3493
Sök

Klarlack?? skillad mellan 1 och 2 skickts??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Tänkte fråga om någon vet vad det är för skillnad melan 1 skickts klar lack och 2 skickts klarlack??
Senast redigerat av Dark_Angel (20 februari 2009)

744 Inlägg
20 februari 2009
Pratade med han som ska lackera min bil idag, då frågade jag om det blir stor skillnad på 1 eller 2 lager klarlack, men enligt honom blir det inte speciellt mer djup i lacken.
Han berättade om en bil han lackade som var med i bilsport 2007, den la de bara 1 lager klarlack och gjorde sedan en lackförsegling några veckor senare.

Billackerare
37 Inlägg
20 februari 2009
Det finns inte 1 skickts klarlack, bara 2 skickts, men det finns 1 eller 2 komponents klarlack. Skillnaden mellan dom är att det finns inte härdare i 1 komponents klarlack, den torkar beroende av temperaturen - kallt - sakta, varmt - snabbt. Den tål inte heller alkohol, thinner, bensin osv. och blir lätt förstörd. Däremot 2 komponents klarlack är väldig tålig.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Lackproffs skrev:
Det finns inte 1 skickts klarlack, bara 2 skickts, men det finns 1 eller 2 komponents klarlack. Skillnaden mellan dom är att det finns inte härdare i 1 komponents klarlack, den torkar beroende av temperaturen - kallt - sakta, varmt - snabbt. Den tål inte heller alkohol, thinner, bensin osv. och blir lätt förstörd. Däremot 2 komponents klarlack är väldig tålig.

okej. tack. fast jag vet inte. på ok står det 1 skickts klarlack och 2 skickts klarlack?? haah men 2 verkar ju bäst då smile

240 Inlägg
20 februari 2009
"Lackproffs"- kan det inte vara såpass att trådskaparen (och "Jimmu"´s lackerare för övrigt) menar just 2-skickts mellanslipad klarlack?, för just mer djup i lacken..

Isåfall måste jag nog säga att om du (Dark_Angel nu) får mer hjälp av 2skickts både för att det blir mer djup i lacken och du får större marginal att jobba med om du skulle ha oturen att få repor, låt oss säga rakt över motivet.

//FYI utbildad lackerare

Street Knight

471 Inlägg
20 februari 2009
Om vi talar om 1- och 2-komponents klarlack ,så kan man väl säga att det det man normalt köper i affären brukar vara 1-komponents.Och dessa ligger väl på ca 40-70:-/400ml ,medans 2-komponenets säljs på olika firmor som tex säljer billacker.På 2-komponents ligger härdaren inne i sprayburken i en separat avd,denna punkterar man när det är dags att använda den.Priset på dessa ligger på ca 200:-/400ml och dessutom tycker jag att man får ett bättre resultat av 2-komponents.Jag provat bägge på olika delar på min bil,och kommer att fortsätta med 2-komponents.

240 Inlägg
20 februari 2009
Dark_Angel - ska du lacka hemma eller anlitar du en lackerare? personligen känner jag inte till någon lackerare som kör med 1-komponents klarlack.

men jag antar, tror och hoppas (om det nu gäller din bil) att vi inte pratar, som loci menar, sprayburk?

Street Knight

471 Inlägg
20 februari 2009
Accelsson skrev:
"Lackproffs"- kan det inte vara såpass att trådskaparen (och "Jimmu"´s lackerare för övrigt) menar just 2-skickts mellanslipad klarlack?, för just mer djup i lacken..

Isåfall måste jag nog säga att om du (Dark_Angel nu) får mer hjälp av 2skickts både för att det blir mer djup i lacken och du får större marginal att jobba med om du skulle ha oturen att få repor, låt oss säga rakt över motivet.

//FYI utbildad lackerare

Ja är det på det viset ,så hade jag klart kört på 2-skikts utan tvekan.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Accelsson skrev:
Dark_Angel - ska du lacka hemma eller anlitar du en lackerare? personligen känner jag inte till någon lackerare som kör med 1-komponents klarlack.

men jag antar, tror och hoppas (om det nu gäller din bil) att vi inte pratar, som loci menar, sprayburk?

jo, jag menar sprayburk. men inte på bilen.
det lämnar jag till såna som kan. tongue

471 Inlägg
20 februari 2009
Dark_Angel skrev:
Accelsson skrev:

jo, jag menar sprayburk. men inte på bilen.
det lämnar jag till såna som kan. tongue

Då hade jag klart kört med 2komp-klarlack om det är sprayburk som det handlar om.

240 Inlägg
20 februari 2009
då lungades mina nerver en del.. oavsett ändamål du ska använda klarlacken till känns 2komponents då som ett bättre val

Street Knight

Sök