3307
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

10 Inlägg
21 februari 2009
Jag skulle vara tyst..... men....
Eftersom man inte har ork att skriva en hel avhandling i ett svep så fick ni bara en del av all argumentation och historia "som ingen vet". Resten får ni leta efter på andra forum, men skriv för fasen inte massa skit utan att ha nån koll alls.
Nu har jag förvisso skriviet en del som av vissa kan uppfattas som "skit", men notera att jag inte tar ställning eller säger VAD som är felet. Jag analyserar inte faktan, bara ger den!

sand3rs skrev:
Konstigt att det finns så mycket "kunskap" om/i Saab oh ändå går det så dåligt.
Jag ser fortfarande inga belägg för varför Saab plötsligt skulle gå med vinst. De nya bilarna du pratar om är ju redan "gamla". Dessutom är det alltid kommande, kommande, kommande.

Dock tycker jag att du har en intressant poäng angående bistånd, det tåls att tänkas på...

Det är inte kunskapen som säljer. Man måste ha "rätt" produkter, på rätt marknad i rätt tid och dessutom kunna marknadsföra den. Saab säljer inte heller bättre för att det finna massor entusiaster som vet....

Jag gav dig inte heller några belägg för att Saab skulle gå med vinst per automatik. Det finns ingen på denna planet som kan förutspå detta. Du får dock söka relevant information själv, vara källkritisk och försöka analysera vad allt innebär och hur det hänger ihop.
Är man optimist så ser man då möjligheter, men eftersom svenska folket blivit luttrade pessimister de senaste 20-30åren så är det inte så konstigt att en majoritet bara ser svårigheterna.

EDIT: Varför kommer de nya modellerna att vara "gamla"? Det förstod jag inte.

MTR skrev:
Rodder 76: Mycket bra skrivet.

Har fått min lilla del insiderinfo själv och att Saab skulle gå så dåligt är ju egentligen bara siffror på ett papper.
GM har varit duktiga på att ta hand om pengarna och låta Saab ha sina förluster, trots att de är mycket effektivare än en del andra europeiska fabriker.

Den stora förloraren på detta är GM själva. Saab har tex skött en stor del av utvecklignen av Opel, framförallt krocksäkerheten de senaste åren.

Förhoppningsvis är detta precis vad som kan få Saab att överleva, inte gå under.

Det råder inget tvivel om att det går dåligt för Saab och det är faktiskt möjligt att Saab inte hade gått med vinst även om GM inte flyttat kostnader eller höjt avgifterna. Tyvärr är det en närmast omöjlig fråga att svara på då hela GM är så komplext insnyltat i sig själv att de antagligen inte själva skulle kunna reda ut nystanet.

Men rent generellt så kan vi nog anta att Saab varit till stor fördel inom GM-koncernen, för varför har det inte lagts ned innan annars? Glöm inte bort att GM så sent som 2004 lade ned amerikas då äldsta bilmärke, Oldsmobile.

Hexenhammer skrev:
Jag tror att det blir svårt att hitta en köpare. Därför tror jag tyvärr på konkurs för något annat, i nuläget - Eftersom att regeringen inte heller vill kliva in med pengar. Tråkigt, kan tyckas. Dock köper jag helt och håller regeringens argument. Jag tycker inte att man ska lägga folkets pengar på ett företag som har gått back de senaste 15 åren, och som med all sannolikhet kommer att gå back även de kommande åren och sedan så utan pengar igen. Det blir bara en förlängd process.

Så det bästa är såklart om Saab hittar en köpare som kan tänka sig att utveckla företaget så att dom kan gå med vinst. Det är något som jag inte tror att Sveriges regering klarar av att styra. Sker inget köp snart så tror jag dock utan tvekan på att det är konkurs som är nästa steg....

Åter igen en pengarädd tomte. Du läste antagligen inte mitt ovanstående inlägg.
Pengarna kommer att gå åt oavsett. För regeringen behöver man bara bekymmra sig om hur pengarna ska komma tillbaka till stadskassan så småningom.
De ska inte heller "betala" för en gammal förlust utan för en vinstgivande framtid. Det är avsevärd skillnad. Historien säger inte hur framtiden ser ut. Som ett exempel så låg BMW och även Porsche pyrt till under slutet av 80 och början av 90-talet. Idag är de två vansinnigt framgångsrika företag. Porsche äger stora delar av VW-koncernen och har även tvingats köpa poster i Scania.... Detta från ett företag som många dödsdömde på tidigt 90tal.
Senast redigerat av Rodder76 (21 februari 2009)

PKW
115 Inlägg
21 februari 2009
Rille0 skrev:
Reichte86 skrev:
Det går ju uppåt lite för volvo iaf!! http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 4452785.ab

Det är ju alltid bra, men vad har det med denna tråd o göra?

folk har diskuterat om hurvida volvo kommer vara nästa företag att falla eller inte.

