530/VX3 går jättebra ihop. Det är ett standardkoncept för min garagepolare Stefan som bygger sådana här mackapärer på löpande band. Dock är det tjurigt med oportad 530 om man vill upp över 300Hkr för man måste öka laddtrycket mer än vad som är vettigt.
Och 531 med "grundportning" , dvs bortslipade kanter, upptaget förbränningsrum etc (inte PORTAD som i att kunna få in golfbollar - det brukar ofta resultera i helt meningslösa toppar) ger mera effekt på lägre ladd , dvs effektivare motor.
Med 15G/16T, orginal IC, 530/VX3 bromsade jag 250Hkr vid 1.2 bar. Bara genom att byta topp till 531 fick jag direkt 280Hkr vid 1.2 bar. (där tog mina spridare slut). Den toppen var i princip helt orörd och gav inga märkbara sämre lågvarvsegenskaper.
Däremot när jag portade upp den och satte i 48/38.6 ventiler så tappade jag lågvarvsprestanda.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI