Jag skulle vara tyst..... men....
Eftersom man inte har ork att skriva en hel avhandling i ett svep så fick ni bara en del av all argumentation och historia "som ingen vet". Resten får ni leta efter på andra forum, men skriv för fasen inte massa skit utan att ha nån koll alls.
Nu har jag förvisso skriviet en del som av vissa kan uppfattas som "skit", men notera att jag inte tar ställning eller säger VAD som är felet. Jag analyserar inte faktan, bara ger den!
sand3rs skrev:
Konstigt att det finns så mycket "kunskap" om/i Saab oh ändå går det så dåligt.
Jag ser fortfarande inga belägg för varför Saab plötsligt skulle gå med vinst. De nya bilarna du pratar om är ju redan "gamla". Dessutom är det alltid kommande, kommande, kommande.
Dock tycker jag att du har en intressant poäng angående bistånd, det tåls att tänkas på...
Det är inte kunskapen som säljer. Man måste ha "rätt" produkter, på rätt marknad i rätt tid och dessutom kunna marknadsföra den. Saab säljer inte heller bättre för att det finna massor entusiaster som vet....
Jag gav dig inte heller några belägg för att Saab skulle gå med vinst per automatik. Det finns ingen på denna planet som kan förutspå detta. Du får dock söka relevant information själv, vara källkritisk och försöka analysera vad allt innebär och hur det hänger ihop.
Är man optimist så ser man då möjligheter, men eftersom svenska folket blivit luttrade pessimister de senaste 20-30åren så är det inte så konstigt att en majoritet bara ser svårigheterna.
EDIT: Varför kommer de nya modellerna att vara "gamla"? Det förstod jag inte.
MTR skrev:
Rodder 76: Mycket bra skrivet.
Har fått min lilla del insiderinfo själv och att Saab skulle gå så dåligt är ju egentligen bara siffror på ett papper.
GM har varit duktiga på att ta hand om pengarna och låta Saab ha sina förluster, trots att de är mycket effektivare än en del andra europeiska fabriker.
Den stora förloraren på detta är GM själva. Saab har tex skött en stor del av utvecklignen av Opel, framförallt krocksäkerheten de senaste åren.
Förhoppningsvis är detta precis vad som kan få Saab att överleva, inte gå under.
Det råder inget tvivel om att det går dåligt för Saab och det är faktiskt möjligt att Saab inte hade gått med vinst även om GM inte flyttat kostnader eller höjt avgifterna. Tyvärr är det en närmast omöjlig fråga att svara på då hela GM är så komplext insnyltat i sig själv att de antagligen inte själva skulle kunna reda ut nystanet.
Men rent generellt så kan vi nog anta att Saab varit till stor fördel inom GM-koncernen, för varför har det inte lagts ned innan annars? Glöm inte bort att GM så sent som 2004 lade ned amerikas då äldsta bilmärke, Oldsmobile.
Hexenhammer skrev:
Jag tror att det blir svårt att hitta en köpare. Därför tror jag tyvärr på konkurs för något annat, i nuläget - Eftersom att regeringen inte heller vill kliva in med pengar. Tråkigt, kan tyckas. Dock köper jag helt och håller regeringens argument. Jag tycker inte att man ska lägga folkets pengar på ett företag som har gått back de senaste 15 åren, och som med all sannolikhet kommer att gå back även de kommande åren och sedan så utan pengar igen. Det blir bara en förlängd process.
Så det bästa är såklart om Saab hittar en köpare som kan tänka sig att utveckla företaget så att dom kan gå med vinst. Det är något som jag inte tror att Sveriges regering klarar av att styra. Sker inget köp snart så tror jag dock utan tvekan på att det är konkurs som är nästa steg....
Åter igen en pengarädd tomte. Du läste antagligen inte mitt ovanstående inlägg.
Pengarna kommer att gå åt oavsett. För regeringen behöver man bara bekymmra sig om hur pengarna ska komma tillbaka till stadskassan så småningom.
De ska inte heller "betala" för en gammal förlust utan för en vinstgivande framtid. Det är avsevärd skillnad. Historien säger inte hur framtiden ser ut. Som ett exempel så låg BMW och även Porsche pyrt till under slutet av 80 och början av 90-talet. Idag är de två vansinnigt framgångsrika företag. Porsche äger stora delar av VW-koncernen och har även tvingats köpa poster i Scania.... Detta från ett företag som många dödsdömde på tidigt 90tal.