2938
Sök

Blanda etanol och bensin?

27 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
tjena, hört att man kan blanda bensinen med etanol för att få upp oktanen och på så vis få mer effekt på turbon, stämmer detta? och isåfall hur stor del?

1 878 Inlägg
5 februari 2009
#2
använd "sök funktionen" så kommer du hitta många trådar angående detta.
Senast redigerat av Frozen1985 (5 februari 2009)


2 072 Inlägg
5 februari 2009
#3
paat88 skrev:
tjena, hört att man kan blanda bensinen med etanol för att få upp oktanen och på så vis få mer effekt på turbon, stämmer detta? och isåfall hur stor del?

tja.. tankat fel bränsle en gång (etanol).. och har detta i forumet åxå.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1282851
Senast redigerat av sandzoo (5 februari 2009)

Sandzoo i da house

3 714 Inlägg
5 februari 2009
#4
det funkar på vissa bilar

Vet en som körde 100% Etanol på sin 740 turbo och det gav skillnad
på nyare bilar kanske det är känsligare

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
5 februari 2009
#5
jag brukar blande ex. 50 liter 98 och 15 liter e85 laddar något bättre.. 945 tic

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

2 072 Inlägg
5 februari 2009
#6
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö..
farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid.. wink

Sandzoo i da house

3 714 Inlägg
5 februari 2009
#7
sandzoo skrev:
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö..
farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid.. wink

Den blir mer svårstartad med etanol men sålänge det är sommar så borde den inte bli jätteseg att starta iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2009
#8
Tror inte detta hör hemma och utseende och styling..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

27 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#9
oj, fel av mig^^^

jag har en chippad saab 9-3 aero -03, kan det vara någon ide?

sökte innan, men hitta inte mkt, vilken kategori ska man söka i?

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
5 februari 2009
#10
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

3 714 Inlägg
5 februari 2009
#11
paat88 skrev:
oj, fel av mig^^^

jag har en chippad saab 9-3 aero -03, kan det vara någon ide?

sökte innan, men hitta inte mkt, vilken kategori ska man söka i?

Grundläggande motorteknik passar den nog bättre i wink

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

27 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#12
ganska logiskt kanske wink

128 Inlägg
6 februari 2009
#13
bollen1986 skrev:
sandzoo skrev:
de kan bero på bilar.. men på just min funkade detta inget vidare.. bilen va helt slöö..
farsan körde "jobbbilen" med 100% etanol funkade klockrent.. men va liiite svårstartad.. men startade alltid.. wink

Den blir mer svårstartad med etanol men sålänge det är sommar så borde den inte bli jätteseg att starta iaf

kör på 100% e85 startat även när det är riktigt kallt, har iof moddat så kallstarten kan tvångsköras.


183 Inlägg
6 februari 2009
#14
vilket bök å stök å hålla på för å "öka effekt"..

nä kosta på ett riktigt sprut på bilen isf, typ vems eller nått å sen mappa bilen så ska du se att det blir ordning på grejorna.
å hålla på å tanka entanol i en bil som är avsedd för 95-oktan å har ett äldre insprutningssystem är ingen hitt för den delen heller.. neutral


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 februari 2009
#15
paat88 skrev:
oj, fel av mig^^^

jag har en chippad saab 9-3 aero -03, kan det vara någon ide?

sökte innan, men hitta inte mkt, vilken kategori ska man söka i?

Du vinner ingenting på detta om du inte har en anpassad mjukvara för E85.

några anledninger;
*desto mer etanol i tanken = desto mer svårstartad blir bilen vid kall utetemp.
*När man kör på etanol drar bilen i runda och väldigt relativa slängar runt 30% mer bränsle. detta betyder att om inte din mjukvara vet om att du har E85 i tanken kan det resultera i för mager blandning.
Letar i minnet och kommer fram till att bilens adaptionssystem gör det möjligt att lägga till ca 15% mer bränsle om det skulle behövas.
*Här hade jag velat lägga till en till punkt, men för närvarande är jag alldeles för onykter för att komma på något mer negativt. Så istället ber jag dig att ta ditt sunda förnuft (in case you have any) och etanolkonvertera bilen istället.

Rätta mig nu om jag har fel i det jag skriver, så får jag stå till svars vid gryningen av morgondagen.

bon vojaaghh

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

V10
6 februari 2009
#16
psyco skrev:
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)

E85 är 85% Etanol, 15% bensin. På vintern brukar dom blanda ner det till "E75", alltså 75% Etanol och 25% bensin, detta just pga att bilarna ska kunna starta lättare under vintern.

Jag skulle inte råda dig att göra det utan att konvertera om motorn till Etanol, annars kommer du bara skada den. Du måste ändra motorns styrsystem, lambdasystem osv för att kunna köra utan problem.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 februari 2009
#17
Vet inte hur det blir med din bil men min 9000 är lite kinkig. Körde kanske 70% BF95 och 30% E85 då check engine lampan börjar lysa och med följd av detta går motorn ned på glt.

Ska du tanka e85, bygg då om och mappa för detta annars så kan det gå ordentligt åt helskotta

Rock'n Roll

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 februari 2009
#18
TenZer skrev:
Vet inte hur det blir med din bil men min 9000 är lite kinkig. Körde kanske 70% BF95 och 30% E85 då check engine lampan börjar lysa och med följd av detta går motorn ned på glt.

Ska du tanka e85, bygg då om och mappa för detta annars så kan det gå ordentligt åt helskotta

Så rätt, speciellt på 9-5 motorerna som är lika stryktåliga som lille skutt...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

4 571 Inlägg
6 februari 2009
#19
Tråden flyttad


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2009
#20
psyco skrev:
jag kör mazda 626 v6a och pendlar mellan 98 oktan och ren E85 för mig fungerar de klockrent på båda det man dock skall se upp med är bränslepumpar och filter som kan ta stryk av etanolen. (bör tillägga att E85 är till en stor del bensin där av namnet)

E85= Etanol 85%, bensin 15%...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök