Hej!
Tänkte det var dags att slänga upp en projekttråd om min bil nu, då det faktiskt har hänt en del saker i alla fall
Ge gärna lite kommentarer eller förslag! Setup just nu:TD04 - 16T med stora vinklade avgashuset.
3" avgas hela vägen med sportkat och en dämpare
Vikingchip Ecomax
Vx3 kam
Öppet filter
0.9 bar i ladd
Den är långt ifrån klar, men det närmar sig.
Här är lite mål:[X]=klart
[/]= beställt/håller på
MOTOR:Byta wastegate [X]
Höja laddtrycket till 0.9-1 bar [X]
V/Vx3 kamaxel [X]
Värre koppling. TP 712 tryckplatta []
Portad 531 topp []
Större lmm []
Större spridare []
Större turbo [X]
Kina IC []
3" dp med 2.5" resten [X]
3" sportkat [X]
DRIVLINA:DANA lamelldiff []
Förstärkt M90 []
Förstärkta bussningar []
Värre koppling []
M46 svänghjul []
EXTERIÖR STYLING:Ta bort extraljusen [X]
R-front [/]
Sänka []
Andra fälgar []
S90/960 handtag []
Tonade rutor []
Vita blinkers [X]
R-vinge [/]
Addon sidokjolar [/]
INTERIÖR:Värre bilstereosaker [X]
Oljetryck, vattentemp och laddtrycksmätare i A-stolpe [/]
Ljudisolering? []
S90/960 inredning []
Så här såg den ut från början:
Nu mer ser den ut så här:Det första jag gjorde på bilen efter ett tag var att jag monterade ett Vikingchip Ecomax
Efter att tagit bort plastbygeln skymtade orginalchippet fram..
Sedan tryckte jag dit mitt Vikingchip
Jag köpte mig sedan en hårdare wastegate..
Efter att jag ställt upp laddtrycket på cirka 0.8bar började svänghjulet durra o vibrera när man gasade fullt på höga växlar vid lågt varvtal.. jag tröttnade sedan på effekten och ville såklart ha mer :evil:
Efter att jag monterat Vx3 kam, Vikingchippet och ställt upp laddet till 0.85bar på min orginalturbo började avgasmottrycket bli lite väl högt och det var ketchup effekt upp till 3500rpm sen så dog bilen ut.
Så jag köpte en begagnad 16T
Rev ner gamla turbon Hade inhandlat lite mer saker som skulle på när jag ändå höll på..
3" sportkatSedan hade jag inhandlat en 3" dp från JT och ett mellanrör. Det blev inte mycket kvar att JT röret eftersom jag var tvungen att vinkla om hela downpipen p.g.a att det vinklade avgashuset gjorde så det tog i torpeden..
För första gången i mitt liv blev jag tvungen att vrida en turbo eftersom den hade suttit på en saab innan.. så jag plockade isär den.
16T isärplockadDen gamla turbon ligger bredvid och vilar sig, bilen har ju gått 24.000mil men det märktes inte på turbon faktiskt!..
Sedan blev det en liten provmonteringAllt sitter nu på plats och bilen körs på 0.9bar just nu..
NY MOTOR PÅ GÅNG!UPDATE!Kändisbild, haha. Skruvar ihop mitt nya motorstativ
Motorn sitter nu i stativet
Rivit ner tryckplatta, lamell o svänghjul
Mer kommer senare :p
UPDATE! Mån dec 29, 2008UPDATE!Började riva lite motor idag, rivit ner insug..
Sedan började jag gå loss på avgassidan
Nu är grenröret borta också..
Sedan började jag riva kabelhärvan lite..
Där försvann kabelhärvan :o
Kamremmen såg ganska trevlig ut för o vara begagnad
Hann inte längre än så här innan det vad dags för käk, blir mer imorrn
UPDATE!
Lör jan 03, 2009UPDATE!Nu är toppen av
Cylinderloppen, inga kännbara vändkanter och ser faktiskt ganska så trevligt ut :p
D C D C var cylindrarna har jag för mig
Inte så värst sotigt heller
530 toppen såg fräsch ut också, ska säljas.
Blocket kommer se roligare ut än så här när det är klart..
Dags o vända på biffen
Börjar närma sig nu..
Oljekylning under kolvarna såklart
Close up!
Är riktigt nöjd med skicket på blocket faktiskt.
Bara o kommentera på! :p
UPDATE! Lör feb 07, 2009Dags för en liten update kanske?
Addonkjolar som jag köpte för ett par veckor sedan..
Var iväg o köpte denna idag också ..