 februari 2009
Skulle gissa på lmm eller lambda.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Fölkesberg
163 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
kan det vara lmm för ja e rätt osäker att ja har rätt,, ingen som vet hur man kollar det?? finns ju hur många som helst..

Fölkesberg
163 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
lampan tände sig igen idag.. felsökte då o fick felkoderna

1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.
1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

???

10 287 Inlägg
10 februari 2009
Då luktar det LMM.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

205 Inlägg
10 februari 2009
Hade så också. Och bilen dog ibland, dock en 740 smile

Men, det slutade efter ett tag. Men som dom andra säger, kontrollera lmm..
Den kanske börjar bli kass.

Fölkesberg
163 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
okej jävla skit da.. ja får kolla upp vilken som ska sitta i min bil o byta ut den... har ett bränslefilter ja tänkte byta oxå.. kan ju inte skada..

6 Inlägg
10 februari 2009
Kan också vara atmosfärs givaren. Det va det på min. Tog månader att hitta//B

Fölkesberg
163 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Beppson skrev:
Kan också vara atmosfärs givaren. Det va det på min. Tog månader att hitta//B

vad e det för något da?? sitter vart?

948 Inlägg
10 februari 2009
har jetronic sprutet det? har för mig att det bara dom med regina sprut som har det

och kolla om nån polare eller nån har en sån lmm som du kan pröva men som sagt lutar åt det hållet och nolla felkoder före
Senast redigerat av TobbeTT (10 februari 2009)

Fölkesberg
163 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
okej.. ja nollar felkoder hela tiden så fort lampan tänder sig.. så håller den sig så ett tag sedan kommer det upp igen..

6 Inlägg
11 februari 2009
Den håller reda på soppa+luft blandning. vet tyvär inte vart den sitter. Jag lämnsde in bilen. Vet vad den kostar 1100pix. Skulle nog tippa att det är den. Be någon på typ bilia eller någon annan volvo verkstad kolla den//B

Fölkesberg
163 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Beppson skrev:
Den håller reda på soppa+luft blandning. vet tyvär inte vart den sitter. Jag lämnsde in bilen. Vet vad den kostar 1100pix. Skulle nog tippa att det är den. Be någon på typ bilia eller någon annan volvo verkstad kolla den//B

sa dom att det va atmosfärs givaren då det kan inte vara lambdasonden da??

6 Inlägg
15 februari 2009
Nä det är 2 olika saker. Men dom visar typ samma felkoder så kolla den också.//B

Fölkesberg
163 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Beppson skrev:
Nä det är 2 olika saker. Men dom visar typ samma felkoder så kolla den också.//B

okej.. lite svårt det finns ingen som har hört talas om det innan på 940.. så ingen vet va det är för något så det är ju lite svårt att kolla.. så e det något som vet va det är så skriv snälla..

948 Inlägg
15 februari 2009
men atmosfärgivaren sitter väl bara som sagt på tidiga 740 med regina insprut INTE jetronic lh 2.4?

och har du talat om på volvo vilka felkoder dom har för dom har sitt dataprogram (vadis?) mer exakt vad det är eller vad man ska kolla upp mer exakt
Senast redigerat av TobbeTT (15 februari 2009)

Fölkesberg
163 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
nja har inte talat med dom men ska testa att byta lambda sond idag så får ja se hur det går..

3 Inlägg
10 december 2009
Hur gick det? Fick du någon fart på de eller??  Jag har nämligen samma problem med min volvo 940 turbo.  Lampan tänder sig. Så nollställer ja den så kommer den te baka efter ett tag.. har bytt lmm (Testat med 3 olika så e inte den) Bytt till en ny lambdasond. Bytt till ett nytt luftfilter. hmm va fan kan de vara?

Sök