3465
Sök

Frågor om bytes av motor ! (VOLVO)

AOA
15 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#1
Får man sätta in en Volvo 940 turbo motor i en 740 från 89?
jag har hört massa olika svar att man får men det är något med katalysatorn till att förstärka chassit ?!?!

Någon som har en anaing?

Hellre Sist Än Saab!

Larssa91
19 februari 2009
#2
de ska vell inte va några större problem så länge du inte har för många hk.

Avstängd
512 Inlägg
19 februari 2009
#3
Klart du får, en polare till mig har en 940 Tic i B230FT i sin 240 GL -82..

Meister
6 763 Inlägg
19 februari 2009
#4
Crozzfire skrev:
Klart du får, en polare till mig har en 940 Tic i B230FT i sin 240 GL -82..

Och det gör den laglig? Bromsar med mera måste palla. Kolla hur mycket en 740 är godkänd för.
Senast redigerat av camaro67 (19 februari 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 februari 2009
#5
Du får givetvis byta eftersom din bil är innan 1993. Det du ska tänka på är att motorn är "orginal" vid reg besiktningen (som görs på SBP) och att du har katalysator motsvarande den som satt på "donatorbilen"

Jonas

10 287 Inlägg
19 februari 2009
#6

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

AOA
15 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#7
Jag har bara hört att man kan behöva förstärka för att karossen kan vara för svag... och det med avgaserna... men jag ska ha en Sport katt och ett helt nytt avgassystem som Simons " 2,5 tum".
Och att om de hade vart en 88 så hade det gått utan problem!


Men jag TACKAR JÄTTE MYCKET FÖR SVAREN... smile

Hellre Sist Än Saab!

49 Inlägg
7 mars 2009
#8
för min del så var det krav på kraftigare brosmar utbytt drivlina byte av motor samt orignal katt

dock var det då en s80 t6 motor i en 960 1995a med 272hk .. 7/900 karossen är bara godkänd med 238hk

mkt av kraven som gäller är tex. om du sätter i större motor så måste du då även byta bromsar till stöddigare . .samt orginal motor plus orginal avgasrening gott råd är att ringa å prata med bilprovningens tekniska å ställa frågorna där


men så länge du inte överstiger kraven på effekt och vridmoment i karossen så är det igentligen inga problem så länge du tänker på att ta motsvarande bromsar och uppdaterar väghållningen


typexempel  gl bromsar passar inte till en turbo då dom helt enkelt inte klarar bromsa ner bilen tillräckligt


tar du då turbons bromsar motor drivlina och motorstyrsystem med katalysator so är det inga problem

/mvh micke


10 287 Inlägg
7 mars 2009
#9
Intressant case du har. Är din klassad som ombyggt fordon?
Det är alltid intressant med dokumenterade fall där man har lyckats "tvinga" igenom ett ombygge.
Skulle vilja använda ditt case för att skriva ihop ett tillägg till den klistrade tråden om byte av motor.

/Göran

Moon_Walk skrev:
för min del så var det krav på kraftigare brosmar utbytt drivlina byte av motor samt orignal katt

dock var det då en s80 t6 motor i en 960 1995a med 272hk .. 7/900 karossen är bara godkänd med 238hk

mkt av kraven som gäller är tex. om du sätter i större motor så måste du då även byta bromsar till stöddigare . .samt orginal motor plus orginal avgasrening gott råd är att ringa å prata med bilprovningens tekniska å ställa frågorna där


men så länge du inte överstiger kraven på effekt och vridmoment i karossen så är det igentligen inga problem så länge du tänker på att ta motsvarande bromsar och uppdaterar väghållningen


typexempel  gl bromsar passar inte till en turbo då dom helt enkelt inte klarar bromsa ner bilen tillräckligt


tar du då turbons bromsar motor drivlina och motorstyrsystem med katalysator so är det inga problem

/mvh micke

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
7 mars 2009
#10
Nix. Infon jag har kommer direkt från källan, dvs SFRO. Det är inga gissningar utan allt är stött och blött med Gustaf Ulander.

/Göran

Larsso0n skrev:
Jag har bara hört att man kan behöva förstärka för att karossen kan vara för svag...)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

49 Inlägg
7 mars 2009
#11
Sharky skrev:
Intressant case du har. Är din klassad som ombyggt fordon?
Det är alltid intressant med dokumenterade fall där man har lyckats "tvinga" igenom ett ombygge.
Skulle vilja använda ditt case för att skriva ihop ett tillägg till den klistrade tråden om byte av motor.

/Göran

Moon_Walk skrev:
för min del så var det krav på kraftigare brosmar utbytt drivlina byte av motor samt orignal katt

dock var det då en s80 t6 motor i en 960 1995a med 272hk .. 7/900 karossen är bara godkänd med 238hk

mkt av kraven som gäller är tex. om du sätter i större motor så måste du då även byta bromsar till stöddigare . .samt orginal motor plus orginal avgasrening gott råd är att ringa å prata med bilprovningens tekniska å ställa frågorna där


men så länge du inte överstiger kraven på effekt och vridmoment i karossen så är det igentligen inga problem så länge du tänker på att ta motsvarande bromsar och uppdaterar väghållningen


typexempel  gl bromsar passar inte till en turbo då dom helt enkelt inte klarar bromsa ner bilen tillräckligt


tar du då turbons bromsar motor drivlina och motorstyrsystem med katalysator so är det inga problem

/mvh micke


gärna de


har sfro intyg fotade likaså har jag allla regbevis å all info som du kan tänkas behöva .

min är däremot på håret att den gick igenom .. var mest alla små ändringar som gjorde att den trillade över.


regbeviset är fotat likaås.. dock inte chasiskod på den kan ta mer på pm om det är intressant


10 287 Inlägg
7 mars 2009
#12
Vi tar det via pm. Sådana här prejudikat är mycket intressanta att lägga upp för det visar vad man de facto KAN göra istället för allt bullshit-snack som finns.

Du skall ha en eloge Moon-walk för att du har dokumenterat så noga. Tio poäng av tio möjliga.

/Göran


Moon_Walk skrev:
regbeviset är fotat likaås.. dock inte chasiskod på den kan ta mer på pm om det är intressant

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

huh?
10 427 Inlägg
7 mars 2009
#13
Har för mig att Volvo även tyckte att man skulle ha
en viss speficik uppsättning stötdämpare.
Kanske inte gäller längre.


10 287 Inlägg
7 mars 2009
#14
Mööööööööööööööö....

Läs min länk:

"dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
."

/Göran


P.S. "Min" i detta fall är Gustaf Ulanders lista på SFRO


steifan skrev:
Har för mig att Volvo även tyckte att man skulle ha
en viss speficik uppsättning stötdämpare.
Kanske inte gäller längre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

huh?
10 427 Inlägg
8 mars 2009
#15
Sharky skrev:
Mööööööööööööööö....

Läs min länk:

"dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
."

/Göran


P.S. "Min" i detta fall är Gustaf Ulanders lista på SFRO


steifan skrev:
Har för mig att Volvo även tyckte att man skulle ha
en viss speficik uppsättning stötdämpare.
Kanske inte gäller längre.


Sorry then wink

Frågan är om man fortfarande kan köpa dessa stötdämpare.

Kan tänka mig att dom flesta 'roliga' har utgått.


AOA
15 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#16
men jag har bara 2 ST 940 turbo motorer.... böt dem mot 2 st trasiga Fiddys... så jag har bara motorerna o de.... har inge drivlina, men jag har planer på att Köpa Biltemas Sport katt för den ska ju vara godkänd o så ska jag ha Simons 2.5 tums avgassystem och bromsarna ska jag väl byta eller renovera... får se vad jag orkar göra.... Håller på att Renovera en Jeep Cheroke också och det är inte det Enklaste.... alrahäst när man ska försöka fixa ett trasigt baklås som Är Sjukt svårt :Stongue Hehe!!

Men jag tackar jätte mycket för alla SVAR! För nu vet jag vad jag måste göra för att få den Godkänd! smile

Hellre Sist Än Saab!

AOA
15 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#17
Jag har en fråga angående Sport luft filter
Jag har hört rycktet om att en bil ska dra mer om man har det... Men jag vet ej för min bensin mätare funkar ej...tongue

Hellre Sist Än Saab!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 november 2009
#18
Larsso0n skrev:
Jag har en fråga angående Sport luft filter
Jag har hört rycktet om att en bil ska dra mer om man har det... Men jag vet ej för min bensin mätare funkar ej...tongue

mycket marginellt isåfall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 november 2009
#19
Larsso0n skrev:
Jag har en fråga angående Sport luft filter
Jag har hört rycktet om att en bil ska dra mer om man har det... Men jag vet ej för min bensin mätare funkar ej...tongue

Och jag har hört ryket att månen är gjord av ost...

Jonas

Pan
6 november 2009
#20
Volvo_Mannen skrev:
Larsso0n skrev:
Jag har en fråga angående Sport luft filter
Jag har hört rycktet om att en bil ska dra mer om man har det... Men jag vet ej för min bensin mätare funkar ej...tongue

Och jag har hört ryket att månen är gjord av ost...

Ja lägger man bajs på magen vid kl 8 får man guld i munnen.

Nee men vad skiljer en 740gl mot en 740 tic då. Är det inte samma bromsar osv. Ska väl bara vara att stoppa i den motorn med katten och åka och besiktiga. Läst FAQ inlägget det var visst inte samma bromsar med det var inget problem. Vadå hur fan ser dom vilka stötdämpare man har då tongue Släng i motorn nu wink


Sök