3004
Sök

Blanda etanol och bensin?

27 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#21
UhrJr skrev:
paat88 skrev:
oj, fel av mig^^^

jag har en chippad saab 9-3 aero -03, kan det vara någon ide?

sökte innan, men hitta inte mkt, vilken kategori ska man söka i?

Du vinner ingenting på detta om du inte har en anpassad mjukvara för E85.

några anledninger;
*desto mer etanol i tanken = desto mer svårstartad blir bilen vid kall utetemp.
*När man kör på etanol drar bilen i runda och väldigt relativa slängar runt 30% mer bränsle. detta betyder att om inte din mjukvara vet om att du har E85 i tanken kan det resultera i för mager blandning.
Letar i minnet och kommer fram till att bilens adaptionssystem gör det möjligt att lägga till ca 15% mer bränsle om det skulle behövas.
*Här hade jag velat lägga till en till punkt, men för närvarande är jag alldeles för onykter för att komma på något mer negativt. Så istället ber jag dig att ta ditt sunda förnuft (in case you have any) och etanolkonvertera bilen istället.

Rätta mig nu om jag har fel i det jag skriver, så får jag stå till svars vid gryningen av morgondagen.

bon vojaaghh

hahaha, måste sga att det var ett av dom bästa resonemangen jag hört! thx, sjukligt bra forumulerat

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 156 Inlägg
7 februari 2009
#23
Man ska helst mappa om bilen om man kör med för stor inblandning av etanol i tanken.
Först och främst så måste man anpassa så att bränsletillförseln ökar en aning. Sen så får man tänka på att etanolen höjer oktantalet, vilket man måste kompensera för. Ökad värme är också ett problem.
Många gamla stabila sugmotorer tål en hel del stryk, medan många andra motorer tar stryk på längre sikt.
10-15% borde däremot inte ge några som helst problem. Tänk bara på att etanolen löser upp avlagringar och skit som inte bensinen kan lösa upp, så ett oljebyte + oljefilterbyte kan vara på sin plats ganska så snart efter att man "bytt" bränsle. Samma sak kan gälla om man går från att ha tankat etanol i en längre period till att gå över till bensindrift på flexifuelbilar. Att kolla oljan (inte bara mängden olja) kan vara ett tips.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
7 februari 2009
#24
Phaetoon skrev:
Man ska helst mappa om bilen om man kör med för stor inblandning av etanol i tanken.
Först och främst så måste man anpassa så att bränsletillförseln ökar en aning. Sen så får man tänka på att etanolen höjer oktantalet, vilket man måste kompensera för. Ökad värme är också ett problem.
Många gamla stabila sugmotorer tål en hel del stryk, medan många andra motorer tar stryk på längre sikt.
10-15% borde däremot inte ge några som helst problem. Tänk bara på att etanolen löser upp avlagringar och skit som inte bensinen kan lösa upp, så ett oljebyte + oljefilterbyte kan vara på sin plats ganska så snart efter att man "bytt" bränsle. Samma sak kan gälla om man går från att ha tankat etanol i en längre period till att gå över till bensindrift på flexifuelbilar. Att kolla oljan (inte bara mängden olja) kan vara ett tips.

Och så kan färgämnet i etanolen klägga igen i spridarna så att dessa inte fungerar optimalt.
En detalj som inte många vet om.

Löses dock upp enkelt med lite spridarrengöring..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

27 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#25
är övertygad, jag skiter i etanolen och håller mig till 98! thx btw

2 072 Inlägg
8 februari 2009
#26
paat88 skrev:
är övertygad, jag skiter i etanolen och håller mig till 98! thx btw

tycker det är bäst så

Sandzoo i da house

1 570 Inlägg
8 februari 2009
#27
30-40% etanol i Volvon och går fint men bara av ekonomiska skäl när skillnaden är stor mellan bensin och e85. Har ju hört att man ska byta soppafiltret ganska snart och även öka bytesintervallen på oljan.

438 Inlägg
8 februari 2009
#28
körde hela förra sommaren med 90% E85 i Bmwn vart bra mycket billigare än bensin då när den kostade 14,50 och E85 låg på 8,50
räknade ut att literpriset med den ökade förbrukningen i bilen var 10.40 så 4 kronor per mil ungefär
Senast redigerat av Vett74 (8 februari 2009)


Entreprenör
1 784 Inlägg
8 februari 2009
#29
Vett74 skrev:
körde hela förra sommaren med 90% E85 i Bmwn vart bra mycket billigare än bensin då när den kostade 14,50 och E85 låg på 8,50
räknade ut att literpriset med den ökade förbrukningen i bilen var 10.40 så 4 kronor per mil ungefär

Va gjorde du för övrigt åt bilen då...? eftersom den gick så billigt...?

