2634
Sök

Baslåda i Opel Vectra portad eller sluten?

6 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Opel Vectra -00 som jag ska trycka in 2x15" basar i...
Jag har sett på nätet (electronetto.se) att de har färdiga lådor till 15". De är slutna...
Det jag är orolig för är att de bara är på 44L, men jag har hört att man bara behöver hälften så stor låda om man ska ha den sluten isf portad...
Är det sant? Jag tycker det låter lite...
Jag har hört att basarna kan gå sönder om man inte har exakt rätt låda för dem, är det sant?

Sen är det så också att jag inte har en aning om specifikationerna på mina basar då de kommer från ett PA-system jag har hemma...

Tack på förhand!

OLAGBG
596 Inlägg
16 februari 2009
Basarna går inte sönder av för små/stora lådor, däremot spelar dom ju inte rätt.
Kolla upp specen för basarna och kolla på inköpstället va dom rekomenderar för låda till den.
//ola

OLAGBG
VOLVO

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 februari 2009
olagbg skrev:
Basarna går inte sönder av för små/stora lådor, däremot spelar dom ju inte rätt.
Kolla upp specen för basarna och kolla på inköpstället va dom rekomenderar för låda till den.
//ola

De kan gå sönder om lådan är helt felaktig.
Men största problemet har man med portade lådor om man spelar under avstämningsfrekvensen, likaså skall man aldrig stämma av en låda under elementets FS.

DiggiDan> Slutet eller portat är en smaksak. Jag föredrar slutna lådor (och använder således element som funkar bättre i slutna lådor).

Då vi inte vet ngt om dina PA-basar så kan vi inte ens försöka beräkna ngt åt dig...
Dock finns det risk att PA-basar spelar för högt i frekvens för att det skall bli ngt vettigt av det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Tack för svaren!
Men tror du (Lonefox) att det räcker med en sluten låda på 44L?
Jag ska försöka få fram lite spec på dem men det är inte lätt, jag vet inte hur gamla de är, dock vet jag att det är ett j*vla tryck i dem:p
Och de kan spela så lågt att man inte hör något (bara ljudet av att elementet jobbar) och ha ett glas vatten framför som det blir ringar på vattnet i.

Men ska specen stå på elementet? Jag tror att de är från en svunnen tid där man inte brydde sig om sådant, de är ju egentligen inte till för bil...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 februari 2009
DiggiDan skrev:
Tack för svaren!
Men tror du (Lonefox) att det räcker med en sluten låda på 44L?
Jag ska försöka få fram lite spec på dem men det är inte lätt, jag vet inte hur gamla de är, dock vet jag att det är ett j*vla tryck i dem:p
Och de kan spela så lågt att man inte hör något (bara ljudet av att elementet jobbar) och ha ett glas vatten framför som det blir ringar på vattnet i.

Men ska specen stå på elementet? Jag tror att de är från en svunnen tid där man inte brydde sig om sådant, de är ju egentligen inte till för bil...

Nej....det står ej på elementen.
Därmot kan tillverkarnamn (nåja) och modellnamn plus erienummer stå.

T/S har ALLTID varit viktiga, dock i olika utsträckning smile

Jag kan inte svara på om de kommer funka i 44 liter eller ej......enda sättet du kan få reda på det är att testa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
OK, tack så mycket för hjälpen, jag hoppas det är ok om jag tar kontakt med dig när jag fixat fram lite spec på dem:)

Ha det gott!

Sök