3629
Sök

Köpråd: Volvo V70 2.5T 05-06 vs Saab 9-5 kombi 2.3 T 05-06?

2 600 Inlägg
24 februari 2009
#41
köp den bil du vill ha som jag sa innan det blir bara pajkastning i alla dessa trådar. volvo bra bil och saab också en bra bil.  båda bekväma köra och  åka i delar vet jag inte  skiljer nog inte så mycket. mennar du  kan köpa en bil för 50 tusen och en för 500 tusen och kan ändå gå sönder stup i kvarten. bero hur tur man har.

gör som jag kör gubba racer=)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2009
#42
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.

Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.html

BMW 320i 71%
BMW 523i 81%

Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%

Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%

Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.html

BMW 320i 108%
BMW 523i 106%

Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%

Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%

Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.html

BMW 320i 131%
BMW 523i 138%

Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%

Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%

Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.html

BMW 320i 181%
BMW 523i 205%

Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%

Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%

Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.html

BMW 320i 104%
BMW 523i 123%

Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%

Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%


Resultatet:

STORA BILAR

Billigast

Saab 9-5 77 250 kr

Peugeot 605 77 300 kr

Volvo S70 78 602 kr



Dyrast

BMW 523 92 319 kr

Volvo S80 92 221 kr

Toyota Camry 89 845 kr




Slår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.

% Dyrare än Volvo S70 GLT

30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5

% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3


Var är myten? big_smile

Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.

För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?

Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt wink ), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?

Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar. smile

Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.

Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...

Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än smile

Karossdelar var det enda som var billigare ja.

Ja precis. Sen är motordetaljer 31-38% och servicedetaljer 80-105% dyrare än en vanlig Volvo
och ännu dyrare än en Saab. Fram med faktan annars får du nog nästan släppa sargen wink

Detta testet är iofs från 2002. Kollar man BMWs i Konsumentsverkets bilkalkylen
mot Volvos/Saabar så har BMW högre kostnader för reservdelar (de jag kollat).

Att Bmw är dyrare inom vissa områden säger jag inget om, men räkna ihop det hela så skiljer det 4%. Vilket enligt mig är att betrakta som lika, skillnaden mellan olika återförsäljare är större tex.

Källa: http://www.bilar.konsumentverket.se

För alla: årsmodell 2007, innehavstid 3 år, årlig körsträcka 1500 mil

BMW 3-serie 6 cyl.
Totalt 59 300 kr/år, dvs 40 kr/mil

Saab 9-3
Totalt 58 400, kr/år, dvs 39 kr/mil

För att få en motsvarande bil är turbo modellen bättre att jämföra med:

Saab 9-3 Turbo
78 000 kr/år, dvs 52 k/mil

Volvo S60(hittar inte vilken motor ifs)
Totalt 62 800 kr/år, dvs 42 kr/mil.

Bmw 320I-05 (2000mil/år inköpspris 200kkr)
UTGIFTER                       Kr/år
Värdeminskning              28 920     
Skatt, besiktning              1 730     
Försäkring                      5 000     
Bränsle                              14 980     
Reparationer, service mm      8 170     
Däck                              3 630

totalt kr/år                        63860
kr/månad                          5321
kr/mil                               31,9

Volvo S40-05 (2000 mil/år inköpspris 180kkr)
Värdeminskning               26 060     
Skatt, besiktning            2 320     
Försäkring                    4 800     
Bränsle                            19 470     
Reparationer, service mm     7 320     (Skillnad reservdelar, 10%)
Däck                             2 560     
   
Totalt kr/år                     62 400     
Kr/månad                              5 200     
Kr/mil                                31,2

Bmwn är alltså 2% dyrare per år att äga, och hade vi satt samma inköpspris hade volvon varit den dyrare. Å andra sidan är skillnaden i förbrukning volvo/bmw som störst med de 4-cyl modellerna, därav den största skillnaden mellan bilarna i jämförelsen. Denna avancerade motorn har å andra sidan dyrare delar...

Vilken sarg ska jag släppa föresten? big_smile
Senast redigerat av Rquired (24 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
24 februari 2009
#43
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.

För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?

Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt wink ), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?

Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar. smile

Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.

Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...

Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än smile

Karossdelar var det enda som var billigare ja.

Ja precis. Sen är motordetaljer 31-38% och servicedetaljer 80-105% dyrare än en vanlig Volvo
och ännu dyrare än en Saab. Fram med faktan annars får du nog nästan släppa sargen wink

Detta testet är iofs från 2002. Kollar man BMWs i Konsumentsverkets bilkalkylen
mot Volvos/Saabar så har BMW högre kostnader för reservdelar (de jag kollat).

Att Bmw är dyrare inom vissa områden säger jag inget om, men räkna ihop det hela så skiljer det 4%. Vilket enligt mig är att betrakta som lika, skillnaden mellan olika återförsäljare är större tex.

