3671
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

7 120 Inlägg
16 februari 2009
#21
Hamilton har helt rätt.

Volvo och SAAB går dåligt av en anledning; ingen vill köpa dem. Så varför ska staten köpa dem och förlora mängder med pengar "bara för att det ska bli svenskt igen"?

Trams..
Senast redigerat av Aerodynamik (16 februari 2009)

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
16 februari 2009
#22
de skulle va mycket tråkigt om SAAB / Volvo läggs ner

Nissan Silvia

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 februari 2009
#23
Statliga Svenska Varv AB   - någon som minns?

pumpa pengar till en industri som går skit är en väldigt dålig idé...


148 Inlägg
16 februari 2009
#24
Som dom flesta säger, varför lägga pengar på företag som går åt helvete? Hellre då att pengarna läggs på utbildning till de som får gå från dessa företag. Gissar på att majoriteten inte kommer sitta hemma arbetslösa och bara vänta på samma jobb utan tar tag i livet och antingen studerar eller hittar något nytt.

Så att tro att de kommer kosta massa pengar på massa arbetslösa känns helt fel. Finns massor med jobb för den som letar lite.

Det enda jag kan tänka mig är om staten sätter jävlig press på dessa företag att ta fram nya modeller snabbt som attan som folk faktiskt vill köpa. Visar att dom är värda att satsa pengar på och om dom nu kan visa de då kan staten gå in med pengar.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
16 februari 2009
#25
blir bara värre om man går in med pengar.
Saab - Sälj Aset Annars Byt............... eller?


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 februari 2009
#26
Hm. Det är ett svårt val. Rent teoretiskt vore det väldigt skönt om staten kunde kliva in och rädda dessa
företag. Men å andra sidan så måste man tänka längre än så. Man kan inte bara kliva in ett företag som
om några år sedan kommer att gå under. Man måste noggrant läsa av förutsättningarna som företaget i
fråga har inför framtiden o.s.v; Därav det där med att det kanske vore dumt att kliva in för Saab, medans
det kanske vore ok att kliva in för Volvo - Inte för att jag är någon "Saab-hatare", bara för att jag själv
kör Volvo o.s.v. Men ser man på statistik o.s.v., för de senaste åren, så ser man ju tydligt att Saab inte har
gått bra alls. Det måste hända något otroligt för att dessa ska kunna komma tillbaka igen...


Muttley
16 februari 2009
#27
Finns ingen större anledning att rädda saab när de varit så dåligt i så många år. GM vill väl bara ha pengarna till sina andra projekt.
Det är 5 miljarder som vi aldrig kommer se om vi lånar ut det. För varför skulle saab vända nu när de inte varit bra på så många år?.
Visst de är många jobb. Men de kommer ju förr eller senare ändå.

Jag är iallafall emot att skattepengar ska betala för produktion. Och de pengarna har ett bättre öde.

Avstängd
512 Inlägg
16 februari 2009
#28
Nej! Svenska staten skall inte stödja Amrikansk bilindustri!, klarar de inte sig själva med alla bidrag så lägg ned!

3 112 Inlägg
16 februari 2009
#29
Tycker det verkar som en ren idioti att gå in med statliga pengar!

Håller med föregående talare om Statliga Varvs AB, där skulle man rädda x antal jobb i svensk varvsindustri (kan tänka mig att det var ungefär lika många som arbetar på Saab), det enda som hände var att det kostade skattebetalarna oerhörda mängder med pengar och att alla ändå blev arbetslösa efter något år. Notan för det var mångdubbelt mer än om man bara låtit folket gå hem.

Jag tror det är billigare att betala 10års arbetslösersättning till alla Saab-anställda än försöka stoppa in pengar i ett blödande skepp. 5miljarder kommer inte att räcka någonstans med tanke på att försäljningsvolymerna är lägre nu än innan krisen med och då gick man ändå back någon/några miljarder om året.
Bättre att det läggs ner sen kan staten gå in med "starta eget" bidrag till ett företag som rekryterar kompetensen och börjar bygga plugin bilar och andra miljövänliga bilar som det finns en enorm efterfrågan på.

Vem räddar mitt företag om det skulle gå dåligt?
Banken eller investerare, men de skulle aldrig gå in och rädda Volvo eller Saab, det går för dåligt helt enkelt.


Citerar Besservisser på Zatzy (Nu stämmer kanske inte hans beräkning helt för minskar intäkterna får man dra åt svångremen och minska utgifterna (dvs minska på personal och annat som inte behöves för den lägre tillverkningstakten);

När Saab sålde 110-120.000 bilar på årsbasis så förlorade man cirka 3 mrd kr. Breakeven sägs ligga på 150.000. 30.000 bilar sägs alltså ge ett täckningsbidrag på cirka 3 mrd kr. När vi nu istället ligger på försäljningsvolymer på 50-60.000 bilar(Snällt räknat. Takten är runt 40000 i januari) måste vi alltså minska täckningsbidraget med cirka 6 miljarder vilket ger en beräknad förlust på cirka 9 miljarder. Vi vet också att man tvingats till kraftiga prissänkningar och ökat utrustningsnivå till givet pris vilket ytterligare försämrar täckningsbidraget per bil. 20% rabatt har observerats i Stockholm och i USA. Skulle alla bilar rulla ut på den prisnivån tappar man troligen ytterligare mellan 3 och 5 miljarder på årsbasis. Tillkommer gör kapitalkostnader för alla de osålda bilar som producerats men inte hittar någon köpare. 1 mrd i förlust per månad är inte högt räknat.
Senast redigerat av viccoA (16 februari 2009)


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 februari 2009
#30
Måste säga en sak :

Volvo har gjort en snygg bil å det är s70 & 850 ..
Medans saab har faktiskt enbart gjort en snygg : 9-3 OG. 98-02

Så det kan man inte komma långt med.

Som volvo å Saab, dom gör lixom tusen av v70 & Saab 9-5kombi. Men är det för att polisen ska ha bilarna eller ? eller kanske tanter å gubbar?

Men tbx till topic : Staten kan rädda dom , pga folk som blir uppsagda å sånt. Dålig att sparka dom annars!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 723 Inlägg
16 februari 2009
#31
är det ingen av oss som vill köpa volvo och saabs bilar för att rädda företagen så är det ingen mening med att staten går in och räddar nåt som ändå kommer att gå omkull. satsa hellre pengar på områden som kan utvecklas så att arbetstillfällen skapas där istället.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 februari 2009
#32
saab/volvo är för små. dom kommer aldrig sälja dom volymer som behövs


världen är byggd på bilindustri och ingen vill köpa nya bilar...

2slow

19 Inlägg
16 februari 2009
#34
Det är ju ett under att SAAB har varit kvar så länge dom har varit förlust år efter år. Är bara att lägga ner företag som ej går att rädda.

Volvo V70r

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 februari 2009
#35
Harrysson skrev:
Det är ju ett under att SAAB har varit kvar så länge dom har varit förlust år efter år. Är bara att lägga ner företag som ej går att rädda.
då åker ju volvo med

2slow

19 Inlägg
16 februari 2009
#36
Volvo kommer att klara sej. Men med en ny ägare.

Volvo V70r

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 februari 2009
#37
ja just det

2slow

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 februari 2009
#38
azid skrev:
saab/volvo är för små. dom kommer aldrig sälja dom volymer som behövs


världen är byggd på bilindustri och ingen vill köpa nya bilar...
Hm. Volvo kan nog klara sig... med mindre inflytande från Ford, som har "förstört" Volvo.. Eller alltså, jag säger inte att det är dåliga bilar. Men hela upplägget  som sedan resulterar i ett pris som du kan köpa en ny Mustang för (fullutrustad V70 t.ex)... det är för dyrt, folk vill ha enkla bilar som det är idag. Ett alternativ är att satsa mer på kvalitet, för det är ju känt att Volvos bilar tragiskt nog är rätt flitiga verkstadsbesökare.

Fixa kvaliten, fixa priset - Då tror jag att man kan börja utmana igen...


9 108 Inlägg
16 februari 2009
#39
Är splittrad. Kommer ju få flytta härifrån illa kvickt om det stänger ner då det redan är hård konkurrens om jobben så rent egiostiskt hade det varit fint om dom pumpat in lite pengar. Samtidigt hade jag kräkts på förslaget om det gällt en firma i Sthlm eller någon annanstans och det är i sig helt fel då pengarna aldrig kommer betalas tillbaks.

Drömmen hade ju varit om någon rik oljeshejk hade köpt skiten och gett mig jobbet tillbaks roll


1 853 Inlägg
16 februari 2009
#40
hur länge klarar dom sig utan stöd ?

hur länga klarar dom sig med stöd ?

men får folk behålla jobben om dom får stöd av staten. Så visst är det värt att ge dom en chans båda två

men finns det pengar till sådan hära stöd?, känns inte så sad


Sök