3866
Sök

Elbilar/miljöbilar, när kan du tänka dig köpa en?

Dieselgypsy
538 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#1
På sistone har jag av någon konstig anledning fått se många tv-program gällande framtidens bilar, speciellt elbilar, vätgasbilar, extremt snåla dieselbilar osv.

Nu har jag av den anledningen en fråga till er?
Vad skulle göra att du skulle byta ut din bil med förbränningsmotor mot en el-/miljöbil?

Själv har jag följande krav innan jag skulle kunna tänka mig gå över till el-/miljöbilar?:
1)Den måste vara billigare att köra än dagens bilar!
2)Jag måste kunna köra åtminstone 5-60 mil på en tank, helst mer än 100 mil per tank utan att man kör som en kärring.
3)Tanka/Ladda bilen får inte ta längre än 5 minuter per gång, och ska inte kräva att jag måste köra en omväg på 3-4 mil för att tanka/ladda.
4)Ha liknande eller bättre prestanda än min bil.
5)Lastförmågan och lastmått får inte minska pga t.ex. batteripaket
6)Den ska passa åt en familj med 2 vuxna, 2 barn och en hund + bagage.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (9 februari 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

12 086 Inlägg
9 februari 2009
#2
Jag är väl på samma spår som dig, när de är praktiskt och ekonomiskt försvarbart tongue
Alt när min kompression blir för hög (etanol) wink
Senast redigerat av JapMax (9 februari 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 februari 2009
#3
det kommer aldrig bli billigare än att köra på olja då det enda som krävs nästan är att stoppa en slang i marken och upp kommer nått man kan bränna...

så att det ska vara billigare än vad det varit eller är kommer det aldrig bli..

vätgas skulle jag kunna tänka mig att ha men bilarna blir tunga pågrund av gastanken

2slow

379 Inlägg
9 februari 2009
#4
aldrig! ba om alla "vanliga" bilar trollades bort o ja blev tvungen o köra en el bil då skulle ja gjort de

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#5
när dom kommer att se ut som riktiga bilar och inte som nåt som Byggare Bob skulle komma körande i big_smile

skulle vara intressant och se vilken krocksäkerhet som finns i dessa plastleksaker som kallas för bilar, jag tror inte någon är testad hos NCAP ännu, Think skulle väl göra det men det fanns inga tester anpassade för en elbil... hur f*n tänker man då?
"du får inte krocka på ett "normalt" sätt för du kör elbil"

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Dieselgypsy
538 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
när dom kommer att se ut som riktiga bilar och inte som nåt som Byggare Bob skulle komma körande i big_smile

skulle vara intressant och se vilken krocksäkerhet som finns i dessa plastleksaker som kallas för bilar, jag tror inte någon är testad hos NCAP ännu, Think skulle väl göra det men det fanns inga tester anpassade för en elbil... hur f*n tänker man då?
"du får inte krocka på ett "normalt" sätt för du kör elbil"

Där har vi ju ett annat intressant problem, eftersom alla fordon krockar på samma sätt, dvs: genom kontakt med varandra, oftast frontalt, så varför skulle man då inte testa en elbil på samma sätt som en vanlig bil? Däremot anser jag att EuroNCAP inte heller är den ultimata metoden, eftersom det testet har väldigt många begränsningar i testmetoderna.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
#7
för att man ska byta så ska de inte vara att man tar ett steg tillbaka i något annat.
Som t.ex. de där fula som rullar runt nu som ser ut som en trampbil och ingen utrustning alls samt 48 timmars laddtid, då e de fan inte bra.
Tror på Honda Insight. Inga kompromisser för att spara vikt för 0.5 ton batterier utan du tankar den som vanligt, i princip, låter inget, även om de säkert kommer få lägga in ljud annars blir de mkt olyckor, och så ser den modern ut.

Väte med bränsleceller e framtiden även om Maud Olofsson inte tror de


Smålänning
7 887 Inlägg
9 februari 2009
#8
Typ samma som trådskaparen.

Man ska inte behöva tänka... känner jag att jag vill läxa upp nån grusväg ska jag kunna det, precis som mina gamla saab och volvo...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
9 februari 2009
#9
Mortalis skrev:
för att man ska byta så ska de inte vara att man tar ett steg tillbaka i något annat.
Som t.ex. de där fula som rullar runt nu som ser ut som en trampbil och ingen utrustning alls samt 48 timmars laddtid, då e de fan inte bra.
Tror på Honda Insight. Inga kompromisser för att spara vikt för 0.5 ton batterier utan du tankar den som vanligt, i princip, låter inget, även om de säkert kommer få lägga in ljud annars blir de mkt olyckor, och så ser den modern ut.

Väte med bränsleceller e framtiden
även om Maud Olofsson inte tror de

Där tror jag att du har helt rätt, batterier är inte framtiden, dom tar mycket energi för att få fram och väger en massa och sedan när dom är förbrukade så är dom väldigt miljöfarliga.

Det var någon som räknat på totala utsläppen mellan en Range Rover och en Toyota Prius, Priusen orsakade mer utsläpp p.g.a den krångliga tillverkningen med batterier och annat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2009
#10
kolvas skrev:
Mortalis skrev:
för att man ska byta så ska de inte vara att man tar ett steg tillbaka i något annat.
Som t.ex. de där fula som rullar runt nu som ser ut som en trampbil och ingen utrustning alls samt 48 timmars laddtid, då e de fan inte bra.
Tror på Honda Insight. Inga kompromisser för att spara vikt för 0.5 ton batterier utan du tankar den som vanligt, i princip, låter inget, även om de säkert kommer få lägga in ljud annars blir de mkt olyckor, och så ser den modern ut.

Väte med bränsleceller e framtiden
även om Maud Olofsson inte tror de

Där tror jag att du har helt rätt, batterier är inte framtiden, dom tar mycket energi för att få fram och väger en massa och sedan när dom är förbrukade så är dom väldigt miljöfarliga.

Det var någon som räknat på totala utsläppen mellan en Range Rover och en Toyota Prius, Priusen orsakade mer utsläpp p.g.a den krångliga tillverkningen med batterier och annat.

Jo de va Top Gear som hänvisade till något sådant.
Materialet för batterierna i Prius kommer från skitiga gruvor i Kanada, åker till Europa och förfinas, sedan till Kina och görs komponenter av, sen Japan och sätts ihop till batterier och in i bilarna, som sedan skickas till respektive marknad.


4 554 Inlägg
9 februari 2009
#11
skulle kunan tänka mig att bygga en egen elbil problemet kvarstår dock som med alla andra elbilar man kommer inte längre än 3-4mil med dagens skitbatterier:P

Avstängd
1 714 Inlägg
9 februari 2009
#12
när det blir dödsstraff på att åka bil med förbränningsmotor, knappt då.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 februari 2009
#13
skulle aldrig skaffa en sån bil skulle hellre gå än åka miljö/elbil


1 827 Inlägg
9 februari 2009
#14
kolvas skrev:
Mortalis skrev:
för att man ska byta så ska de inte vara att man tar ett steg tillbaka i något annat.
Som t.ex. de där fula som rullar runt nu som ser ut som en trampbil och ingen utrustning alls samt 48 timmars laddtid, då e de fan inte bra.
Tror på Honda Insight. Inga kompromisser för att spara vikt för 0.5 ton batterier utan du tankar den som vanligt, i princip, låter inget, även om de säkert kommer få lägga in ljud annars blir de mkt olyckor, och så ser den modern ut.

Väte med bränsleceller e framtiden
även om Maud Olofsson inte tror de

Där tror jag att du har helt rätt, batterier är inte framtiden, dom tar mycket energi för att få fram och väger en massa och sedan när dom är förbrukade så är dom väldigt miljöfarliga.

Det var någon som räknat på totala utsläppen mellan en Range Rover och en Toyota Prius, Priusen orsakade mer utsläpp p.g.a den krångliga tillverkningen med batterier och annat.

Honda FCX Claricy is the shit.

Ska jag vara ärlig så hade jag kunnat tänka mig alla hybridbilar på marknaden. Perfekta som brukisar ju, tysta som faen är dom också. smile Överst ligger dock Civic Hybrid samt nya Insighten.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 754 Inlägg
9 februari 2009
#15
Själv har jag följande krav innan jag skulle kunna tänka mig gå över till el-/miljöbilar?:
1)Den måste ligga på samma prisnivå att att köra och äga än dagens bilar!
2)Jag måste kunna köra åtminstone 20-100 mil på en tank, helst mer än 100 mil per tank utan att man kör som en kärring.
3)Tanka/Ladda bilen får inte ta längre än 5 minuter per gång, och ska inte kräva att jag måste köra en omväg för att tanka/ladda.
4)0-100 på högst 8 sek.
5)Lastförmågan ska vara bra om det är en kombi.

Jag kan inget om allt.

1 570 Inlägg
9 februari 2009
#16
1. Den måste vara minst lika bekväm och tyst att åka i
2. Den måste vara minst lika säker
3. Den måste vara snygg, inte någon liten plastig småbil på 3 meter (helst ska det vara storbilsklass)
4. Den måste vara billigare att köra

Prestanda är inte lika viktigt.

194 Inlägg
9 februari 2009
#17
Köper en sådan när jag är lika pk som mona muslim tongue

Avstängd
512 Inlägg
9 februari 2009
#18
Skulle lätt tänka mig en elbil till och från jobbet! Räcker ca 20mil, klarar det flesta med som "vardags" bil, men dock värmen vintertid slukar nog massa el..

148 Inlägg
9 februari 2009
#19
När den där Japanen som körde sin bil på vatten släpper en riktigt het modell så kan jag tänka mig köpa big_smile

2 182 Inlägg
9 februari 2009
#20
När grisar kan flyga, eller alternativt bevis på att gud finns. Vilket betyder att ja aldrig kommer köpa en miljöbil

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo


Sök