Källa: http://www.bilar.konsumentverket.se

För alla: årsmodell 2007, innehavstid 3 år, årlig körsträcka 1500 mil

BMW 3-serie 6 cyl.
Totalt 59 300 kr/år, dvs 40 kr/mil

Saab 9-3
Totalt 58 400, kr/år, dvs 39 kr/mil

För att få en motsvarande bil är turbo modellen bättre att jämföra med:

Saab 9-3 Turbo
78 000 kr/år, dvs 52 k/mil

Volvo S60(hittar inte vilken motor ifs)
Totalt 62 800 kr/år, dvs 42 kr/mil.

Bmw 320I-05 (2000mil/år inköpspris 200kkr)
UTGIFTER                       Kr/år
Värdeminskning              28 920     
Skatt, besiktning              1 730     
Försäkring                      5 000     
Bränsle                              14 980     
Reparationer, service mm      8 170     
Däck                              3 630

totalt kr/år                        63860
kr/månad                          5321
kr/mil                               31,9

Volvo S40-05 (2000 mil/år inköpspris 180kkr)
Värdeminskning               26 060     
Skatt, besiktning            2 320     
Försäkring                    4 800     
Bränsle                            19 470     
Reparationer, service mm     7 320     (Skillnad reservdelar, 10%)
Däck                             2 560     
   
Totalt kr/år                     62 400     
Kr/månad                              5 200     
Kr/mil                                31,2

Bmwn är alltså 2% dyrare per år att äga, och hade vi satt samma inköpspris hade volvon varit den dyrare. Å andra sidan är skillnaden i förbrukning volvo/bmw som störst med de 4-cyl modellerna, därav den största skillnaden mellan bilarna i jämförelsen. Denna avancerade motorn har å andra sidan dyrare delar...

Vilken sarg ska jag släppa föresten? big_smile

Nu har du ju tom själv bevisat att BMW har dyra reservdelar smile Grattis!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2009
#44
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Karossdelar var det enda som var billigare ja.

Ja precis. Sen är motordetaljer 31-38% och servicedetaljer 80-105% dyrare än en vanlig Volvo
och ännu dyrare än en Saab. Fram med faktan annars får du nog nästan släppa sargen wink

Detta testet är iofs från 2002. Kollar man BMWs i Konsumentsverkets bilkalkylen
mot Volvos/Saabar så har BMW högre kostnader för reservdelar (de jag kollat).

Att Bmw är dyrare inom vissa områden säger jag inget om, men räkna ihop det hela så skiljer det 4%. Vilket enligt mig är att betrakta som lika, skillnaden mellan olika återförsäljare är större tex.

Källa: http://www.bilar.konsumentverket.se

För alla: årsmodell 2007, innehavstid 3 år, årlig körsträcka 1500 mil

BMW 3-serie 6 cyl.
Totalt 59 300 kr/år, dvs 40 kr/mil

Saab 9-3
Totalt 58 400, kr/år, dvs 39 kr/mil

För att få en motsvarande bil är turbo modellen bättre att jämföra med:

Saab 9-3 Turbo
78 000 kr/år, dvs 52 k/mil

Volvo S60(hittar inte vilken motor ifs)
Totalt 62 800 kr/år, dvs 42 kr/mil.

Bmw 320I-05 (2000mil/år inköpspris 200kkr)
UTGIFTER                       Kr/år
Värdeminskning              28 920     
Skatt, besiktning              1 730     
Försäkring                      5 000     
Bränsle                              14 980     
Reparationer, service mm      8 170     
Däck                              3 630

totalt kr/år                        63860
kr/månad                          5321
kr/mil                               31,9

Volvo S40-05 (2000 mil/år inköpspris 180kkr)
Värdeminskning               26 060     
Skatt, besiktning            2 320     
Försäkring                    4 800     
Bränsle                            19 470     
Reparationer, service mm     7 320     (Skillnad reservdelar, 10%)
Däck                             2 560     
   
Totalt kr/år                     62 400     
Kr/månad                              5 200     
Kr/mil                                31,2

Bmwn är alltså 2% dyrare per år att äga, och hade vi satt samma inköpspris hade volvon varit den dyrare. Å andra sidan är skillnaden i förbrukning volvo/bmw som störst med de 4-cyl modellerna, därav den största skillnaden mellan bilarna i jämförelsen. Denna avancerade motorn har å andra sidan dyrare delar...

Vilken sarg ska jag släppa föresten? big_smile

Nu har du ju tom själv bevisat att BMW har dyra reservdelar smile Grattis!

Tackar! smile
Jag är medveten om att det blev så i detta fallet. Men jag har också bevisat att Bmwn och volvon är lika dyra att äga, trots att Bmwn är dyrare att köpa och och har ett större värdetapp än volvon. Och egentligen, hur många gånger rasar motorn? Skippar vi delarna för motorn (som är dyra pga att motorn är mer avancerad) blir Bmw billigare.

