3947
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

182 Inlägg
16 februari 2009
#61
ChriZtoffer skrev:
Jag anser helt klart att Svenska staten ska skjuta till lite pengar och se till så att vi slipper få ut ännu flera arbetslösa, och kan fortsätta bygga fina bilar och förhoppningsvis i inom en snar framtid åka på försäljningen och på allvar konkurrera med finare märken från övriga världen.


MVH// Christoffer
Är det inte bättre att ta hand om de arbetslösa idag, skola om dem och hitta nya arbetsmöjligheter, än att staten ska agera föräldrar och "betala bidrag" för att få ut en produkt på marknaden som ingen vill ha. Dessa personer kommer att gå på bidrag oavsett om staten tillför pengar idag eller inte. Skillnaden är att man genom att skjuta till pengar enbart skjuter problemet på framtiden.

Hur nyttiga var varvsarbetarna efter alla bidrag? Och var finns de nu.

Att sen tro att ett par "nya" modeller ska rädda ett företag som inte gått med vinst i mannaminne är ju en fin historia, men inte mycket mer än ett desperat försak att hålla kvar vid sjunkande skepp..

67 Inlägg
16 februari 2009
#62
jag tycker inte att dom ska gå in så det ser ut nu. om nu företagen går så dåligt har jag jäkligt svårt att se hur cheferna kan ta ut så mycket i bonus. och sen stå och säga att dom är värda det!
Senast redigerat av nalle20 (16 februari 2009)

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 februari 2009
#63
Jag fattar inte vad vissa tänker med. "Rädda jobben"? Företaget har gått back i 15 ÅR! Om staten skjuter in pengar kommer dom vara panka nästa år. Nej, lägg ner Saab. Satsa på Volvo, dom har mycket större chanser att klara sig... Min fråga är hur har saab kunnat klara sig med minusresultat i 15 år? Dom borde lagts ner för längesen....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Lights out.
124 Inlägg
16 februari 2009
#64
Saab producerar för små mängder med bilar för att kunna gå runt. Dom går ju inte ens runt i högkonjunktur..... Avsluta den konstgjorda andningen så fort som möjligt. NEJ Saab har ingen framtid.

Volvo har ju iallafall gjort vinster hittils. Jag har inget emot saab men deras existens med hjälp av statligt stöd är ett hån mot skattebetalarna då företaget aldrig kommer gå på vinst.

Saab kommer försvinna, vi får acceptera det. Man kan inte driva företag som inte ger vinst.

67 Inlägg
16 februari 2009
#65
Chefen i Volvo tar ut bonus och säger att han förtjänar detta, det är orimligt!
I alla fall när dom ligger minus.

587 Inlägg
16 februari 2009
#66
hur som helst så är det DU som skattebetalare som betalar i slutänden ändå , i form av skatt och avgifter antingen till a kassan eller skattepengar som går till Volvo eller Saab. När man sen ser det så så är det bättre tycker jag att staten skjuter till med pengar för då slipper iaf folk bli arbetslösa omgående.

Sen så är det bara att hoppas att lågkonjunkturen avtar och att alla direktörer osv med skyhöga löner och bonusar , som  de knappast är värda, inser hur jävla illa det är  att slicka uppåt och sparka neråt som de gjort i åratal , pengakåta svin som de är !

( ta ut hutlösa löner i dessa tider borde vara lagbrott  och straffet således borde vara att bli blästrad och pissad på. Ja , jag känner ett oerhört starkt förakt för dessa herrar / damer och det står jag för fullständigt )

Jag har nyligen blivit av med många av mina arbetskamrater pga varsel medans våran vd sitter å drar in åtskilliga miljoner i lön. han hade lätt kunnat minska sin lön i dessa tider och på så sätt räddat allihop ett bra tag framöver......


Medlem 34530
908 Inlägg
16 februari 2009
#67
alex_side skrev:
tycker man ska slå ihop saab och volvo o göra riiiktigt fina bilar på det;)
Tanken är god, men detta skulle varit gjort för ca 5-10år sedan. Tror det enda hoppet för att det ska finnas kvar en "svensk" biltillverkare är att de blir uppköpta eller att den ekonomiska krisen vänder snart...

