3144
Sök

Ligger olja runt tändkablarna på min 854 GLT-93

351 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej igen,har nog skrivit massor om min nyköpta GLT,men frågar man inte så får man inget veta:P. Jo ja skulle kolla ifall tändkablarna satt rätt,men av min förvåning så va 3av 5 tändkablar inoljade?.sen runt om på blocket så fanns de rester av geggig olje rester.Jag fick veta av en att de kunde va oljeventilationen,kan de stämma tro?

tacksamm över alla svar.

Dansken

290 Inlägg
7 februari 2009
#2
vevhusventilation tät kanske kolla flammfiltret.
kolla packningen till oljelocket oxå brukar vara hårda och dåliga.

342 Inlägg
7 februari 2009
#3
Det är som dem flesta 850 då, nästan alla har olja där under. Iaf alla jag har haft.

Byt packningen till oljepåfyllnings locket. kan ju även kolla över vevhusventilationen, den brukar bli duktigt igensatt efter en viss tid.

351 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#4
okej,men då en dum fråga till då.Vart sitter fammfiltret?och vart sitter vevhusventilationen?,Kan ja byta dessa packningar själv?,så de me olja runt tändkablarna är ingen fara då?.Sen kollade ja när kamremen hade byts på GLT och de va runt 16000mil,och den har gått nu 25449mil,när är de då dags att byta remen?P.G.A att ja frågar är att ja vill utesluta vissa problem bara.

Dansken

982 Inlägg
8 februari 2009
#5
teoretiskt sätt så borde du kunna egentligen byta kamrem vid 32000mil..efter som första gången var 16000 så borde den gå lika mkt till innan byte.

på min R var den bytt vid 12t..ja böt nu förra veckan vid 24t..den va inte grymt sliten

351 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#6
Okej tack för ditt tips,har hört så mycke vad de kan va för fel på bilen när den inte startar.då vet ja att den kan ja vänta med då=)

Dansken

8 251 Inlägg
8 februari 2009
#7
Jensen80 skrev:
okej,men då en dum fråga till då.Vart sitter fammfiltret?och vart sitter vevhusventilationen?,Kan ja byta dessa packningar själv?,så de me olja runt tändkablarna är ingen fara då?.Sen kollade ja när kamremen hade byts på GLT och de va runt 16000mil,och den har gått nu 25449mil,när är de då dags att byta remen?P.G.A att ja frågar är att ja vill utesluta vissa problem bara.

Göra ren vevhusventilationen och det kan man göra själv. Kräver inga speciella verktyg. Man får plocka av insuget och byta lite slangar, flamfällan kan man skippa helt när man sätter ihop allt igen, och så får man antingen göra ren den svarta plastburken till vevhusventilationen eller byta, samt rensa i kanalerna in i blocket.

Är den en 92 eller 93:a så skulle kamremmen ha varit bytt vid 24000mil eftersom de första 2 årsmodellerna har en smalare rem som ska bytas var 8000:e mil. Från och med 94 så gjordes remmen bredare och byts med 12000 mil intervall. Eller 8 år vilket sominträffar först (gäller båda)


Rally Mupp
300 Inlägg
8 februari 2009
#8
Oljan kan oxå komma från o-ringarna som ligger runt tändstiftsbrunnarna, och för att byta dom måste man tyvärr dela på toppen. Men det kan oxå vara vevhusventilationen som någon annan har sagt här.
Men båda problemen är inte ovanliga..

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1


Sök