Så vi kan vrida på det hur mkt vi vill, i mitt översta fall är Bmw märkbart billigare tex. Ska leta efter noggrannare jämförelser av delarna över modellerna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 210 Inlägg
24 februari 2009
#45
Så spårade tråden ut redan när tråd skaparen skrev första inlägget... Jag är saab förespråkare just därför att jag är hel såld på saab av olika anledningar... lika väl är de nog det samma för en som är såld på volvo... De är endast du som köpare som kan avgöra vilken bil du ska köpa...
en tråd som den här har viss tendens till att spåra ur och bli en pajkastar tråd tongue

ps.. förespråkar saab men kör E36 touring tds nu( hur fan går de ihop tongue haha)... ds.

sen oil sludge problemet var/är på års modell 98-01.. men med en fullstämplad bok så är de inget att vara orolig för...
Senast redigerat av Ekis! (24 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 februari 2009
#46
JapMax skrev:
Ang Bmws priser..

Jag har köpt och kollat en del reservdelar till min gamla skorv och jag kan konstatera att de mesta är svindyrt. Spec om de är nått elektriskt. För o inte tala om mer avancerade motordelar..
Lister o lite plastplotter är inte så dyrt.. skräckexempel är väl termostaten jag köpte 840kr.

Inget slår väl iofs delarna ja köpt original till Maximan.. grenrörspackning 300kr styck!!
Tröskellåda 2200kr!!

Termostat till Volvo 850; 126,72kr efter avdragen rabatt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 814 Inlägg
24 februari 2009
#47
Jag hade valt Volvo V70:n ,den enda av de där som jag kört men komforten var otrolig smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2009
#48
Tog lite ex:

Bilar:                                              Bmw 520D           VW Passat BM     Volvo V70 2.0F
Avgassystem                                  7 555/2 513          4 557/6 388        5 730/700
Bromsklossar fram (par)                  1 565/1 065            713/1 851          995/994
Kamremsbyte/intervall (mil)                      Kedja         6 226/15 000          Kedja
Koppling                                        3 255/4 798            2 917/8 288        3 100/8 378
Framskärm (komplett)                            2 795             1 738                    2 675
Fälgar för vinterdäck (4 st)                   3 320                2 220                  3 000
Strålkastarinsats/xenon (komplett)     4 890/9 080         2 196/5 537        3 640/i.u.
Stötdämpare fram (par)                       4 890                1 136                  4 150
Stötfångare fram                               4 945                3 141                   7 415

Summa:                                          41536                   x                         42438               

På Strålkastarinsats xenon räknade jag på ungefär samma skillnad hos volvo som hos VW och Bmw.

Bilar:                                      Audi A6 2.8fsi        Bmw 525i            Passat 2.0fsi      V70 2.5T
Avgassystem                          10 402/2 275        16 220/1 599         5 032/1 950       9 215/980
Bromsklossar fram (par)           1 058/1 138           1 565/1 028         902/1 138        905/980
Kamremsbyte/intervall (mil)        kedja                  kedja                  5 003/18 000    4 407/18 000
Koppling                               4 391/9 100           2 400/5 141             2 917/8 288     3 290/7 560
Framskärm (komplett)              2 627                    2 795                       1 738             2 540
Strålkastarinsats (komplett)     3 025                    4 890                     2 196                3 640
Stötdämpare fram (par)           2 450                   4 890                       2 272               3 080
Stötfångare fram                    2 886                  2 795                       3 141                 6 875

Summa:                                   x                       43323                         x                  43472   

Räknade med ett kamremsbyte för volvon, dvs 1x4407:-

Bilar:                                   Audi A6 2.4                  Bmw 523i             MB E200K           S80 2.5T
Avgassystem                       10 402/2 275               16 220/1 599        5 032/1 950        9 215/980
Bromsklossar fram (par)       1 058/1 138                 1 565/1 028          902/1 138        905/980
Kamremsbyte/intervall (mil)  kedja                             kedja             5 003/18 000     4 407/18 000
Koppling                              4 391/9 100                2 400/5 141        2 917/8 288       3 290/7 560
Framskärm (komplett)           2 627                             2 795                 1 738               2 540
Strålkastarinsats (komplett)   3 025                          4 890                    2 196               3 640
Stötdämpare fram (par)       2 450                           4 890                   2 272                  3 080
Stötfångare fram                 2 886                          2 795                    3 141                    6 875

Summa:                                x                             43323                       x                         43472         

Samma priser som ovan...

Man undrar ju vem som sätter priserna på Bmws avgassystem, å andra sidan är det inte riktigt samma då Bmw har två pipor. Samtidigt som Volvos koppling med Byte och stötfångare fram jämnar upp det hela.

Priserna är tagna från Teknikens Värld, Sv. största biltidning och som knappast kan anklagas för att favorisera varken Volvo eller Bmw. Tycker tvärt om de favoriserar billiga "lagombilar" dvs tråkig skit som får en att somna mellan A och B roll

http://www.teknikensvarld.se/files/0802 … t-blue.pdf
http://www.teknikensvarld.se/files/TV06 … ebilar.pdf
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Steifan:
Anledningen till att jag inte använde testerna av AMS du länkade till är att de bara skrev "reservdelar" som en klumpsumma. Tycker ovanstående test är mycket seriösare där de redovisar vad och hur de räknar.

Edit:
Gjorde det lite enklare att överskåda. Orkade inte räkna summa på de andra bilarna, det var inte det vi jämförde dessutom.
Senast redigerat av Rquired (24 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök