3389
Sök

Varför slits däcken mycket i mitten på Mercedes C320?

V-Power
1 186 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare

Farsan har en Benz C320 där bakdäcken slits väldigt mycket just i mitten. Däckfirman säger att han har för lite luft men han tror själv att bakvagnen måste ställas in. Vad tror ni är orsaken till slitaget i mitten?

Tack på förhand
/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

dARKiE
5 031 Inlägg
4 februari 2009
#2
Gör en hjulinställning och kolla så allt står rätt, annars har det med däcktrycket att göra ja..  ; )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 februari 2009
#3
om dom säger det varför inte bara prova
koastar inget att fylla på lite luft eller tömma
slits det i mitten är det ett tecken på för högt tryck


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 februari 2009
#4
räcker det inte med en tråd med samma ämne tro? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

961 Inlägg
4 februari 2009
#5
Irmscher Vectra skrev:
räcker det inte med en tråd med samma ämne tro? roll

har man tur kan man ju få dubbelt så många svar tongue

Pure DieselPower

4 001 Inlägg
4 februari 2009
#6
Team-Adolfsson skrev:
om dom säger det varför inte bara prova
koastar inget att fylla på lite luft eller tömma
slits det i mitten är det ett tecken på för högt tryck

behöver det inte alls vara, på däck över 205 i bredd så kan dom mycket väl slitas i mitten p.g.a för lite luft.

Till trådskaparen:
Hur mycket tryck åker han med då och vad har han för däckdimension?
Inga bakvagnsbussningar som är slitna?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 059 Inlägg
4 februari 2009
#7
Ja varför inte bara köra in o göra hjulinställning om du tror att det är felet?


5 089 Inlägg
4 februari 2009
#8
Smajly skrev:
Ja varför inte bara köra in o göra hjulinställning om du tror att det är felet?

Betala 1000 spänn i onödan verkar väll sådär roligt, men har man pengar att slösa så:P

\Lindgren

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 februari 2009
#9
Undrar samma som Irmscher Vectra. Varför lägger man upp 2 trådar om samma sak?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 februari 2009
#10
Undrar samma som Irmscher Vectra. Varför lägger man upp 2 trådar om samma sak?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

16 197 Inlägg
4 februari 2009
#11
Aerocombi skrev:
Undrar samma som Irmscher Vectra. Varför lägger man upp 2 trådar om samma sak?

han kanske stammar??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

17 Inlägg
4 februari 2009
#12
Oftast när de gäller merca så är de ganska mkt hk/nm i dessa bilar vilket resulterar i mkt däckslitage på drivande hjul. mest är de höger bak på dessa, varför vet jag inte? men som framvagnsinställare så är de en tendens jag sett. sen är de ju de där med luften som folk skrivit om. de kan vara både för lite/mkt luft. (för lite luft slits däcket på mitten då de slungas ut och blir smalarare)
(för mkt luft slist de oxå på mitten tack vare att de blir rundat och då hela slitbanan inte ligger mot vägbanan)

gasar tills de rasar!!

320 Inlägg
9 februari 2009
#13
nja.

Nya däck kan slitas i mitten pga  för lågt tryck. Då däckets sidor skall "spänna upp" slitytan.
Detta resulterar i som föregående talare i att däcket slungas ut.

Den gamla skolan som tyvärr allt för många (även däckverkstäder!) använder sig av gäller förra generationens däck wink

BMW har dock problem med snedslitage bak på vissa modeller

21 761 Inlägg
9 februari 2009
#14
Errol skrev:
Den gamla skolan som tyvärr allt för många (även däckverkstäder!) använder sig av gäller förra generationens däck wink

Jo tack, det har man råkat ut för. smile

Har alltid följt rekommendationerna i handboken till mina bilar (äldre modeller), men när den "nya" generationen bildäck började säljas så blev däcken helt plötsligt slitna på mitten och jag förstod ingenting. Det hade ju alltid fungerat med det tryck som stod dels i handboken och dels i tanklocket. Bilen körs mycket på landsväg, typ 90 och 110.

