2431
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

1 062 Inlägg
23 februari 2009
Är det någon som tycker att Saab någonsin fått chansen att förverkliga sin affärsplan och idéer de senaste 20åren med respiratorhjälp av GM?
Jag tror det inte, absolut inte efter vad man får höra av FD anställda och anställda som ger en väldigt dyster bil av hur varumärket och beslut ha sköts.
Jag tror att företaget har en bra chans om de bara får chansen.

M.V.H.

8 156 Inlägg
23 februari 2009
r-ted skrev:
politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

Du sa vad många företagare känner idag.
Om regeringen skulle gå in med pengar så skulle det vara ett svek mot skattebetalarna och en stor orättvisa för alla mindre företag som gått i kk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
23 februari 2009
Dom första 9 miljarderna som regeringen pumpar in i Saab innan en rekonstruktion är klar skulle gå direkt till GM (och USA) pga interna skulder.
Sen så tillkommer ungefär 5 miljarder i kostnader för rekonstruktionen (separationen från bland annat Opel)

Jag tycker att det är rimligt att GM själv står för dessa kostnader. Jag anser att det är helt fel att skänka iväg nästan 15 miljarder till ett amerikanskt företag.
När Saab är fristående så handlar det om en helt annan sak. Då tycker jag att man kan öppna skattkistan lite.

Men det börjar kännas lite mer optimistiskt:

Facket försiktigt hoppfullt
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar … 508635.svd

Saabchefen: Frågetecken rätades ut
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar … 508853.svd

En annan sak som man kanske borde tänka på i sammanhanget är att en av Saabs konkurrenter (och tillika partner) Opel sitter i en ganska så otrevligt sits också. 40 miljarder lär det kalaset kosta Tyska staten. Om nu Opel går i kk så kanske framtiden är ljus för Saab?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
AndreasPlars skrev:
Är det någon som tycker att Saab någonsin fått chansen att förverkliga sin affärsplan och idéer de senaste 20åren med respiratorhjälp av GM?
Jag tror det inte, absolut inte efter vad man får höra av FD anställda och anställda som ger en väldigt dyster bil av hur varumärket och beslut ha sköts.
Jag tror att företaget har en bra chans om de bara får chansen.

M.V.H.

Hade Saab inte fått respiratorhjälp av GM hade dom gått omkull för längesen bara.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 164 Inlägg
23 februari 2009
Problemet för saab är att GM inte förstod vad Saab kan göra och låta dom göra de.
Nu när dom har chansen så stoppas dom av såna som inte har full insikt i varumärkets potensial och hur mycket de kan sälja bara rätt produkter kommer fram.
De är vad som de handlar om.
Rätt produkter som tillverkas.
Sen kvittar de vilket bilmärke de är.

MVH

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 februari 2009
Crozzfire skrev:
Ja ingen åker och köper en ny Saab  idag! tveksam framtid..

Blev du aldrig sedd som barn eller vad är det frågan om? roll Någon mer Saab kritisk människa än dig är det nog svårt att hitta...

Jag har aldrig trott att konkurs varit nära, men nu ser det riktigt lovande ut

Rock'n Roll

1 062 Inlägg
23 februari 2009
TurbOla skrev:
Hade Saab inte fått respiratorhjälp av GM hade dom gått omkull för längesen bara.

Det håller jag med om men det hjälper ju knappast ett företag i länden när det efter 20år är värt mindre än när GM köpte. En respiratorpatient blir ju knappast bättre av att enbart få precis det som behövs för att överleva...  och det är ju precis hur det har varit. Snacka om att urvattna och sänka ett varumärke.

M.V.H.

OEM <3
6 957 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Crozzfire skrev:
Ja ingen åker och köper en ny Saab  idag! tveksam framtid..

Blev du aldrig sedd som barn eller vad är det frågan om? roll Någon mer Saab kritisk människa än dig är det nog svårt att hitta...

Jag har aldrig trott att konkurs varit nära, men nu ser det riktigt lovande ut

Inte heller en Chrysler!!

Men som det dom prata om i SVT:s morgonsoffan idag (mån).
Att köpa en ny Saab och byta efter en 3års period är en stor förlustaffär just nu
Men att köpa en bättre beg. är ett klipp just nu!!

Det rullar ca 450 000 Saabar i Sverige, fortfarande ett Mecka för reservdelstillverkarna.

Det dröjer läääänge innan vi sett den sista saaben rullandes på våra vägar.

En annan sak som inte pratats om så mkt, Saabs nya och uppdaterade modeller.
9-3X, 9-4X och nya 9-5an alla klara för att tillverkas...men vem vet om vi ens kommer
att få se dom?

