blacken skrev:
En Dieselmotor är en Dieselmotor.
En Ottomotor är en Ottomotor.
En Diesel kan gå på brännolja, diesel, matolja, råolja
en Ottomotor kan gå på Bensin, Etanol, fotogen, gas
Han som uppfann Ottomotorn hette Otto, hen som uppfan Dieselmotorn hette Diesel. Glasklart.
Är två helt olika motorer, men dom fungerar mekaniskt och är uppbyggda på i princip samma sätt, men det är ändå olika motorer.
Alltså, en dieselmotor är INTE en ottomotor. Är bland det första man får lära sig på fordonsprogrammet om inte annat.
Kan tyvärr inte hålla med dig där fullt ut.
*********
Här har ni lite svar på det, det gäller att hitta rätt.

**
Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift. Ottomotorer används traditionellt i bilar och propellerdrivna flygplan samt som mindre motorer i till exempel gräsklippare, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer för båtar.
En ottomotor har en verkningsgrad på cirka 30% vid maximal belastning. Vid låg belastning är verkningsgraden lägre, eftersom motorns effekt regleras via strypning av insugningen. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet, strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider.
Ottos patent beskriver en fyrtaktsmotor, och ottocykeln är en synonym för de fyra cyklerna i fyrtaktsmotorn, men med begreppet ottomotorn brukar idag avses både tvåtaktsmotorer och fyrtaktsmotorer som arbetar enligt ottoprincipen.
**********
En dieselmotor är konstruerad med en kolvmotorprincip där bränslet tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn), se fyrtaktsmotor. Motortypen uppfanns av och är uppkallad efter tysken Rudolf Diesel.