Hur jag än sökte på bilmackar och liknande, så stod det samma tryck som i handboken. Men det stämde ju inte. Till slut hittade jag en tabell hos en däckverkstad där det stod ett viktigt tillägg, det stod att trycket skulle höjas vid fullastad bil OCH landsvägskörning. Just detta med landsvägskörning fanns inte i rekommendationerna i handboken eller tanklocket eftersom de gällde med "gamla" generationens däck.

Hann nöta upp två vinterdäck och två sommardäck innan jag fick till rätt tryck, surt sa räven. sad

Trätekniker
387 Inlägg
9 februari 2009
#15
Det kan ju vara så att din bar-klocka inte stämmer med verkligheten......
Testa med någon annans mätare!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

bonntrimmare
655 Inlägg
9 februari 2009
#16
FLindgren skrev:
Smajly skrev:
Ja varför inte bara köra in o göra hjulinställning om du tror att det är felet?

Betala 1000 spänn i onödan verkar väll sådär roligt, men har man pengar att slösa så:P

fordonsprogrammet på ållebergsgymnasiet,Falköping kostar de 100 kr o då e de med moderna maskiner  kan inte bli fel wink
Senast redigerat av BOLUND (9 februari 2009)

Masterworks
9 februari 2009
#17
BOLUND skrev:
FLindgren skrev:
Smajly skrev:
Ja varför inte bara köra in o göra hjulinställning om du tror att det är felet?

Betala 1000 spänn i onödan verkar väll sådär roligt, men har man pengar att slösa så:P

fordonsprogrammet på ållebergsgymnasiet,Falköping kostar de 100 kr o då e de med moderna maskiner  kan inte bli fel wink

Kan väll bli fel iallafall? roll

bonntrimmare
655 Inlägg
11 februari 2009
#18
Masterworks skrev:
BOLUND skrev:
FLindgren skrev:

Betala 1000 spänn i onödan verkar väll sådär roligt, men har man pengar att slösa så:P

fordonsprogrammet på ållebergsgymnasiet,Falköping kostar de 100 kr o då e de med moderna maskiner  kan inte bli fel wink

Kan väll bli fel iallafall? roll

haha jo visst men inte lika lätt som med manuellt  ^^ o för 100 spänn så e de ju inget wink

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 februari 2009
#19
Errol skrev:
nja.

Nya däck kan slitas i mitten pga  för lågt tryck. Då däckets sidor skall "spänna upp" slitytan.
Detta resulterar i som föregående talare i att däcket slungas ut.

Den gamla skolan som tyvärr allt för många (även däckverkstäder!) använder sig av gäller förra generationens däck wink

BMW har dock problem med snedslitage bak på vissa modeller

"Problem" med snedslitage? Det kallas delad bakvagn och effektiva kurvtagningsegenskaper =P Men ja, snett sliter det rätt ordentligt, mina insidor bak slits. Skall göra en fyrhjulsinställning till sommaren för att försöka få iaf lite bättre/jämnare slitage. Kör alltid med ca 3 bar (215-45-17) och det är väl enligt en del för mycket tryck men jag vill känna hur dålig vägen är =P

Aldrig lidit av det trådskaparen lider av, men höftar väl mer åt bussningar än åt däcktryck ifall han kört med samma tryck tidigare och det inte blivit massa slitage i mitten?

"When innovation meets passion!"

Masterworks
11 februari 2009
#20
BOLUND skrev:
Masterworks skrev:
BOLUND skrev:

fordonsprogrammet på ållebergsgymnasiet,Falköping kostar de 100 kr o då e de med moderna maskiner  kan inte bli fel wink

Kan väll bli fel iallafall? roll

haha jo visst men inte lika lätt som med manuellt  ^^ o för 100 spänn så e de ju inget wink

Jag skulle aldrig chansa med någon amatör bakom spakarna
vid hjulinställning, kan kosta rätt mycket om det blir fel!

Mercerna e ju väldigt speciella att ställa!


Sök