2242
Sök

Elbilar/miljöbilar, när kan du tänka dig köpa en?

Aktad Medlem
301 Inlägg
10 februari 2009
#41
Jag köper när jag inte märker någon större skillnad mot de vanliga bilarna.. enkelt. Drabbar det inte mig så kan jag gynna miljön.


tillägg. Vår bil är ju miljöbil kom jag på. lol
Senast redigerat av morganevelina (10 februari 2009)


2 230 Inlägg
10 februari 2009
#42
aldrig någonsin jag skulle kunna köra elbil.. är ju totalt knäpp tyst bil fan, skulle ju somna direkt å ha hög musik hela tiden är ju inte direkt ett alternativ för då kommer det dra ännu mer el å ja man måste köa ljud hmm nä bensin eller e85 så får man ju iaf ett motorljud osv.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Dieselgypsy
538 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#43
Rojpen skrev:
aldrig någonsin jag skulle kunna köra elbil.. är ju totalt knäpp tyst bil fan, skulle ju somna direkt å ha hög musik hela tiden är ju inte direkt ett alternativ för då kommer det dra ännu mer el å ja man måste köa ljud hmm nä bensin eller e85 så får man ju iaf ett motorljud osv.

Motorljud är inga problem alls. För det finns det elektroniskt ljuddesign som kan simulera en förbränningsmotors ljudkaraktär. Detta finns även idag vilket gör att man kan få en Ford Ka att låta som en Bugatti Veyron.

Om etanol, så tror jag inte riktigt på att det är ett äkta miljöalternativ med tanke på hur det produceras. Etanolen är egentligen ett mellanskede som borde få oss att gå över till bättre miljöalternativ. Det första vi borde lyckas med är att minska förbrukingen på alla förbränningsmotorer med åtminstone 50% innan den kommer ha chansen att överleva över huvudtaget.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#44
TheDeadDorkster skrev:
Rojpen skrev:
aldrig någonsin jag skulle kunna köra elbil.. är ju totalt knäpp tyst bil fan, skulle ju somna direkt å ha hög musik hela tiden är ju inte direkt ett alternativ för då kommer det dra ännu mer el å ja man måste köa ljud hmm nä bensin eller e85 så får man ju iaf ett motorljud osv.

Motorljud är inga problem alls. För det finns det elektroniskt ljuddesign som kan simulera en förbränningsmotors ljudkaraktär. Detta finns även idag vilket gör att man kan få en Ford Ka att låta som en Bugatti Veyron.

Om etanol, så tror jag inte riktigt på att det är ett äkta miljöalternativ med tanke på hur det produceras. Etanolen är egentligen ett mellanskede som borde få oss att gå över till bättre miljöalternativ. Det första vi borde lyckas med är att minska förbrukingen på alla förbränningsmotorer med åtminstone 50% innan den kommer ha chansen att överleva över huvudtaget.

Jo, men har man en elbil så är det väll riktigt jädra fjantigt att åka omkring med fakemotorljud? Ungefär som de där fakedumparna.

Rock'n Roll

DFFL
9 020 Inlägg
10 februari 2009
#45
När jag kan köra lika långt som jag kan med en vanlig bil så står det en Tesla Roadster på uppfarten. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 019 Inlägg
10 februari 2009
#46
Varför tycker alla att det är så viktigt att kunna köra lika långt som man kan med en vanlig bil? Tankar alla alltid full tank och kör minst 60 mil om dagen? Har man en elbil så pluggar man väl ändå alltid in den i vägguttaget varje natt kan jag tänka mej.

Tänk, en motor som lämnar maximalt vridmoment från i princip stillastående. Blixtsnabb respons. Rödmarkering vid ~14000rpm. Det låter rätt kul.

En förbränningsmotor är ju dessutom betydligt mer komplicerad (dyrare) än en elmotor. Biltillverkarna slipper enormt mycket arbete med mappning och avgaskrav (billigare bilar till oss).

Två elbils-favoriter:
Tesla Roadster: http://www.youtube.com/watch?v=jfizPwA9 … re=related
Wrightspeed X1: http://www.youtube.com/watch?v=SsGeQby7 … re=related

Det kryllar dessutom av youtube-videos där ganska elaka bilar åker på stryk av de två bilarna ovan. (Vilket väl iofs beror på elbilarnas enorma vridmoment vid start men är ändå rätt imponerande.) Tänk vad som hänt om 10 år.

Jag är inte särskilt oroad över töntiga elbilar.

En anna kul film, El-dragracing: http://www.youtube.com/watch?v=zp_jwE0K … re=related
Senast redigerat av Garfield (10 februari 2009)


Random Hero
4 047 Inlägg
10 februari 2009
#47
ni som vill ha kvar motorljudet får skaffa sej en sån här http://www.youtube.com/watch?v=Sol2MpIy5Rg tongue

Dog food lid. Backwards

Wankel
1 080 Inlägg
10 februari 2009
#48
Garfield skrev:
Varför tycker alla att det är så viktigt att kunna köra lika långt som man kan med en vanlig bil? Tankar alla alltid full tank och kör minst 60 mil om dagen? Har man en elbil så pluggar man väl ändå alltid in den i vägguttaget varje natt kan jag tänka mej.

dom gångerna man åker riktigt långt då? som jag fattat det går det inte på en kvart att ladda bilen..
och hur blir det om man bor i lägenhet, och utan elstolpar på parkeringen?
gissar att batterierna inte är så lätta att konka uppför trapporna varje dag för att ladda upp den igen..

MDS Västerås

DFFL
9 020 Inlägg
10 februari 2009
#49
Garfield skrev:
Varför tycker alla att det är så viktigt att kunna köra lika långt som man kan med en vanlig bil? Tankar alla alltid full tank och kör minst 60 mil om dagen? Har man en elbil så pluggar man väl ändå alltid in den i vägguttaget varje natt kan jag tänka mej.

...
Text
...

Jag är totalt ointresserad över att behöver plugga in bilen i väggen varje dag.
En gång i veckan ska räcka.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 februari 2009
#50
Kul att åka GBG-Kiruna, vilket händer ibland, och plugga in den 10 gånger på vägen där full laddning tar 2 dygn per gång. Smidigt som fan.
Kan lika gärna åka häst och vagn då
Senast redigerat av Mortalis (10 februari 2009)


5 198 Inlägg
10 februari 2009
#51
När laddning sker under färd,,, bara dit med en dynamo typ... man ska inte behöva stanna bilen för laddning,,, endast nattetid möjligen.

1 019 Inlägg
10 februari 2009
#52
Visst som långfärdsfordon duger ju inte elbilar än. Men som en billig andrabil tror jag den skulle funka utmärkt. Köra till jobbet, donken, skolan, handla osv.

Kul go-kart: http://www.youtube.com/watch?v=-xitMWUf … re=related

Edit: Om man tar Teslan som exempel så har den en räckvidd på ca 35 mil, en laddning tar maximalt 3,5 timmar om batteriet är helt tomt. Så riktigt så dåliga som många vill påstå är inte elbilarna ens idag.
Senast redigerat av Garfield (10 februari 2009)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 februari 2009
#53
Garfield skrev:
Visst som långfärdsfordon duger ju inte elbilar än. Men som en billig andrabil tror jag den skulle funka utmärkt. Köra till jobbet, donken, skolan, handla osv.

Kul go-kart: http://www.youtube.com/watch?v=-xitMWUf … re=related

Edit: Om man tar Teslan som exempel så har den en räckvidd på ca 35 mil, en laddning tar maximalt 3,5 timmar om batteriet är helt tomt. Så riktigt så dåliga som många vill påstå är inte elbilarna ens idag.

När top gear testade Teslan fick de ladda den i 20 timmar eller vafan de va när de kört slut på den..


1 019 Inlägg
10 februari 2009
#54
Mortalis skrev:
När top gear testade Teslan fick de ladda den i 20 timmar eller vafan de va när de kört slut på den..

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … usk-1.7065
Vem som ljuger kan man ju bara spekulera i.