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
8 februari 2009
#30
körde en cheva van jag hade på ren e85 och de va ingen skilnad mot bensin...och billigare blev de...

hellre pallbocks kung än trailer queen

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 februari 2009
#31
mr_harry skrev:
körde en cheva van jag hade på ren e85 och de va ingen skilnad mot bensin...och billigare blev de...

Va gjorde du för nåt med den för att få den gå på rent då...? å vilken årsmodell..
Senast redigerat av mrbuggy (8 februari 2009)

1 396 Inlägg
8 februari 2009
#32
Hur är det med förgasare och etanol? Någon som har någon bra länk? Hade vart kul att köra med E85 i Novan

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 februari 2009
#33
NiclasT skrev:
Hur är det med förgasare och etanol? Någon som har någon bra länk? Hade vart kul att köra med E85 i Novan

Tänkte du använda den tillsammans med NOS:en,, ;-)

438 Inlägg
9 februari 2009
#34
mrbuggy skrev:
Vett74 skrev:
körde hela förra sommaren med 90% E85 i Bmwn vart bra mycket billigare än bensin då när den kostade 14,50 och E85 låg på 8,50
räknade ut att literpriset med den ökade förbrukningen i bilen var 10.40 så 4 kronor per mil ungefär

Va gjorde du för övrigt åt bilen då...? eftersom den gick så billigt...?

gjorde inte ett skit den drog ungefär 2 dl mer per mil så det blir kring 10.40 med E85-bensin blandningen


223 Inlägg
16 februari 2009
#35
en skvätt e85 är nog rätt bra för motorn varannan månad på sommaren. jag tror den bryter ned kolrester som fastnat i loppen och förnyar motorn lite i och med att den brinner lite kraftigare.

fassan körde på 100% i sin mappade glt (dock för 98 oktanig) den gick som ett skott när han körde med det. dock inte när han skulle starta bilen för då fick han spruta start gas i filtret. på vintern kan man nog glömma att köra med etanol. kan tillägga att den drog runt 20% mer.

men den funkade bra (Y)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

67 Inlägg
16 februari 2009
#36
så med andra ord mappad bil till e85 på sommaren är bra men på vintern ska man undvika det.
Låter ju bättre än inget.
Då gör det väl inget och mixa lite till semestern =P

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 februari 2009
#37
Pleter skrev:
så med andra ord mappad bil till e85 på sommaren är bra men på vintern ska man undvika det.
Låter ju bättre än inget.
Då gör det väl inget och mixa lite till semestern =P

Tänk på att majoriteten av dem som skrivit INTE har mappat sina bilar för E85.
Min och många andras erfarenheter av mappade bilar för E85 är att du kan köra dessa året runt utan problem.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Photoshoppande tant
343 Inlägg
16 februari 2009
#38
UhrJr skrev:
Pleter skrev:
så med andra ord mappad bil till e85 på sommaren är bra men på vintern ska man undvika det.
Låter ju bättre än inget.
Då gör det väl inget och mixa lite till semestern =P

Tänk på att majoriteten av dem som skrivit INTE har mappat sina bilar för E85.
Min och många andras erfarenheter av mappade bilar för E85 är att du kan köra dessa året runt utan problem.

Bilen blir något svårstartad vid vintertemp, skillnad märks allt på sommar och vintertid.

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 februari 2009
#39
Bizzan skrev:
UhrJr skrev:
Pleter skrev:
så med andra ord mappad bil till e85 på sommaren är bra men på vintern ska man undvika det.
Låter ju bättre än inget.
Då gör det väl inget och mixa lite till semestern =P

Tänk på att majoriteten av dem som skrivit INTE har mappat sina bilar för E85.
Min och många andras erfarenheter av mappade bilar för E85 är att du kan köra dessa året runt utan problem.

Bilen blir något svårstartad vid vintertemp, skillnad märks allt på sommar och vintertid.

Relativt beroende på hur bilarna mår.
Majoriteten av våra konverterade bilar startar utan problem runt minus 15-20. Har man sedan motorvärmare är problemet helt borta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Auditok
169 Inlägg
16 februari 2009
#40
Inte läst igenom tråden så noga, men vad jag vet så skiljer sig "sommaretanol" och "vinteretanol" ?



Sök