Skulle ngn köpa upp ett Saab i konkurs så skulle man ju även på ett par fina modeller att släppa smile

OEM <3

1 814 Inlägg
www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 februari 2009
Saab vill upp till ytan för andas men nu tullen trycker ner Saab ingen, tullen vill ha sina pengar.
Tullen stoppar Saabgods
Det råder totalt stopp på produktionen på Saab i Trollhättan. Tullen har stoppat företagets leveranser.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=478960
Senast redigerat av alain (26 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

blacken
26 februari 2009
alain skrev:
Saab vill upp till ytan för andas men nu tullen trycker ner Saab ingen, tullen vill ha sina pengar.
Tullen stoppar Saabgods
Det råder totalt stopp på produktionen på Saab i Trollhättan. Tullen har stoppat företagets leveranser.

Javisst! det är ju på det sättet som man stödjer en som har det svårt. Genom att sparka på han när han ligger ner på marken. Enligt Alliansen..

Avstängd
914 Inlägg
26 februari 2009
Helt jävla sanslöst, Regeringen VILL att Saab ska gå under. Så är det bara, det märks så tydligt.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 februari 2009
blacken skrev:
alain skrev:
Tullen stoppar Saabgods

Javisst! det är ju på det sättet som man stödjer en som har det svårt. Genom att sparka på han när han ligger ner på marken. Enligt Alliansen..

föröker sparka upp honom igen... yikes

2slow

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 februari 2009
Saab900Racing skrev:
Helt jävla sanslöst, Regeringen VILL att Saab ska gå under. Så är det bara, det märks så tydligt.

Nej! Men jag vill inte att MINA skattepengar ska gå till en bilmärke som varit ett problemföretag från första början.. När gick saab med vinst senast? början på 90 talet?

Att alla saabfantaster inte kan inse att saab inte har nån framtid...  Företaget får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken tidigare när man insåg att man började gå back varje år. 

Sverige får helt enkelt hoppas på Volvo... Eller köpa tyskt smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

956 Inlägg
27 februari 2009
Ellertz skrev:
Saab900Racing skrev:

Nej! Men jag vill inte att MINA skattepengar ska gå till en bilmärke som varit ett problemföretag från första början.. När gick saab med vinst senast? början på 90 talet?

Att alla saabfantaster inte kan inse att saab inte har nån framtid...  Företaget får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken tidigare när man insåg att man började gå back varje år. 

Vad vill du att dina skattepengar ska gå till då? Victorias bröllop? Iranska kulturföreningen?

Saab har åtta möjliga köpare. Ska man gå efter ditt uttalande är de 8 st idioter som inte vet någonting?

5 Inlägg
27 februari 2009
Vad ja har förstått så är det väl helt kört för SAAB och därför pumpar väl regeringen inte in mer pengar ? Utan dom sitter o håller på pengarna tills VOLVO behöver dom för det är väl bara en tidsfråga det med. Lr ? Är inte så värst insatt i ämnet..

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 februari 2009
Ellertz skrev:

Volvo hade ju fått ja på ett lån på 5 miljarder av den Europeiska investment-banken, med staten som borgenär.
Och Volvo har fått pantsätta mycket fabriker, mark och maskiner till staten i sin tur, så om Volvo trots allt skulle gå omkull blir staten ofrivilligt ägare till bilmärket.

Det här kan bli riktigt intressant. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 892 Inlägg
27 februari 2009
Crozzfire  Du måste va snuskigt allergisk mot SAAB, har ALDRIG sett nån som verkar ha sånt agg mot saab,
Skulle detta gälla volvo skulle jag vara lika ledsen,
VOLVO och SAAB anses ju fortfarande som Svenska märken och det har alltid varit lite fajt mellan dom på ett sätt som kan liknas med Syskonkärlek.
Det är skam att GM har fått köra saab i botten,   för det är så det är, dom har, som fredrik säger, inte set vad saab är kapabla till och låtit dom göra det ..   GM kan ju inte låta SAAB vara en bättre bil än en "riktig" amerikanare.

Suck, skamligt...

1 892 Inlägg
27 februari 2009
Har jag vetat om demonstrationerna i Trollhättan idag hade jag fan åkt ner o stöttat dom!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
TurbOla skrev:
Ellertz skrev:

Volvo hade ju fått ja på ett lån på 5 miljarder av den Europeiska investment-banken, med staten som borgenär.
Och Volvo har fått pantsätta mycket fabriker, mark och maskiner till staten i sin tur, så om Volvo trots allt skulle gå omkull blir staten ofrivilligt ägare till bilmärket.

Det här kan bli riktigt intressant. big_smile

Man kanske slipper att se Volvo som made in china.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök