3122
Sök

Ang hur bilar påverkar miljön

blacken
7 februari 2009
expect1991 skrev:
Sverige är INTE långt ifrån lika illa som USA när det kommer till vårt "fotavtryck"

Om storlek 38 var "ok" så har vi i sverige 56 och USA 58 (om jag minns rätt) Kina hade runt 23-21

Vad säger detta oss? Jo att vi måste skärpa oss.

Men sedan så har vi andra, enligt mig mera akuta problem i just Sverige nämligen bevakningsdebatten aka. FRA lagarna & Co.

Dom däringa siffrorna är baserade på statistik. Inte en rövare att vi i Sverige skulle skita ner eller släppa ut mera skit än Kineserna eller USA..

RS
886 Inlägg
7 februari 2009
Tror politikerna behöver få en käftsmäll snart...

Focus RS

1 814 Inlägg
7 februari 2009
blacken skrev:
expect1991 skrev:
Sverige är INTE långt ifrån lika illa som USA när det kommer till vårt "fotavtryck"

Om storlek 38 var "ok" så har vi i sverige 56 och USA 58 (om jag minns rätt) Kina hade runt 23-21

Men sedan så har vi andra, enligt mig mera akuta problem i just Sverige nämligen bevakningsdebatten aka. FRA lagarna & Co.

Dom däringa siffrorna är baserade på statistik. Inte en rövare att vi i Sverige skulle skita ner eller släppa ut mera skit än Kineserna eller USA..

Dessa är tagen från en föreläsares föreläsning, inte från luften.

har du något som motbevisar detta så är det välkommet...wink

89 Inlägg
7 februari 2009
Jag skulle gladligen betala så mycket jag gör för bensinen om bara en liten del gick raka vägen till forskning om nya drivmedel.

blacken
7 februari 2009
expect1991 skrev:
blacken skrev:
expect1991 skrev:

VI är ca:9 miljoner pers i detta land, det över 240 miljoner i USA, och kineserna är hur många som helst. Vi har varit miljömedvetna mycket längre än både kina Och USA. HUR FASEN, kan vi då släppa ut mera skit än dom två nationerna???

1 019 Inlägg
8 februari 2009
Ellertz skrev:
Att bensinpriset består av 90% skatt är ju helt sjukt.

Öhhh, vad har du för källa på det?

812 Inlägg
8 februari 2009
blacken skrev:
expect1991 skrev:
blacken skrev:

VI är ca:9 miljoner pers i detta land, det över 240 miljoner i USA, och kineserna är hur många som helst. Vi har varit miljömedvetna mycket längre än både kina Och USA. HUR FASEN, kan vi då släppa ut mera skit än dom två nationerna???

vi har kor.. dom släpper ut mer föroreningar på ett år än vad en bil gör och de finns de ren fakta på. men vår kära politiker vill inte lysna på de örat för då om dom skulle göra nå åt de så skulle de bli så dyrt med mjölk produkter och nöt kött..

man lever bara en gång..

1 198 Inlägg
8 februari 2009
Bilarna i Sverige släpper inte ut så mycket. Det som släpper ut mycket eller rättare sagt enorma mänger är båttrafiken. Varenda jävla båt går ju på icke förnyelsebart bränsle. Avgasrening har dem inte heller. Tycker att detta med miljödebatten är taget ur luften. Satsa pengarna på de delar som släpper ut mest först. Sen kan man ta uti de som släpper ut mindre.

82 Inlägg
8 februari 2009
pimpad740 skrev:
vi har kor.. dom släpper ut mer föroreningar på ett år än vad en bil gör och de finns de ren fakta på. men vår kära politiker vill inte lysna på de örat för då om dom skulle göra nå åt de så skulle de bli så dyrt med mjölk produkter och nöt kött..

och dom andra länderna har inga kor..? okej?roll

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 februari 2009
Så bara för att det finns länder som har sämre krav än Sverige så ska vi skära ner på våra krav? Vad är det för jävla idiot-tänkande?!

"Det är så många människor som är mördare så då kan väl jag också mörda tills dess att dom andra slutar mörda först" ?

Jävla barnsligt resonemang alltså.

Men vi släpper allt som har med miljöräddning att göra då, det är ju en bra jävla idé. Men passa på att ta en  massa fotografier på himlen innan bara så vi har något att efterlämna till barn och barnbarn som med all sannolikhet kommer att få växa upp i en tjock dimma av smuts, avgaser och annan skit som vi släpper ut.

Visst att det gamla citatet "Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn" är jävligt uttjatat, men det är ju så.

För övrigt så är det inte jorden vi räddar genom alla miljökrav, det är *trumvirvel* oss själva och våra framtida barn/barnbarn/osv. Jorden har överlevt allt möjligt jävla skit genom åren. Allt från miljontals asteroider, kosmiska stormar, dinosaurie-fisar och världskrig, så jag tvivlar på att jorden bryr sig ifall vi använder hårspray och slänger plastpåsar i naturen. Dock så bidrar allt vi gör till att temperaturen på jorden höjs. Visst, att några isbjörnar stryker med för att deras isflak smälter, det kan vi leva med. Men har någon här läst på lite mer om vad som händer? Hur det ser ut i Sverige när jorden höjs med en enda grad?
Tror knappast det.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 februari 2009
expect1991 skrev:

Hur fan kan det vara mer akut att stoppa en lag som hindrar din fildelning från att härja fritt, än att göra vårt bästa för att motverka vår egen undergång? Vore intressant att veta.

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

RE-雨宮
481 Inlägg
8 februari 2009
rickylicious: Och detta vet du för att vem har sagt det? Det är mååååååååååånga som nu dömt ut alla klimatmodeller och dravel om vad och vad som händer och varför. Det är fantastiskt roande att du jämför en icke konfirmerad teori om vad som händer på jorden med mördande..

RE-Amemiya Kitted FD3S

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 februari 2009
Mitt exempel gällde det idiotiska tänkandet att "andra gör det/gör det inte, så därför är det okej att jag också gör/inte gör det". För att säga att vi ska skita i våra miljökrav bara för att en miljard fattiga kineser inte har förutsättningarna att köpa en ny miljöbil, det är bara korkat.

Visst finns det många som säger att klimathotet är en bluff. Det finns även alldeles för många som påstår att Gud finns, men jag tror inte på dom för det.
Jag tror på mig själv, och jag själv tycker att både väder och annat har ändrats brutalt under dom 22 åren jag har levt Jag minns den tiden då det faktiskt var snö när det skulle, istället för plusgrader och regn. Så jag tror starkt på att det vi gör påverkar våran miljö runt omkring oss, varför skulle jag inte liksom?

RE-雨宮
481 Inlägg
8 februari 2009
Och jag skulle gärna ha smakat på det vin som odlades på vingårdar i England och sverige för några hundra år sedan..  Eller vänta nu.. Vin kan ju inte odlas i vårat klimat.. hur går dethär ihop.. Dom hade ju massor med bilar och båtar på medletiden....  Det har blivit varmare, den som säger något annat har nog varken öppnat ögonen eller dörren. Men att det beror på bilar,båtar osv är det inget som säger. Att skjuta bilarna i sank för att det är lättast utan att tänka på vad som händer med priser på precis ALLT är inte bara dumt. Det är livsfarligt.

OM Mp och liknande organistaioner får som dom vill å alla åker kollektivt och tåg osv så kan ingen människa som inte har ett kontorsjobb utföra det. Hur tänkte ni att vi skulle frakta mjölken,morötterna,potatisen och liknande från åkrarna till våra munnar. Ska en rörmockare bära sin utrustning när din toalett är trasig. För det är precis det som händer nu. Alla städer blir avstängda för bilar, och det finns ingen som helst logistik för att täcka detta.

RE-Amemiya Kitted FD3S

....:::Firebird:::....
60 Inlägg
8 februari 2009
skulle tro att den mesta nersmuttsningen kommer av krigen ja, allt detta tjat om gaza å allt va de heter, dom spränger fabriker, bilar, byggnader, flygplan och tamej fan allt möjligt där! de tror ja är en stor bov i dehär med miljöförstörningen, rätta mej om ja har fel? de borde göras nått åt i stället. bilar kommer inte ens i närheten av den nersmuttsningen...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 februari 2009
chrno skrev:
Och jag skulle gärna ha smakat på det vin som odlades på vingårdar i England och sverige för några hundra år sedan..  Eller vänta nu.. Vin kan ju inte odlas i vårat klimat.. hur går dethär ihop.. Dom hade ju massor med bilar och båtar på medletiden....  Det har blivit varmare, den som säger något annat har nog varken öppnat ögonen eller dörren. Men att det beror på bilar,båtar osv är det inget som säger. Att skjuta bilarna i sank för att det är lättast utan att tänka på vad som händer med priser på precis ALLT är inte bara dumt. Det är livsfarligt.

Det kanske är tidigt på dagen, men jag förstår inte riktigt vad som är ironi och inte i ditt inlägg. Hoppas att delen om bilar på medeltiden inte var på allvar i alla fall.
Vore intressant att höra din teori om vad det är som värmer upp jorden? Är det värt att chansa? Förstöra mänsklighetens framtid på grund av att vi inte är 110% säkra på att det är våra gamla uppskruvade D24or som förstör för oss? Även om chansen är liten att det inte skulle vara våra utsläpp, så skadar det ju inte att sluta ändå, med tanke på att himlen bara blir mörkare och mörkare i storstäder? Ju mer vi åker kollektivt, ju mindre olyckor borde ju rimligtvis ske i trafiken också, eftersom det blir färre fordon?

Kort och gott så ser jag bara fördelar med att tänka på miljön, eller har du några nackdelar som jag har missat?

812 Inlägg
8 februari 2009
gutta skrev:
pimpad740 skrev:

och dom andra länderna har inga kor..? okej?roll

jo men kolla upp kött å mjölk produktionen så får du skilnaden..

man lever bara en gång..

RE-雨宮
481 Inlägg
8 februari 2009
Det jag skrev om medletiden var att vi hade ett klimat som var mkt varmare på det norra halvklotet. Detta gjorde att vi kunde odla druvor för vinproduktion. Forskare har flera gånger kommit fram till att klimatet har varierat mkt mer än dom ynka graderna som har ändrats nu.

Tycker du att det är värt att dra hela världens ekonomi (och allt annat med detta) i avgrunden för att några få personer ska tjänar sanslösa pengar på miljöhysterin?

Bygg kärnkraftverk, stäng av kolkraftverken så har du tagit bort dom största bovarna för dina utsläpp.
Om vi på sikt hittar effektivare sätt att driva bilar så är jag inte emot det. Men idag är det lögn att sätta stopp för vad som får världen att gå runt.

RE-Amemiya Kitted FD3S

104 Inlägg
8 februari 2009
Säker nån som redan nämt men..
Charterresor ? Någon ? Detta nämns sällan i politiken men tänk efter lite, En rörmockare tar knappast en flygresa till tailand för att laga någons skithus ? Han tar sin hemska "miljöbovsbil" till kunden , eller hur, Ändå  är det på just bilen som transportmedel skatten & miljösamvetet läggs. Det där flygplanet han åkte till tailandmen släppte ut mer Co2 bara genom att taxa fram till startbanan än hans hemska bil gjorde på hela förra året.....
En annan ganska skrattretande sak är alla bussar som åker omkring i stan med rekmalen "miljö hit och dit" Skitsamma om bussen drivs av naturgas elller inte det är fortfarande samma jävla Co2. Dessutom så misstänker jag att en 12m & X antal ton tung buss suger i sig en aning mer bränsle än min lilla bil ? För att en buss verkligen ska vara miljöeffektiv krävs ??? passagerare ? Inte sällan med ser bussen med typ 2-3 pers i ?. Tror knappast att en buss med 2 pers i är mer miljövänlig än en liten bil med en pers i faktiskt.

Värna gärna om miljön , men sluta för fan att hyckla !

Dogs have owners, cats have staff....

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 februari 2009
Så du tycker att det på sikt är bättre med kärnkraft, vars avfall försvinner direkt (eller grävs ner för nästa generation av människor att ta hand om, minns inte hur det var...) än annan energi?
Vad menar du med hela världens ekonomi? Oljeindustrin? För olja finns det ju såååå gott om så det är ju bara fördelar att ungefär alla bilar i världen drivs av detta underbara ämne, eller?

Sök