2883
Sök

Plana toppen ? hur blir kompritionen? samt komp med turbokomvertering.

403 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Ämnet talar till sig själv.
Planar man toppen  blir då kompritionen högre eller lägre ? antar att den blir högre eller ?

Toppen som möjligtvis ska planas är en aultopp från en Opel Gsi 8v som är turbokomverterad får början är väl det en högkompsmotor men när den är komverterad till turbo så ska väl kompritionen vara så låg som möjligt ?
Hur gör jag då vilken packning ska jag ha  kan jag ha 2st eller finns det något annat sätt  att få kompen lägre om den nu ska vara låg ?
Kolvarna är lite urfrästa med.

Jag är ganska ny innom dehär med motorer å sånt men någon gång ska ju vara den första därav är jag lite osäker på allt  å därför frågar
ska antagligen köpa en kadett med turbokomverterad gsi motor so är isärplockad.

// Victor

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

832 Inlägg
5 februari 2009
#2
Det beror på hur mycket du planar toppen. Är det bara någon tiondel så blir det inte stor skillnad på kompet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

403 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#3
Lurken_85 skrev:
Det beror på hur mycket du planar toppen. Är det bara någon tiondel så blir det inte stor skillnad på kompet.

om det är drygt 1 mm då ?  man ska la ite plana toppen för mycket eller inte alls när det är turbokomvertering.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2009
#4
LartiC skrev:
Lurken_85 skrev:
Det beror på hur mycket du planar toppen. Är det bara någon tiondel så blir det inte stor skillnad på kompet.

om det är drygt 1 mm då ?  man ska la ite plana toppen för mycket eller inte alls när det är turbokomvertering.

1mm gör en del på kompet hmm

Då bör du nog ta å fräsa upp förbränningsrummet lite i toppen för att bibehålla samma komp som innan
(om de nu redan är högkompsmotor vill säga)

sen finns de ju dom som kör Högkompat å turbo men sedan väljer e85 som bränsle för att de då går å åka utan risk för spik...

jag vet dock inge om opel så om de går å fräsa i deras toppar låter jag vara osagt, man gör de dock på andra fabrikat

Mvh


403 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#5
okey , Dehär med att sätta dubbla packningar på  inget ni hört nåt om då för att få ner kompen ?

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

832 Inlägg
5 februari 2009
#6
Vad jag har hört så funkar dubbla packningar ett tag men det verkar som att det inte är en långvarig lösning direkt. Har inte provat själv någon gång. Själv tänkte jag slipa ur förbränningsrummen i toppen på min motor men då är toppen så gott som maxplanad. Jag skulle nog ha bytt topp på min motor egentligen men jag använder den mest som ett test och se om det funkar att slipa ur förbränningsrummen.

Vad är det som har hänt med toppen?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 001 Inlägg
5 februari 2009
#7
det är svårt att säga nåt generellt om detta, kompressionsförhållandet blir högre när du planar men sen är det många faktorer som spelar in om det kommer att funka eller inte såsom laddtryck, kamens profil, vilket bränsle man kör på.

2 st packningar funkar ett tag men är ingen bra lösning, då är det bättre att ta upp förbränningsrummen men som sagt, man måste räkna på det så man gör rätt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

832 Inlägg
5 februari 2009
#8
kolvas skrev:
det är svårt att säga nåt generellt om detta, kompressionsförhållandet blir högre när du planar men sen är det många faktorer som spelar in om det kommer att funka eller inte såsom laddtryck, kamens profil, vilket bränsle man kör på.

2 st packningar funkar ett tag men är ingen bra lösning, då är det bättre att ta upp förbränningsrummen men som sagt, man måste räkna på det så man gör rätt.

Kanske ska tilläggas att om man ska ta upp förbränningsrummen är det oxå viktigt att man tar ur lika mycket och att alla är lika utformade. Tar man ur på fel ställe kan man oxå få problem med spikningar vad jag har lyckats läst mej till iaf. Vet inte om det stämmer men det kanske någon som vet eller har provat kan ge svar på.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
5 februari 2009
#9
Lägre kolvar/kortare stakar. Blir ju dyrt men är ju ett sätt att få lägre komp.

16v topp/motor är också ett alternativ ?

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

403 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#10
Lurken_85 skrev:
Vad jag har hört så funkar dubbla packningar ett tag men det verkar som att det inte är en långvarig lösning direkt. Har inte provat själv någon gång. Själv tänkte jag slipa ur förbränningsrummen i toppen på min motor men då är toppen så gott som maxplanad. Jag skulle nog ha bytt topp på min motor egentligen men jag använder den mest som ett test och se om det funkar att slipa ur förbränningsrummen.

Vad är det som har hänt med toppen?

Förra ägaren ökade laddtrycket från 0,6 bar  till 0,8 å bilen hade gått med trimmet i 2 år innan så grejjerna höll la inte

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

196 Inlägg
9 februari 2009
#11
Mät komp förhållandet . . kompvolym + slagvolym / komp volym = komp förhållande


1 062 Inlägg
10 februari 2009
#12
På en Saab 2,3 med 90mm slag och 90mm borr ger 1mm planing av toppen  en kompressionsökning från tex orginal 10,5:1 till 11,6:1 (ej turbo). 2,0 går det upp från 10:1 till 11,17:1 med 1mm planing.
Vet ju ej vad du har för borr/slag och då är det ju lätt att räkna ut. Kan ju vara bra att jämföra med annars.

M.V.H-


196 Inlägg
10 februari 2009
#13
Beror ju på utformningen på förbräningsrummet. Man kan räkna så på topppackningen , men ett förbräningsrum så blir ju inte förändringen lika beroende på planing

Ta o mät med rödsprit istället ! om du har motorn i ställ


1 062 Inlägg
10 februari 2009
#14
Tysken|GBG skrev:
Beror ju på utformningen på förbräningsrummet. Man kan räkna så på topppackningen , men ett förbräningsrum så blir ju inte förändringen lika beroende på planing

Ta o mät med rödsprit istället ! om du har motorn i ställ

Så sant!! De förbränningsrum jag tänkte på är ju lika stora som borrningen (90) närmast motorblocket.
Har man ocirkulära förbränningsrum så faller allt med att räkna ut.

M.V.H.


7 275 Inlägg
10 februari 2009
#15
Varför vill du plana toppen till att börja med?


173 Inlägg
10 februari 2009
#16
Plana toppen o ta ur förbrännings rummen sen i stället.

//Patrik

168 Inlägg
10 februari 2009
#17
eller plocka ur kolvarna och svarva av dom litte..


5 710 Inlägg
11 februari 2009
#18
Brains skrev:
Varför vill du plana toppen till att börja med?

Ja det är ju frågan som skall ställas först.
Att plana "bara för att" bör man nog undvika i detta läge.

Är det för att den är skev och att man måste ta ~1mm skulle jag skaffa en annan topp.
Det man inte skall glömma när det gäller toppar som gått varma och blivit skeva är ju att det inte bara är tätningsytan mot block som blivit skev utan hela toppen.....
Har man då kamaxlarna liggandes i toppen kan man ju få problem med skeva kamaxelgångar trots att man planat tätningytan jämn.

MVH Jonas
..............

403 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#19
jonTe skrev:
Brains skrev:
Varför vill du plana toppen till att börja med?

Ja det är ju frågan som skall ställas först.
Att plana "bara för att" bör man nog undvika i detta läge.

Är det för att den är skev och att man måste ta ~1mm skulle jag skaffa en annan topp.
Det man inte skall glömma när det gäller toppar som gått varma och blivit skeva är ju att det inte bara är tätningsytan mot block som blivit skev utan hela toppen.....
Har man då kamaxlarna liggandes i toppen kan man ju få problem med skeva kamaxelgångar trots att man planat tätningytan jämn.

De vart såhär att Topplockspackningen hade gått å då var jag orolig för den att den var skev eller så  och som de visade sig så var den Ynka ynka skev så den bara riktplanades å nu är den rak  tog av 0,25mm  så det ska nog funka hoppas ja, och kammen ligger inte "i" toppen.
Och kolvarna är inte orginal det sitter ett par Saab 9000 turbo kolvar som redan är urfrästa  litegrann
å dehär med  fräsa/slipa ur förbränningsrummen , har jag kollat lite lätt på skulle landa på runt 3000 kr och med mina 2500kr / månad så kommer de inte långt och jag vågar nog inte heller göra det själv.

Men jag ska köra på denna motorn tills något går sönder eller tills ekonomin blir bättre då tar jag den andra Gsi motorn som bara ligger och är fräsch i garaget
Senast redigerat av LartiC (24 mars 2009)

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

403 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#20
supersupra87 skrev:
Lägre kolvar/kortare stakar. Blir ju dyrt men är ju ett sätt att få lägre komp.

16v topp/motor är också ett alternativ ?

Någon som vet om man kan ta 16v toppen från en Gsi16v (C20XE) å sätta på en 8v Gsi C20NE ?

Vilka modifikationer isåfall behövs ?

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456


Sök