Dieselgypsy
538 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#55
Garfield skrev:
Varför tycker alla att det är så viktigt att kunna köra lika långt som man kan med en vanlig bil? Tankar alla alltid full tank och kör minst 60 mil om dagen? Har man en elbil så pluggar man väl ändå alltid in den i vägguttaget varje natt kan jag tänka mej.

Det är där vi har problemet för mig i alla fall. Jag pendlar ganska rejält, och när det blir långfärdkörning blir det minst 10-20 mil enkel resa, och det ofta till mitt ute i ingenstans. En resa Luleå - Södertälje, Luleå - Mantorp, eller Luleå - Kiruna tur och retur med några stopp längs vägen sker också regelbundet. Eftersom jag då använder måttet Luleå-Kiruna med ett stopp i östra tornedalen, och raka vägen tillbaka, blir resan totalt 74 mil, vilket bilen borde klara utan problem med maximal 5-10 minuters "energipåfyllning" när jag väl är framme vid destination, eller vid ett stopp.

Det jag ser möjligheterna i för framtida miljöbilar, är att jag måste kunna köra länge utan att behöva fylla på med bränsle/energi. Opel Eco Speedster är av den anledningen redan ett fint steg i rätt riktning, eftersom den bilen lyckades bränsleförbrukningsrekord i hög hastighets. Eco Speedster lyckades redan 2002 köra tester på bana, med en maximal hastighet på 280 km/t och ha en snitt bränsleförbrukning på 0,2L/mil med en 1,3L CDTI-motor på 112 hk

Elmotorn har vi nu vårt största problem. Elmotorn är ju fantastiskt genom att den levererar maximalt vridmoment omedelbart, vilket skulle vara underbart för t.ex. Lastbilar, fraktfartyg osv, men då måste det hittas en lösning till laddningsproblemet ganska fort.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

7 100 Inlägg
10 februari 2009
#56
de ät tur att man har bmx;en smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

7 120 Inlägg
10 februari 2009
#57
bmx skrev:
de ät tur att man har bmx;en smile

Hur många mil kommer du med den i regn? Hur mycket kan du lasta i den? wink

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#58
bmx skrev:
de ät tur att man har bmx;en smile

Tur att man har downhillriggen ^^

Rock'n Roll

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 februari 2009
#59
Garfield skrev:
Mortalis skrev:
När top gear testade Teslan fick de ladda den i 20 timmar eller vafan de va när de kört slut på den..

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe … usk-1.7065
Vem som ljuger kan man ju bara spekulera i.

Hehe nice.
Fast jag skulle vilja veta vad hon på Tesla menar med "snabbare system" som innebär 3.5 timmes laddning. Att man har ett eget kärnkraftverk eller vad, trodde man skulle koppla i vanlig vägg...

Hur som, så är vätgastbilarna med bränsleceller överlägsna här. 3.5h är ävl okej för den som inte behöver bilen speciellt mkt, men för de som kanske behöver tanka mer än 1 gång per dag så är de mkt tid...tänk om vi skulle ha taxibilar som bara gick o köra 30 mil och sen tanka 3.5 timme, eller ambulanser, poliser, sånt som vi vill ha i rullning. Inte i garage


1 171 Inlägg
10 februari 2009
#60
- Den ska ha stickpropp så man kan ladda den i garaget eller motorvärmaruttaget. (där faller ju priusar och hondor bort som bara går på vanlig bensin som alla andra bilar)

- Man ska kunna köra några mil med den enbart på el.

- Den ska gå att tanka bränsle i som laddar batterierna medans man kör för de få gånger man ska längre än några mil.

- Den måste vara seriöst menad i designen, ingen jippobil som försöker vara speciell på bekostnad av utseende eller praktiskt handhavande.

- Den ska göra 150km/h utan problem.

- Den får inte kosta mer än 300000 ny.

- Batteriet måste hålla minst 15000mil och den ska gå att köra i -18graderC.

Som det är nu ligger ju Chevrolet Volt/Opel Ampere hyffsat bra till. Kommer i slutet på 2010.



Sök