10 Inlägg
21 februari 2009
Föresten grabbar:
Ni tjuter över 5miljarder. En piss i Nilen.
Har ni koll på Volvos förlust förra året? Har ni koll på något av bilföretagens förluster förra året?

Har det inte sagts att Volvo's förlust var 12miljarder 2008? Detta är väl som 4-5år för Saab och Volvo är väl ungefär 4-5ggr så stort?
Nu vill jag inte hänga ut Volvo på något sätt, bara ge er en referens att Saab's förlust inte är så sinnessjukt extrem som många verkar tro.

Skillnaden i framtidstro för många ligger framförallt i historien. Volvo som var detta exempel har gått med vinst för inte så länge sedan, och därmed tror man att de ska kunna göra det igen. Analyserar man med pessimistisk syn på Volvo och Ford så finns dock risken att Volvo kommer genomlida samma stålbad som Saab fått göra inom GM. MEN som sagt, detta är bara om man analyserar med pessimistisk syn.
Ser man optimistiskt på Saab så kan det inte bli värre, och därmed så ligger även vinsterna nära till hands.

Endast framtiden kan utvisa vad som kommer hända.

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
21 februari 2009
Rodder76 skrev:
Föresten grabbar:
Ni tjuter över 5miljarder. En piss i Nilen.
Har ni koll på Volvos förlust förra året? Har ni koll på något av bilföretagens förluster förra året?

Har det inte sagts att Volvo's förlust var 12miljarder 2008? Detta är väl som 4-5år för Saab och Volvo är väl ungefär 4-5ggr så stort?
Nu vill jag inte hänga ut Volvo på något sätt, bara ge er en referens att Saab's förlust inte är så sinnessjukt extrem som många verkar tro.

Skillnaden i framtidstro för många ligger framförallt i historien. Volvo som var detta exempel har gått med vinst för inte så länge sedan, och därmed tror man att de ska kunna göra det igen. Analyserar man med pessimistisk syn på Volvo och Ford så finns dock risken att Volvo kommer genomlida samma stålbad som Saab fått göra inom GM. MEN som sagt, detta är bara om man analyserar med pessimistisk syn.
Ser man optimistiskt på Saab så kan det inte bli värre, och därmed så ligger även vinsterna nära till hands.

Endast framtiden kan utvisa vad som kommer hända.

Det är bara för att VOLVO skryter lite mer om bilarna, och försöker att "gömma" katastroferna som drabbat volvo. Så dom har lyckats bra med mycket reklam. Men när det gäller saab, så vet alla att det har gått dåligt för dom och dom har inte gjort så många bilar. Det jag vill komma fram till är att : när volvo hade förluster på 12 miljarder så fick dom mycket hjälp av staten att överleva. Men saab får inte hjälp för att det är många flera som säger emot än va de gjorde för volvo. Källa : Aftonbladet 05/09/23.

wink

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

blacken
21 februari 2009

Sab och Opel, vad ska det bli för fågel? Sopa, Sapel, Osa, Pelsa, Sapo,?..

1 814 Inlägg
21 februari 2009
kanske redan kört? hmm

1 703 Inlägg
21 februari 2009
Saab och Opel har ju legat med varann sedan GM´s köp.

Ng900 och dess efterträdare är väl någon slags Vectrabastard?

1 963 Inlägg
21 februari 2009
Är inte saab lite old nu? tycker inte dom hänger med utvecklingen faktiskt. Då gör ju volvo ett bättre jobb tycker jag, med massa nytänkande osv, nä ja tror inte på saab. De har ju sett likadana ut sen 80 talet eheh.

Men are not born - Men are made

blacken
21 februari 2009
Felax skrev:
Är inte saab lite old nu? tycker inte dom hänger med utvecklingen faktiskt. Då gör ju volvo ett bättre jobb tycker jag, med massa nytänkande osv, nä ja tror inte på saab. De har ju sett likadana ut sen 80 talet eheh.

Man ska nog vara lite specifik och fråga "vad är framtiden för saab:s bilar. För Saab är inte så "efterblivna" som en del tror, utan snarare ledande i vissa "frågor" och nischer..
http://www.saabgroup.com/en/Capabilitie … bility.htm smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 februari 2009
Saabish_ skrev:
Hade alla som bor i Sverige köpt SAAB och volvo så hade dessa bilmärken klarat sig lika bra som de Tyska bilmärken! Vi Borde bara köpa saker som gynnar oss!

Fast det är ju inte sant. Den svenska bilmarknaden är alldeles för liten för att kunna bära SAAB eller Volvo. Det säljs ett par hundratusen bilar i Sverige att jämföra med 60-70 miljoner i hela världen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 534 Inlägg
21 februari 2009
Saabish_ skrev:
Hade alla som bor i Sverige köpt SAAB och volvo så hade dessa bilmärken klarat sig lika bra som de Tyska bilmärken! Vi Borde bara köpa saker som gynnar oss! På varenda parkeringsplats utanför för SAAB fabriken borde det stå en av deras bilar och desamma gäller volvo!

Det är det som är problemet.
Nu kan jag inte alla siffror om hur många bilar som säljs i Sverige och hur många som säljs utomlands, MEN, om man nu skulle jämföra med tyska märken som t.ex. VW/Audi/BMW/Mercedes, så kan man lätt konstatera att de finns överallt, inte så att de säljer mestadels i Tyskland och väldigt lite utomlands, nej man exporterar en hel del bilar utomlands, dvs. marknaden är inte begränsad till ett litet område.
Vad jag vill säga med detta är att jag tror att går försäljningen dåligt här i Sverige så påverkar det tyvärr en hel del, vilket inte borde vara fallet om man hade sålt MER utomlands...
Tror inte lösningen ligger i att alla i Sverige skall köpa sig en Saab eller Volvo, utan att Saabs ledning satsar lite mer utomlands..

Sen så håller jag med om att satsa på ett företag som bara går nedåt, vore bara dumt, om man inte kan vara säker på att det verkligen hjälper att köpa upp det....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2009
jetta16v skrev:
Saabish_ skrev:
Hade alla som bor i Sverige köpt SAAB och volvo så hade dessa bilmärken klarat sig lika bra som de Tyska bilmärken! Vi Borde bara köpa saker som gynnar oss! På varenda parkeringsplats utanför för SAAB fabriken borde det stå en av deras bilar och desamma gäller volvo!

Nu kan jag inte alla siffror om hur många bilar som säljs i Sverige och hur många som säljs utomlands, MEN, om man nu skulle jämföra med tyska märken som t.ex. VW/Audi/BMW/Mercedes, så kan man lätt konstatera att de finns överallt, inte så att de säljer mestadels i Tyskland och väldigt lite utomlands, nej man exporterar en hel del bilar utomlands, dvs. marknaden är inte begränsad till ett litet område.
Vad jag vill säga med detta är att jag tror att går försäljningen dåligt här i Sverige så påverkar det tyvärr en hel del, vilket inte borde vara fallet om man hade sålt MER utomlands...
Tror inte lösningen ligger i att alla i Sverige skall köpa sig en Saab eller Volvo, utan att Saabs ledning satsar lite mer utomlands..

Sen så håller jag med om att satsa på ett företag som bara går nedåt, vore bara dumt, om man inte kan vara säker på att det verkligen hjälper att köpa upp det....

Varför ska Sv.folket tvingas köra sin egen skit för, lägg ner de istället om det nu inte funkar. Men att skylla att märkerna går dåligt på att svenska folket inte "stödjer" sina inhemska märken är ju helt åt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 februari 2009
senast från TT Stockholm
http://www.tt.se/demo/fulltext.asp?rubu … 1:TTR:1989
************'
Press: "Saab är bankrutt, finito"
Bedömare tvivlar på att den plan som är tänkt att rädda biltillverkaren Saab kan lyckas. Andra presskommentarer på lördagen efterlyser fakta och inte tro, de väntar en tid av osäkerhet och konstaterar att rekonstruktionen är ett sätt att vinna tid.

"Företaget kan inte betala sina skulder. Saab är bankrutt, slut, finito, finished och kaputt", kommenterar Svenska Dagbladets (obundet moderat) analytiker Nils-Olof Ollevik.

TTELA (obunden) som kommer ut i Saabs hemstad Trollhättan skriver att stämningen är mindre dyster än i torsdags, men "det är en gigantisk utmaning som väntar Saab, i en tid när hela bilindustrin står inför ett paradigmskifte" då flera anrika bilmärken försvinner. Sannolikheten för att Saab ska lyckas med sin plan beräknar tidningen till 10—20 procent.

Bohusläningen (liberal) konstaterar att GM låter Saab "tackla problemen på egna och rätt skakiga ben". Saabs "största och omedelbara problem är att företaget saknar kapital".

Norrländska Socialdemokraten (socialdemokratisk) kräver att regeringen griper in: "Andra stora billänder som Tyskland och Frankrike har redan agerat för att försvara sin fordonsindustri. Det borde även den svenska regeringen göra".

Helsingborgs Dagblad (oavhängig) skriver att nu gäller fakta och inte tro. Tidningen vill ha ett snabbt besked om biltillverkarens livskraft. Den anser att regeringen måste "inte enbart ha fokus på Saab" utan även på underleverantörerna som riskerar hårda slag.

Sydsvenskan (oberoende liberal) anser att rekonstruktion inte enbart är en konkurs under ordnade former utan också ett sätt att vinna tid, även om underleverantörer samtidigt riskerar att gå under. Tidningen finner att Socialdemokraterna varit snabba till röstfiske, att deras kritik varit hård "men knappast rättvis".

Borås Tidning (moderat) ser ett slocknande "ljus i tunneln". Saab är "riktigt illa ute... i akut behov av pengar, men varifrån ska de komma?" undrar tidningen. "Tragiskt nog verkar rekonstruktionen vara en transportsträcka på väg mot det oundvikliga slutet konkurs".

Expressen (oberoende) är inne på samma linje: "Det mesta talar nu för att Saab går under" konstaterar tidningen på ledarplats och tillägger med hänvisning till det misslyckade statsstödet till varvsindustrin på 1970-talet att "...det skulle i längden vara ett större svek mot dess anställda att ge företaget konstgjord andning".
Källa: TT

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 001 Inlägg
23 februari 2009
Rquired skrev:
jetta16v skrev:
Saabish_ skrev:

Varför ska Sv.folket tvingas köra sin egen skit för, lägg ner de istället om det nu inte funkar. Men att skylla att märkerna går dåligt på att svenska folket inte "stödjer" sina inhemska märken är ju helt åt...

Hade SAAB byggt bilar som svenska folket ville ha så skulle svenska folket köpa SAAB, svårare än så är det inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2009
kolvas skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:

Hade SAAB byggt bilar som svenska folket ville ha så skulle svenska folket köpa SAAB, svårare än så är det inte

Jag håller med, plus det uppenbara faktum att SAAB och Volvo (framför allt Volvo) de senaste 20-25 åren fullständigt struntat i den svenska marknaden och helt riktat in sig på USA. Vilket iofs är förståeligt med tanke på den lilla mängd sålda bilar den svenska marknaden innebär. Som jag skrev ovanför, även om alla svenskar skulle köpt SAAB eller Volvo så hade det inte räckt till för att bära företagen. Inte på långa vägar.

1337
1 343 Inlägg
23 februari 2009
För att en biltillverkare ska överleva så räcker det inte med en liten skitmarknad som sverige.
Oavsett om ett företag säljer lite i förhållande till andra i USA så är det fortfarande mycket mer än vad som säljs i sverige.
Det finns ju drygt 100 gånger fler människor i USA. dvs marknaden är 100 gånger större.

Tror nog SAAB ska erkänna sig besegrade.
Alla bilmärken som GM kom över är körda i botten...

I'm not a fighter, I'm a lover!

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2009
Xtravagant skrev:
Det finns ju drygt 100 gånger fler människor i USA. dvs marknaden är 100 gånger större.

Nja. Men skitsamma. 9 miljoner i Sverige och ca 300 miljoner i USA, dvs lite mer än 30ggr fler.

1337
1 343 Inlägg
23 februari 2009
caromania skrev:
Xtravagant skrev:

Nja. Men skitsamma. 9 miljoner i Sverige och ca 300 miljoner i USA, dvs lite mer än 30ggr fler.

Vi kan ju räkna Nordamerika eftersom det är främst där marknaden finns.
Där bor ca 600 miljoner så det blir isåfall 60 gånger mer.
Sen kanske en och annan bil även går till sydamerika där det bor ca 400 miljoner människor.
Så då är vi uppe i ca 100 gånger mer.

Oavsett, markanden är betydligt mycket större.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Avstängd
512 Inlägg
23 februari 2009
Ja ingen åker och köper en ny Saab  idag! tveksam framtid..

Sök