Det är helt otroligt att en tråd som denna kan existera och att det är så extremt lite kunskap i tråden.
Någon undrade under flera sidor hur det går för lastbilar och flyg. 3 olika företag. Detta handlar om Saab Automobile som ägs av GM.
Vissa verkar tro att Saab legat och solat sedan 9-5 presenterades 1997. Saab höll på att utveckla en 9-5 som skulle lanserats i mitten av 2000-talet. Eftersom GM avslutade samarbetet med Fiat så stupade hela det projektet och den senaste faceliften av 9-5 är en direkt konsekvens av att man fick börja om på nytt.
Saab höll på att utveckla en 9-6X tillsammans med Subaru (Tribeca) men även här hade Saab oturen att GM avslutade allt samarbete med Subaru, och den kommande 9-6X föll. Detta handlade alltså inte om någon badge eneneering likt 9-2X eller 9-7X.
Vår kära Bob Lutz bestämde att 9-2X och 9-7X skulle göras och han trodde att Saab-entusiasterna skulle älska bilarna. Detta är två stora förlustaffärer för Saab, som Saab själva inte fick sätta stopp för, men mycket väl fick ta förlusterna för. Vi kan bara vara glada över att Bob Lutz inte lyckades med sin plan att göra en Saab 9-5 av en Austaliensisk Holden med V8 och bakhjulsdrift.
Att vara så insnyltad i GM-organisationen innebär även att de kan bli tvingade att köpa saker från ställen där det blir oekonomiskt för Saab själva. Som ett exempel så blev de tvungna att köpa vissa delar från Opel som Saab själva producerat innan. Detta till 3ggr så högt pris. Det är alltså ett sätt för GM att flytta runt pengar dit de vill ha dem, och det kanske är en vinst för GM i det stora hela, men det gör även att förlusten för Saab blir större än vad den egentligen behöver vara.
Nu är inte allt GM's fel. Det är inte ens fel att två träter som det heter.... men så som GM misskött Saab är egentligen helt horribelt.
För övrigt är det intressanta resonemang som dyker upp angående svenska staten och vad de "borde göra". När jag skriver detta så vet ni redan hur läget är, men resonemangen är helt befängda i denna tråd.
Nån ropar "det är mina skattepengar" och är livrädd. Dina skattepengar har du antagligen ingen koll på var de tar vägen annars, så oroa dig inte så mycket. Som exempel så vill jag minnas att sverige ger 25miljarder i bistånd varje år. Jag hoppas att du anser att du personligen får mer nytta av dem än vad du skulle få av betydande industrier i sverige.
Nu anser jag att svenska staten handlat rätt.... än sålänge, men det beror på helt andra aspekter.
Så som mediarapporteringen har varit så försökte GM få svenska statens pengar och lämna Saab som garanti. Det innebär att om det ändå gått åt skogen för GM, vilket det mycket väl kan göra fortfarande, så skulle svenska staten bli ägare av Saab. Svenska staten har ingen erfarenhet av att driva en bilindustri och ska absolut inte försöka göra detta. Alternativet skulle vara att lägga ner Saab, men bara en nedläggning skulle kunna kosta 8miljarder. Resultatet är alltså att OM det ändå skulle gå åt skogen för GM så skulle det kosta svenska staten enormt mycket mer än de där 5miljarderna det handlade om innan.
Så nu tycker alla att det var jättebra att svenska staten inte gav GM pengarna och att de inte slösade bort pengarna. MEN nu är det ändå som så att skulle GM lägga ner Saab, eller att hela GM går åt fanders så står vi med en enorm arbetslöshet. Inte bara från Saab, utan alla underleverantörer som påverkas, vilket även gör att ex. Volvo PV påverkas och vill det sig illa så dras Volvo med i fallet och måste varsla massor, även om de inte skulle gå om kull.
De 5miljarderna som svenska staten inte lånade ut till GM äts därmed upp väldigt fort i den negativa spiralen som en konkurs eller nedläggning av Saab skulle innebära.
Nu i skrivandets stund vet vi dock att Saab ska rekonstrueras. Rekonstruktion gör man bara på företag som har en chans att överleva.
För alla skeptiker så har Saab en ny 9-5 samt en 9-4X på väg ut samt en ny 9-3 inom 3år vilket ger goda möjligheter för att få företaget att vända till något positivt. Dessutom blir de mer fria från GM och blir möjliga att sälja till någon annan intressent.
Om man kan visa på hur detta ska ske på ett bra sätt så kommer man att ansöka om lån hos EIB med förhoppning om att svenska staten går in som något som i vardagligt bruk kan liknas med borgenär. OM svenska staten går med på detta så har åter igen era skattepengar satts på spel.
Så till alla er som är rädda om era skattepengar. De kommer ätas upp av denna affären hur ni än gör och vad som en händer. Frågan är bara på vilket sätt de sedan kommer tillbaka till staten.
Som jag sagt på ett annat forum. Emigrera till ett land som får svenskt bistånd. Då slipper ni betala skatt här, men drar fördel utav våra skattepengar. En win-win-siuation för alla "gnällspikar"
Sen för att ta en koll på modellutbud. Saab är på gång med 9-4X och 9-5 och pratar även om en ny 9-3 inom 3år. Någon mindre bil än så är inte inplanerad just nu. Att tillverka en mindre bil (C30/A3-konkurrent) kostar inte avsevärt mindre än att tillverka en större bil. MEN man kan inte ta lika bra betalt ochg därmed är vinsten mindre per såld enhet. Således måste man komma upp i volym för att produkten ska bli lönsam, och stora volymer vet alla att det inte är Saab's starka sida. Som jämförelse kan ni studera vilka volymer Audi hade innan A3 kom, BMW innan 1-serie kom och Volvo innan C30 kom.
Att satsa på riktiga miljöbilar kan också låta lockande, men kostar mer än det smakar just nu, speciellt för Saab vars viktigaste marknad är USA som fortfarande har billig bensin.
Att slå ihop Volvo med Saab vore antagligen en av de dummaste sakerna man kan göra då inget av företagen kan dra speciellt stor nytta av varann. Man konkurrerar i samma segment, man är båda ledande inom säkerhet med mera med mera. Ok.. Saab kanske skulle kunna dra lite nytta av Volvos mer välkända namn, men Volvo har inte mycket nytta av Saab.
Sen har vi en kategori som tror att historien med Saab's eviga förluster är det som skriver framtiden. Har ni glömt bort evolutionen? Anledningen att GM är så stort blödande företag som de är, är just för att de trodde att det som nu sker, aldrig skulle kunna ske. De var ju störst, en gång i tiden.
Det är inte rättvist att jämföra Saab med Fiatkoncernen, men det var inte många år sedan alla trodde att Fiatkoncernen skulle kollapsa. Det var i denna vända som GM drog åt sig öronen, avslutade alla samarbeten med Fiat-koncernen och kröp in i sin härliga mörka garderob. Bara något år senare så gick Fiat med stora vinster.... Så det är möjligt att vända långa ständiga förluster till vinster.
Jajaja... nu orkar jag inte skriva mer....... Hoppas att någon lärde sig något, eller åtminstonde får något att reflektera på.
Själv ska jag vänta 3månader innan jag yttrar mig i detta igen.
