2440
Sök

Turbo byte på 940 ltt förslag på större turbo och trimning?

10 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#1
Har en 940-97 2.3 ltt som är bsr chipad till 200hk tänkte skrämma upp den lite till med hjälp av ny turbo. Nån som vet vad man ska köpa och satsa på eller nån här som har gjort liknande på sin egen 940? Mvh Tobbe


22 Inlägg
854 Inlägg
19 februari 2009
#3
Om du letar lite på internet (Google, Garaget, turboperformanceclub.com) så kommer du hitta massvis med information om det du söker, något som fattas? Starta en tråd om det tongue Ha det gött

Mvh Marcus Källstrand


Volvo Frälst.
210 Inlägg
19 februari 2009
#4
Jag körde men en 850 turbo 15G tyckte det drog på rätt bra. det räckte tyckte jag.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Rapidoz
688 Inlägg
20 februari 2009
#6
tobbeno1 skrev:
Har en 940-97 2.3 ltt som är bsr chipad till 200hk tänkte skrämma upp den lite till med hjälp av ny turbo. Nån som vet vad man ska köpa och satsa på eller nån här som har gjort liknande på sin egen 940? Mvh Tobbe

finns nog en hel del här på Garaget som skrämt upp en volvo eller två wink

Om du skulle börja med att berätta vad ditt mål med bilen var så ska du se att du nog får några vettiga svar.

men annars lirar en 19t galant.

Kör själv med en sån för tillfället smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

89 Inlägg
20 februari 2009
#7
beror ju helt på hur du vill använda bilen och hur du vill ha motorkaraktären. Men jag skulle nog tycka att en 19t eller GT28 räcker, alternativt HX35. Är ju även en prisfråga. Grenrör hittar du på KLracing om du vill ta det ett steg längre.


264 Inlägg
20 februari 2009
#8
Skulle nog föreslå ett 19t jag också!! Lagom med effekt!!!


2 Inlägg
20 februari 2009
#9
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1620

och planfräs grenröret, montera packning från 240/740 turbo

12 086 Inlägg
20 februari 2009
#10
Har du fått ditt namn efter en trancelåt lr? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
20 februari 2009
#11
MrGasser skrev:
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1620

och planfräs grenröret, montera packning från 240/740 turbo

hedenhösturbosar är jhu helt värdelöst..man kan jhu inte sitta och vänta på laddtrycket


vid normaltriming med chipp bara så räcker ett 15g från 850

har du bytt kam och lite sånt smått så ett 16T borde räcka till 250hk-270hk

300hk så passar ett 18t perfekt och sen åker du på och byta stakar och grejer

finns fina guider för hur man får 300hk ur en 940


jag ska börja bygga ordning en 940classic tänkte köra på 531:a vx3kam allt helt orginal ska orka 300hk sen lite spridare och ett större agg troligen ett 16t som får bli flowpreppad så ska man nog komma ganska nära 300hk även om det kanske inte blir så där jätte driftsäkert smile

Kör fort så hinner inget hända...

Rapidoz
688 Inlägg
20 februari 2009
#12
MrGasser skrev:
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1620

och planfräs grenröret, montera packning från 240/740 turbo

Inte rimligt...


Han har inte den effekten för att behöva den setupen.


Du uppmanar är att han ska köpa ett grenrör för ca 3500
En turbo för ca 2800 och sen måste han ha en WG som rekommenderas för ca 900
+ att det blir mer jobb när allt ska på?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 062 Inlägg
20 februari 2009
#13
klart som fan att han kan köra med ett kina t3/t4 dem finns ju med intern wg med!!

han får mindre mottryck mkt hållbarare motor sen behöver han inte ladda skiten ur aggregatet heller för att uppnå onskad effekt

och till Growe vänta på laddtryck?? och vad jag har sett så e det samma avgashus som en 2/740 turbo har och behöver man vänta på ladd på dem??  Skulle inte tro det du

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (20 februari 2009)

Team Björkeryd

Rapidoz
688 Inlägg
20 februari 2009
#14
wildboy_87_ skrev:
klart som fan att han kan köra med ett kina t3/t4 dem finns ju med intern wg med!!

han får mindre mottryck mkt hållbarare motor sen behöver han inte ladda skiten ur aggregatet heller för att uppnå onskad effekt

och till Growe vänta på laddtryck?? och vad jag har sett så e det samma avgashus som en 2/740 turbo har och behöver man vänta på ladd på dem??  Skulle inte tro det du

mvh

haha spott-fräs-klös.

vem fräser misse åt?

ingen har väl skrivit att han inte kan ha en t3/t4 med intern wg?

Andas in, andas ut.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
20 februari 2009
#15
Ska man jaga mindre (lägre) mottryck så vill man ha större avgashus och större axel än orginal.
Nu är dock detta inget problem om man bara ska upp till 250-300Hkr.

/Göran

wildboy_87_ skrev:
han får mindre mottryck ....... och vad jag har sett så e det samma avgashus som en 2/740 turbo h

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 februari 2009
#16
jag körde  t3\t4 på min gammla 760 turbo å det va inge problem:) laddet kom vid 4000 å då va motorn helt original inte ens ett chipp vad jag vet , å laddade ca 0,9 men sen blev ju stakarna krokiga åsså å det spika lite:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#17
JapMax skrev:
Har du fått ditt namn efter en trancelåt lr? smile

nope, varför undrar du?wink


svetsare
70 Inlägg
20 februari 2009
#18
19t turbo funkar mycke fint

10 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#19
henkeboi skrev:
beror ju helt på hur du vill använda bilen och hur du vill ha motorkaraktären. Men jag skulle nog tycka att en 19t eller GT28 räcker, alternativt HX35. Är ju även en prisfråga. Grenrör hittar du på KLracing om du vill ta det ett steg längre.

tackar för alla inlägg men nån som har erfarenhet av grenrören på kl-racing tänkte satsa på de billigare och en ny ic me där ifrån. verkar ju vara en vettig sida;)


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2009
#20
Growe skrev:
MrGasser skrev:
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1620

och planfräs grenröret, montera packning från 240/740 turbo

hedenhösturbosar är jhu helt värdelöst..man kan jhu inte sitta och vänta på laddtrycket


vid normaltriming med chipp bara så räcker ett 15g från 850

har du bytt kam och lite sånt smått så ett 16T borde räcka till 250hk-270hk

300hk så passar ett 18t perfekt och sen åker du på och byta stakar och grejer

finns fina guider för hur man får 300hk ur en 940


jag ska börja bygga ordning en 940classic tänkte köra på 531:a vx3kam allt helt orginal ska orka 300hk sen lite spridare och ett större agg troligen ett 16t som får bli flowpreppad så ska man nog komma ganska nära 300hk även om det kanske inte blir så där jätte driftsäkert smile

Hedenhös aggregat ?

skulle påstå att man med de agget åker ifrån 19t med betydligt mindre ladd också....



Sök