5 februari 2009
Trådstartare
Detta är ett väldigt viktigt moment och här ska man vara mycket försiktig.
Motorutrymmet delas in i insida motorhuv, ramen runt motorn, plastboxar/vätskebehållare och själva motorn. Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.
Börja alltid med att täcka över fördelarlock, tändkasetter, generatorn och andra eldetaljer. Väldigt viktigt att säkringsboxen täcks över med en plastpåse så det inte kommer in vatten. Avfetta sedan motorn endast vid behov då det lätt kan bli missfärgningar. Ha på avfettningen där det är intorkad olja och använd kallavfettning. Resten av motorutrymmet kan man ha på alkaliavfettning.
Använd en mjuk borste för att borsta in avfettningen på svåråtkomliga ställen som torpedväggen och under behållare. Övriga synliga områden så funkar en vanlig svamp bra.
Ett viktigt moment i detta är slutfasen när man ska spola rent. Spolar du med högtryck så spola väldigt försiktigt och med långt avstånd. Spola inte direkt mot kylarens flänsar eller mot andra känsliga delar, försök att helst inte sikta på eldetaljerna. Avslutningsvis så är det rekommenderat att torka av motorn så mycket som det går och en bra metod är lufttryck då vatten gärna fastnar i smala utrymmen.
Sedan så är det dags för teststart av motorn. Startar den inte så är det troligtvis vatten vid tändstift/fördelarlock eller någon kortslutning vid något relä eller annan eldetalj du missat att täta.
Fyll gärna på med tips på saker jag har missat.