Får väl dra mitt strå till stacken också, nu är elkusnkaperna lite daterade (gick i skolan för 4år sedan) så här har vi vad jag kommer ihåg(håller på med lågspänning till vardags så är ganska säger på min sak
)
För att stanna hjärtat behöver du ha 50mA genom det(eller väldigt nära) , från arm till arm har en TORR kropp ca 20000 Ohm resistans , en blöt kropp har betydligt mindre(runt 10000 om jag minns rätt).
Har du ett 12volts bilbatteri och tar på polerna med varsin hand passerar i teorin ungefär en halv mA genom din kropp.(det är även DC så det enda som händer är att musklerna drar ihop sig om strykan ökar, tillskillnad från AC som växlar mellan att dra ihop och spänna ut, tar du på ett elstaket så känner du detta)
Stoppar du varsitt finger i eluttaget i väggen får du 115mA genom dig (DVS du dör i dom flesta fallen)
Får du för dig att byta ut ett finger mot en tå så har du ca 30000Ohm att leka med.
Du får då 76mA genom dig, dvs du dör här med , dock överlever fler pga att ström(speciellt växelström) går på utsidan av medlet det "färdas" genom(anledningen till att du har massa små koppartrådar i kablarna du drar).
Luft har väldigt hög resistans , och för att elektricitet ska gå genom den så behövs det ca 100 000V för 1cm "hopp".
Hoppas det hjälper