3046
Sök

Hur går en framvagnsinställning till?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
Ja, som topic lyder, bara en nyfiken fråga cool

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Darth Vader
1 644 Inlägg
9 februari 2009
#2
Den är jag lite nyfiken på med, vad skruvas på? smile

Braaaaap?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 februari 2009
#3
undrar det också! vad skruvas på? hur ställer man in när däcken står såhär?  /---\

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

* Klåpare
1 718 Inlägg
9 februari 2009
#4
Skruva ut styrlederna några varv.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 827 Inlägg
9 februari 2009
#5
Det är olika men oftast endast TOE som ändras. Som Gulmun säger så är det styrlederna som justeras.

Har du möjlighet att ändra camber och caster så räknas det också som hjulinställning, detta justeras olika beroende på vilken sorts hjulupphängning du har, dubbla A-armar eller McPherson.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
#6
Ska man tänka enkelt så kan man ta lastbilars framaxlar som exempel.

Först ställe man in båda hjulen så att det står parallellt med varandra,
sedan skruvar man ut eller in parallell-staget som förbinder hjulparet
tills man når önskat toe-värde.

Toe-värdet är alltså hur mycket hjulparet plogar eller inte plogar,
mätt i millimeter/meter.


Ska man ta en Volvo 740 som exempel (ganska enkel framvagn),
så kan man skruva in styrlederna för mera toe in, ändra längd på ett
stag som flyttar hela länkarmen framåt eller bakåt mot fästpunkten,
vilket kallas för Caster-vinkel om jag inte är helt ute och cyklar.

Camber-vinkel får man hissa upp bilen så att hjulen hänger 'fritt' samt
släppa på muttrarna i fjädertornen och trycka in fjäderbenen mot motorn
eller mot skärmen för att sedan låsa muttrarna. Inte så mycket att ändra på just där.


Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2009
#7
Som andra sagt, oftast är det toe som justeras. Brukar ofta vara det enda som går att justera också.

Men på vissa bilar, äldre SAAB med dubbla A-armar t.ex, så kan man justera camber genom att chimsa övre länkarmen, och caster genom att flytta länkarmarna i deras fästen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#8
Men hur vet man när det är rätt vinkel då?? Man kan säg att hjulinställning och framvagnsinställning är samma ska då eller?

twin_cam skrev:
chimsa

Snälla förklara detta ordet när vi ändå är igång smile
Senast redigerat av Evil_90 (9 februari 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#9
chimsa så lägger man emellan brickor (oftast väldigt tunna) för att få till rätt avstånd/vinkel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2009
#10
Evil_90 skrev:
Men hur vet man när det är rätt vinkel då?? Man kan säg att hjulinställning och framvagnsinställning är samma ska då eller?

twin_cam skrev:
chimsa

Snälla förklara detta ordet när vi ändå är igång smile

Japp. Hjulinställning och framvagnsinställning är samma sak, men oftast så brukar man kalla fyrhjulsinställning för hjulinställning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

561 Inlägg
9 februari 2009
#11
Såhär kan det se ut:
http://ekstroems.se/wp-photos/20081003-154810-1.jpg
Fast man behöver inte stå med benet rakt ut.
http://www.kennethsdack.se/uploads/Image/hjulinstallning.jpg

Bilderna hittade jag på google, jag har ingen aning om vem som har tagit dom...


+Uppfinnare+
643 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#12
Så det ser ut såhär då när man chimsar, eller?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/565902_7xu6he.jpg
Senast redigerat av Evil_90 (9 februari 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

huh?
10 427 Inlägg
9 februari 2009
#13
Evil_90 skrev:
Så det ser ut såhär då när man chimsar, eller?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/565902_7xu6he.jpg

En shimsbricka är bara en bricka man ökar exempelvis höjden på något med.
Inga större konstigheter.

På Scania shimsade vi in vridmotståndet på framaxlarna med 0,1mm shims, 0,18mm, 0,25mm osv osv
tills man fick rätt spann på vridmomentet för att vrida runt. Mera shims -> trängre -> hårdare vridmotstånd.



Sök