Att staten ska gå in och ge konstgjord andning är inget alternativ, tyvärr.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

4 637 Inlägg
16 februari 2009
#68
Residence skrev:
turboforssen skrev:
Residence skrev:
ja, men en volvo 740 och en 960 har annorlunda (bättre) kvalité än en volvo s40 och s60...
visst NY teknik.. men när ska man skapa tenkik som håller och inte är känsligt etc...

det är bra att företagen sitter i den kris som de sitter i just nu. dock mindre roligt är det ju för knegarna.
skapar man bilar som inte går sönder så lär ju bil företagen inte få sälja några nya bilar. så saker måste ju gå sönder efter en viss tid för att dom ska kunna tjäna några pengar:)
jag skulle aldrig vilja köpa något från ditt företag någonsin ever om du har den inställningen tyvärr.

om man skapar en bil som håller så har man den starkaste produkten på bilmarknaden!
förstår du hur många potentiella kunder man har med en sådan produkt?
-toyota, mazda, Vw, och resterade skulle kunna slänga sig i väggen då.....!
Cirka 2,8 miljoner exemplar har gjort 200-serien till Volvos mest sålda, den var stor både i och utanför Sverige och tillverkades i otroligt många år. Och även fast det fanns sportigare och lyxigare alternativ så var kvaliteten och säkerheten det som gjode Volvo världsberömt, ett rykte som fanns kvar i decennier. Hade Volvo gjort lika bra bilar som 2/7/940 idag så kanske det sett lika dant ut nu som förr?
Senast redigerat av EmilHammarlund (16 februari 2009)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 februari 2009
#69
359 000bilar Volvos sålda 2008
under 100 000bilar sålda 2008

tro fan att dom går i konkurs när vw sålde 356 000 Transport bilar under 2008 och över 6.1miljoner bilar inom Volkswagen AG


Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 februari 2009
#70
Hur står det igentligen till i hjärnkontoret hos den svenska regeringen. Läser på aftonbladet "stöd till SAAB ska inte gå ut över skattebetalarna. "  Men hallå? Hur många jobb finns det på SAAB och deras underleveratörer? Ca 40 Andra företag beräknas gå under ifall SAAB faller. Vem ska betala A-kassa och stöd till alla arbetslösa? Skattebetalarna så klart.. Då är det väl bättre att stödja SAAB och den svenska bilindustrin än att sträva bakåt och göra folk arbetslösa.

Om nu regeringen fattar rätt beslut och "köper" SAAB så hoppas jag att dom kan bygga svenska bilar. Att dom kan bygga kvalitetsbilar som folk vill köpa. Inga amerikanar bilar. ex. SAAB 9-7x AERO, med en Stor törstig V8. Släpp bilar som 9-1 an som planerades till 2010. En bil i golf-klassen.

Jag hoppas att SAAB överlever och hoppas att svenskarna kan bli lite mer patriotiska och köpa SAAB och Volvo istället för att importera massa bilar från resten av världen när vi har kvalitet i sverige.
Tagga till o bli lite patriotisk för fan !

Svenska bilindustrin står för 15% av sveriges export. Se nu till att rädda den Reinfeldt.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

8 156 Inlägg
16 februari 2009
#71
Frågan är om Regeringen ska satsa mer pengar Saab än vad dom gör på hela försvaret?
Som jag har förstått det så kräver GM 5 miljarder bara för att rekonstruera Saab och sen
kräver dom cirka 35 miljarder mer (i lån) för att inte lägga ner Saab.

Man ska dessutom tänka på att GM är ett amerikanskt företag. Visserligen med tillverkning i Sverige pga Saab. Ska man ge GM ett lån 35-40 miljarder utan någon som helst säkerhet? Pengarna kan ju lika gärna användas till att göra Opel livskraftigt? Slakta Saab och ge tekniken till Opel?
Saab är inte ett svenskt företag, hur mycket vi än önskar att det vore så.
Att skilja Saab från Opel är en dyr affär. Dessutom lär Saab inte få med sig så mycket från Opel. Snarare tvärtom.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
2 924 Inlägg
16 februari 2009
#72
Hamilton skrev:
Bizzan skrev:
Hamilton skrev:
Ja vet du inte det så använd Google...
? hmm
Ok...för att du ska slippa Googla svaret så kan jag upplysa dig om att det är Facket som betalar A-kassa och inte Staten.
Njaa A-kassan betalas av A-kassans medlemmar, alltså VI... finns ju redan alarmerande uppgifter om att A-kassa avgifterna kommer höjjas ännu mer pga ökad arbetslöshet (A-kassan har ju senaste 2 åren höjjts enormt redan..)
Vad tror du händer om ca 25 000 folk ytterliggare (uppskattad siffra på Saabs folk inkl konsult- och bemanningsföretag, underleverantörer och andra service-företag som kommer drabbas) blir arbetslösa pga nedlaggt Saab..?
Även Volvo kommer drabbas negativt av Saab-nedläggning... de har många gemensamma underleverantörer mm
Det är svenska folket som får betala hursomhelst...

Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

~ Life is short, have FUN! ~

Rebel with a cause
224 Inlägg
16 februari 2009
#73
Man ska lämna det skepp som sjunker, vilket GM verkligen gör.
Det kommer att ryka många märken men varför är alla så rädda för förändring? Folk kommer hitta på andra saker att göra än sånt som maskiner snart gör helt själva ändå.

Forummoderator
2 924 Inlägg
16 februari 2009
#74
heltsonika skrev:
Man ska lämna det skepp som sjunker, vilket GM verkligen gör.
Det kommer att ryka många märken men varför är alla så rädda för förändring? Folk kommer hitta på andra saker att göra än sånt som maskiner snart gör helt själva ändå.
Långsiktigt kanske men konkurrensen är tuff inom alla områden.... men vad tjänar vi svenskar på att all produktion och utveckling snart ligger i Asien och Indien?
Måste ju vara väldigt dumt att bevara det vi har kvar...? roll

~ Life is short, have FUN! ~

Pedal To The Metal
750 Inlägg
16 februari 2009
#75
peegee skrev:
Hamilton skrev:
Bizzan skrev:

? hmm
Ok...för att du ska slippa Googla svaret så kan jag upplysa dig om att det är Facket som betalar A-kassa och inte Staten.
Njaa nu tror jag du inte hängt med.. A-kassan betalas av A-kassans medlemmar, alltså VI... finns ju redan alarmerande uppgifter om att A-kassenavgifterna kommer höjjas nu pga ökad arbestlöshet ( A-kassan har ju senaste 2 åren höjjts enormt redan..)
Vad tror du händer om 25 000 folk (totalt uppskattningsvis inkl underleverantörer och andra service-företag som kommer drabbas) till blir arbetslösa pga nedlaggt Saab..?
Även Volvo kommer drabbas negativt av Saab-nedläggning... de har många gemensamma underleverantörer mm
Det är svenska folket som får betala hursomhelst...

Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått....
Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...
Jaa precis.. Dessutom så har GM aldrig lanserat någon SAAB som har följt marknaden. På miljömässan i geneve för något år sen lanserade GM 9-3 turbo x. den bilen var den största miljöboven på mässan. Riktigt o proffsigt,, Sen om det var med mening vet ja inte men de var idiotiskt. Om SAAB blir svenska kommer dom förhoppningsvis bygga små säkra , ekonomiska, miljövänliga precis som marknaden idag vill ha. Blir det bara svenskt så löser det sej

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
2 924 Inlägg
16 februari 2009
#76
Revotech skrev:
På miljömässan i geneve för något år sen lanserade GM 9-3 turbo x. den bilen var den största miljöboven på mässan. Riktigt o proffsigt,, Sen om det var med mening vet ja inte men de var idiotiskt.
Sånt här är ju så tråkigt att läsa för det är helt fel...

Skulle Saabs Turbo X på 280hk vara smutsigare än tyskarnas svintunga monsterbilar med upp till dubbla effekterna från ex BMW, Audi och MB...?
"Effektkriget" har ju varit en het jakt tills alldeles nyss och Saab visade bara med Turbo X att de kan leverera en potent bil de också...sen visst tajmingen för releasen var kanske oturligt nog inte lyckad men när den bilen utvecklades som bäst så glödde effektkriget som starkast....ett annat aktuellt ex är att Audi alldeles nyss presenterade en ny tung RS6 med V10 på nästan 600 hk... den är säkert jätte miljövänlig roll

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
2 924 Inlägg
16 februari 2009
#77
ett citerat inlägg i debatten, ironiskt och bra...

men sponsra Ryssland och Kina går bra eller hur, de kan ju behöva lite uppmuntran ur den svenska statsbudgeten, eller hur?

Hur tror du Tjeckien blev ett EU-land med en personbilsproduktion tre gånger större än den svenska? Polen tillverkar i dag dubbelt så många personbilar, hur gick det till? Låg inte länderna nyss bakom järnridån?

Men som sagt huuuuuu om det går en svensk skattekrona till svensk bilindustri....HUUUUU skandal! !!!!!

Renualt och PSA tror du dessa bilmärken existerat utan massivt franskt stöd? Peugot räddades i övrigt av Frankrike på 70-talet.

~ Life is short, have FUN! ~

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 februari 2009
#78
peegee skrev:
Revotech skrev:
Dessutom så har GM aldrig lanserat någon SAAB som har följt marknaden. På miljömässan i geneve för något år sen lanserade GM 9-3 turbo x. den bilen var den största miljöboven på mässan. Riktigt o proffsigt,, Sen om det var med mening vet ja inte men de var idiotiskt.
Sånt här är ju så tråkigt att läsa för det är helt fel...
Skulle Saabs Turbo X på 280hk vara smutsigare än tyskarnas svintunga monsterbilar med upp till dubbla effekterna från ex BMW, Audi och MB...?
"Effektkriget" har ju varit en het jakt tills alldeles nyss och Saab visade bara med Turbo X att de kan leverera en potent bil de också...sen visst tajmingen för releasen var kanske oturligt nog inte lyckad men när den bilen utvecklades som bäst så glödde effektkriget som starkast....ett annat aktuellt ex är att Audi alldeles nyss presenterade en ny tung RS6 med V10 på nästan 600 hk... den är säkert jätte miljövänlig roll
När det gäller Miljö så ligger tyskarna bra långt före. Sen nämna Saab Turbo X i samma mening som nya Audi RS6 är väl kanske inte heller den bästa jämförelse. RS6:an har dubbla saabens effekt men är inte dubbelt så törstig eller dubbelt så "skitig" för den delen. 

Lämna skeppet så fort de går....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 februari 2009
#79
peegee skrev:
ett citerat inlägg i debatten, ironiskt och bra...

men sponsra Ryssland och Kina går bra eller hur, de kan ju behöva lite uppmuntran ur den svenska statsbudgeten, eller hur?

Hur tror du Tjeckien blev ett EU-land med en personbilsproduktion tre gånger större än den svenska? Polen tillverkar i dag dubbelt så många personbilar, hur gick det till? Låg inte länderna nyss bakom järnridån?

Men som sagt huuuuuu om det går en svensk skattekrona till svensk bilindustri....HUUUUU skandal! !!!!!

Renualt och PSA tror du dessa bilmärken existerat utan massivt franskt stöd? Peugot räddades i övrigt av Frankrike på 70-talet.
Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

8 879 Inlägg
16 februari 2009
#80
peegee skrev:
Hamilton skrev:
Bizzan skrev:

? hmm
Ok...för att du ska slippa Googla svaret så kan jag upplysa dig om att det är Facket som betalar A-kassa och inte Staten.
Njaa nu tror jag du inte hängt med.. A-kassan betalas av A-kassans medlemmar, alltså VI... finns ju
Jag menar ju givetvis att det är facket som betalar ut A-kasse ersättningen. Finnasieringen av A-kassan görs till största delen av arbetsgivaravgifter och en mindre del av medlemsavgifter.

Fotograf på tierpidag.se


Sök