3551
Sök

Vevlager till s40 t4

Kyltekniker
166 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Tjena, någon som vet vart man köper vevlager till en s40 t4 98-?

Dom har på mekonomen men tycker dom är lite dyra med vad jag hört dom kosta. 1400 tar dom på mekonomen.

Länka gärna. Har sökt på google men hittar inget.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 februari 2009
Autotech i Trollhättan, vet inte vad dom tar men ring och hör.

Ska det vara i Göteborgtrakten så har nog Carl Larsson & Söner AB i Frölunda.
Senast redigerat av Busgrabb (13 februari 2009)

Autotech

Kyltekniker
166 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:

Göteborg, ja. Får väl ringa på måndag för antar att de inte har öppet i helgen.

Tror du man klarar att byta de själv med en Haynes-bok om man tar det lugnt?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 februari 2009
bemve skrev:
Busgrabb skrev:

Göteborg, ja. Får väl ringa på måndag för antar att de inte har öppet i helgen.

Tror du man klarar att byta de själv med en Haynes-bok om man tar det lugnt?

Nej tror inte det är öppet på helgen.

Jadu...sitter motorn i bilen nu så har du ju en del jobb framför dig.
Hur långt har den gått ? Lika bra att göra en renovering och byta alla lager och packingar o ringar kanske när det ändå är isär.
Det hade jag gjort iallafall.

Autotech

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 februari 2009
Har ingen aning om du klarar av det eller inte.

Att motrn sitter i bilen spelar dock inen större roll då du bara behöver ta ner tråget för att göra detta.

Frågan e ju dock varför lagrena har skurit?? å veven å överfallena OK ?

Motorrenoveringar e inget för amatörer. Ramlagerna e speciella med det finns olika lager till olika koder på blocket/ramlageröverfallet.

Detta e inget jobb för en ikke mekaniker men om du kan meka så e det inga större problem. En Haynes bok underlättar helt klart men det e ju svårt för mig å avgöra om du klarar det över lite text på ett forum.

Tänk på att hela motorns olje system bör sköljas igenom mkt nogrant efter ett lager ras då dom bitarna från lagret inte e nått man vill skall åka runt i motorn. Kan snabbt bli dags för en renovering igen då. Om veven eller överfallena/överfallet e skadade så hade jag nog letat upp en beggad motor istället

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Kyltekniker
166 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
JaggaChafen skrev:

Att motrn sitter i bilen spelar dock inen större roll då du bara behöver ta ner tråget för att göra detta.

Motorrenoveringar e inget för amatörer. Ramlagerna e speciella med det finns olika lager till olika koder på blocket/ramlageröverfallet.

Detta e inget jobb för en ikke mekaniker men om du kan meka så e det inga större problem. En Haynes bok underlättar helt klart men det e ju svårt för mig å avgöra om du klarar det över lite text på ett forum.

Tänk på att hela motorns olje system bör sköljas igenom mkt nogrant efter ett lager ras då dom bitarna från lagret inte e nått man vill skall åka runt i motorn. Kan snabbt bli dags för en renovering igen då. Om veven eller överfallena/överfallet e skadade så hade jag nog letat upp en beggad motor istället

jag snackar om vevlager här.

371 Inlägg
14 februari 2009
Varför ska du byta? har du fått ett missljud eller nå?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 februari 2009
bemve skrev:
JaggaChafen skrev:

jag snackar om vevlager här.

Jag med om du lossar lådan från motorn så kan du splitta blocket på plats å byta dom utan att ta ut motorn

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 februari 2009
Nu är det ju så att det sitter en balk rätt under tråget på dessa bilar och jag har för mig att det inte går att lossa tråget med motorn på plats.
Jag köpte en orginalmotor till min gamla S40 T4 för 5000:- på en skrot i Malmö så det kan ju vara värt att överväga att byta motor kanske ?
Det är ju som tidigare nämnts att har man haft ett lagerras så kan det vara massa skit i smörjsystemet och hur är konditionen på resten av motorn ?
Senast redigerat av Busgrabb (14 februari 2009)

Autotech

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 februari 2009
Busgrabb skrev:
Nu är det ju så att det sitter en balk rätt under tråget på dessa bilar och jag har för mig att det inte går att lossa tråget med motorn på plats.
Jag köpte en orginalmotor till min gamla S40 T4 för 5000:- på en skrot i Malmö så det kan ju vara värt att överväga att byta motor kanske ?
Det är ju som tidigare nämnts att har man haft ett lagerras så kan det vara massa skit i smörjsystemet och hur är konditionen på resten av motorn ?

Balken går å skruva loss du. Men jag hade onog också satsat på en beggad motor om man nu inte e hyffsat mekkunnig

Sök