3026
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

365 034 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#41
UPDATE!

Skruva lite idag, här framme åker donatorbilen sin sista resa wink

http://i41.tinypic.com/2u6iqlz.jpg


Vad händer det för spännande här då? big_smile

http://i39.tinypic.com/64h374.jpg


Fattas nåt!?

http://i39.tinypic.com/2dhe4p1.jpg


Ahaaa, det är en 531 topp med Vx kam som ska renoveras o sitta på den nya motorn wink

http://i40.tinypic.com/211tnwh.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

1 278 Inlägg
21 februari 2009
#42
Trevligt projekt:) kommer följas:) lycka till!

Street Knight

548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#43
syabo skrev:
Trevligt projekt:) kommer följas:) lycka till!

Tackar tackar!   Bara att följa wink

Mvh.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

194 Inlägg
21 februari 2009
#44
gött med 531:asmile jag letar själv efter en:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#45
Elmersson skrev:
gött med 531:asmile jag letar själv efter en:)

Mmh kommer sitta fint ; )   Joo oftast är dem ju rätt "dyra" faktiskt vart man än tittar.


Mvh.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#47
volvo_dude skrev:
nice här händer de lite

Joo det går väl sakta framåt i alla fall hehe.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 februari 2009
#48
Drift-is-the-shit skrev:
volvo_dude skrev:
nice här händer de lite

Joo det går väl sakta framåt i alla fall hehe.

så de ska va ju vad händer här näst då?


548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#49
volvo_dude skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
volvo_dude skrev:
nice här händer de lite

Joo det går väl sakta framåt i alla fall hehe.

så de ska va ju vad händer här näst då?

Bilstereo bygge o sen utvändig/invändig clean styling.  Försöka hinna få klart det mesta med utsidan o stereon innan utställningen som är i slutet av Maj.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

961 Inlägg
21 februari 2009
#50
toppen o kammen kan du ju skicka över hit wink

Pure DieselPower

548 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#51
talibangran skrev:
toppen o kammen kan du ju skicka över hit wink

Haha glöm det. Vilken av dem?


Du kan få 530in haha. Men jag ska ha natriumventilerna wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

194 Inlägg
22 februari 2009
#52
Drift-is-the-shit skrev:
Elmersson skrev:
gött med 531:asmile jag letar själv efter en:)

Mmh kommer sitta fint ; )   Joo oftast är dem ju rätt "dyra" faktiskt vart man än tittar.


Mvh.

jo dom är ju det tyvärr. men det är bara att leta:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
22 februari 2009
#53
Nice projekt..men varför är 531 toppen så populär och vx kammen? sitter vx i 531 orginal eller? vad gör det för skillnad?

Mvh Christian

548 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#54
criller skrev:
Nice projekt..men varför är 531 toppen så populär och vx kammen? sitter vx i 531 orginal eller? vad gör det för skillnad?

Tackar...  531an är populär för att den flödar lite bättre. Svanhalsinsug och bättre kanaler. Dessutom är förbränninsrummet lite större så kompressionsförhållandet blir lite lägre än med 530 = högre ladd.

Ett enkelt o billigt  sätt att få lite mer fart på grejorna.


Vx o Vx3 kan man hitta i 531 topparna ja.  Dem kammarna fortsätter dra på lite högre varv än t.ex. orginal T kam.  Men egentligen har dem båda för mycket överlapp för att vara bra i en turbomotor..

Men jag personligen kommer nog köpa en Enem V16 eller KG6T kam sen, eftermarknads anpassad för turbo.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 mars 2009
#56
Drift-is-the-shit skrev:
UPDATE!

Lite mer film åt dem nyfikna..

http://www.garaget.org/video/wyts5xzprxk7

inte varje dag man ser lite enköpings rundturer på film;)

ser ut och gå fint iaf


Pan
9 mars 2009
#57
Jag vill också trimma !!! Har iaf något att trimma nu när man kirrat 940 big_smile Fiser runt med 0.3 i ladd nu cool Måste lämna in på verkstan bara då ett stift sitter hårt som satan! vågar inte dra för hårt. Mer update nu wink

Mvh Gurra

1 808 Inlägg
9 mars 2009
#58
Drift-is-the-shit skrev:
UPDATE!

Motorn 2009:

B230fk block

H-profil - viktade
O-ringat
Fk-kolvar - viktade
Ny lager o packningar

Veven balanserad med svänghjul och remskiva.

Toppen:

531

46/38 ventiler
Dubbla/hårdare ventilfjädrar
KG2T kam eller något roligt
ARP bultar
Eventuellt masserade förbränningsrum för lägre komp förhållanden.

Turbo:

Garret Hx35, kkk k27 eller liknande, helst något med hyfsad spool.


Drivlina:

M46 svänghjul, uppsvarvat för tp 712 och lättat.
M90, eventuellt med svetsad stoppring på 3an.
Dana lamelldiff.

Har ett Holsted HX35G agg som du kan få köpa wink

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2009
#59
Drift-is-the-shit skrev:
criller skrev:
Nice projekt..men varför är 531 toppen så populär och vx kammen? sitter vx i 531 orginal eller? vad gör det för skillnad?

Tackar...  531an är populär för att den flödar lite bättre. Svanhalsinsug och bättre kanaler. Dessutom är förbränninsrummet lite större så kompressionsförhållandet blir lite lägre än med 530 = högre ladd.

Ett enkelt o billigt  sätt att få lite mer fart på grejorna.


Vx o Vx3 kan man hitta i 531 topparna ja.  Dem kammarna fortsätter dra på lite högre varv än t.ex. orginal T kam.  Men egentligen har dem båda för mycket överlapp för att vara bra i en turbomotor..

Men jag personligen kommer nog köpa en Enem V16 eller KG6T kam sen, eftermarknads anpassad för turbo.

För att komplettera lite...och lite offtopic.
531+VX/VX3-kam såldes som kit av Volvo till sugmotorerna från början. Tror att priset låg på runt 13.5K sist jag kollade för 8-10 år sedan då jag fann en uppsättning i farsans garage big_smile (fixad och förberedd för att sättas på motorn jag skall renovera). Man plockade tydligen ut runt 20Hk på sugisarna med detta.
Dock att tänka på.... VX-kammarna har väldigt högt lyft (11.3 resp 11.5mm om jag inte minns fel nu), vilket gör att kolvar och ventiler överlappar varandra om remmen skulle gå, vilket jag ser som en stor nackdel och kommer därför själv att köra med M-kammen (10.5mm på vardera och högre duration än original A-kam i min nuvarande motor).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

526 Inlägg
10 mars 2009
#60
kollade på bilderna i början på blocket du ska köra med  tycker de ser ut som att de har gått lite varmt med tanke på att färgen har flagat och blivit missfärgad de brukar  inte va så i vanliga fall kan vara därför lagren va lite dåliga annars keep up the good work tongue


Sök