tjena, hört att man kan blanda bensinen med etanol för att få upp oktanen och på så vis få mer effekt på turbon, stämmer detta? och isåfall hur stor del?
tjena, hört att man kan blanda bensinen med etanol för att få upp oktanen och på så vis få mer effekt på turbon, stämmer detta? och isåfall hur stor del?
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö.. farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid..
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö.. farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid..
Den blir mer svårstartad med etanol men sålänge det är sommar så borde den inte bli jätteseg att starta iaf
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö.. farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid..
Den blir mer svårstartad med etanol men sålänge det är sommar så borde den inte bli jätteseg att starta iaf
kör på 100% e85 startat även när det är riktigt kallt, har iof moddat så kallstarten kan tvångsköras.
nä kosta på ett riktigt sprut på bilen isf, typ vems eller nått å sen mappa bilen så ska du se att det blir ordning på grejorna. å hålla på å tanka entanol i en bil som är avsedd för 95-oktan å har ett äldre insprutningssystem är ingen hitt för den delen heller..
jag har en chippad saab 9-3 aero -03, kan det vara någon ide?
sökte innan, men hitta inte mkt, vilken kategori ska man söka i?
Du vinner ingenting på detta om du inte har en anpassad mjukvara för E85.
några anledninger; *desto mer etanol i tanken = desto mer svårstartad blir bilen vid kall utetemp. *När man kör på etanol drar bilen i runda och väldigt relativa slängar runt 30% mer bränsle. detta betyder att om inte din mjukvara vet om att du har E85 i tanken kan det resultera i för mager blandning. Letar i minnet och kommer fram till att bilens adaptionssystem gör det möjligt att lägga till ca 15% mer bränsle om det skulle behövas. *Här hade jag velat lägga till en till punkt, men för närvarande är jag alldeles för onykter för att komma på något mer negativt. Så istället ber jag dig att ta ditt sunda förnuft (in case you have any) och etanolkonvertera bilen istället.
Rätta mig nu om jag har fel i det jag skriver, så får jag stå till svars vid gryningen av morgondagen.
bon vojaaghh
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)
E85 är 85% Etanol, 15% bensin. På vintern brukar dom blanda ner det till "E75", alltså 75% Etanol och 25% bensin, detta just pga att bilarna ska kunna starta lättare under vintern.
Jag skulle inte råda dig att göra det utan att konvertera om motorn till Etanol, annars kommer du bara skada den. Du måste ändra motorns styrsystem, lambdasystem osv för att kunna köra utan problem.
Vet inte hur det blir med din bil men min 9000 är lite kinkig. Körde kanske 70% BF95 och 30% E85 då check engine lampan börjar lysa och med följd av detta går motorn ned på glt.
Ska du tanka e85, bygg då om och mappa för detta annars så kan det gå ordentligt åt helskotta
Vet inte hur det blir med din bil men min 9000 är lite kinkig. Körde kanske 70% BF95 och 30% E85 då check engine lampan börjar lysa och med följd av detta går motorn ned på glt.
Ska du tanka e85, bygg då om och mappa för detta annars så kan det gå ordentligt åt helskotta
Så rätt, speciellt på 9-5 motorerna som är lika stryktåliga som lille skutt...
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)
E85= Etanol 85%, bensin 15%...
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet