2160
Sök

Nya ägaren till våran förra bil jävlas, råd?

379 Inlägg
23 februari 2009
äh skit i kärrnga fan!! och om hon klagar säg ba för de första du köpte bilen i befintligt skick  de andra ingen tvingade dej till o köpa bilen och de tredje garantin på bilen kanske gick ut för 20 år sen
skulle fan be henne dra åt helvete

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Driver
2 111 Inlägg
23 februari 2009
ajka & 740Fors
- Exakt vad tillför ni tråden med era påhopp?!. Trådskaparen har ju gång på gång skrivit att han fick intrycket av att de INTE skulle köra iväg bilen direkt utan dagen efter.
Lägg ner attityden o läs vad som står istället INNAN ni uttalar er överhuvudtaget.

Blir så förbannat trött på sådanthär så ni får ursäkta.

Hoppas de löser sig för er med de 4000 ni har rätt till. tycker inte att ni ska var tacksamma för att ni fått hälften redan. Visst det är hårda tider o svårt att sälja bil, men då har man väl ännu mindre marginaler till att bara "skänka" bort 4000 till några rikspuckon som inte borde ha bil?.

Stå på er och se till att få pengarna!
Någon garanti kan de ju se sig i... efter. Privat är det upp till köparen att syna bilen före köp, speciellt om man skrivit "säljes i befintligt skick" på kvittot/Kontraktet. Köper man av firma så är det ju som flera skrivit en helt annan femma.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 februari 2009
ajka skrev:
Idiot. Hoppas det slutar med att du får hem skräpet på din gård och tvingas betala tebax till dom. Skriva kontrakt med berusade människor vars omdöme är påverkat och utnyttja detta, sen ge nycklarna till alkoholpåverkade personer. Det visar att du har väldigt dåligt omdöme och du borde inte få vistas i trafiken. Trots att du inte körde rattfull gjorde du det möjligt för dessa personer, som inte ens hade nog med pengar med sig.

Bit i det sura äpplet, det får vi trafikanter som möter dig på vägen göra mad

740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

/cry roll

Ingen av er har säkert råkat ut för nått liknande, det är så jävla lätt att döma andra när dem gör affärer med skumt folk, men när man själv sitter där vad gör man då? ni kanske inte hadde sålt bilen till dem, men jag tror inte ni hadde haft mod nog att ta nyklarna och hindra dem från att ta sin egen bil därifrån.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 911 Inlägg
23 februari 2009
Att pappren inte kommit in till vägverket/transportstyrelsen spelar ingen roll. Bilregistret är inget äganderegister utan ett register om brukare av fordon.
Vem som äger bilen kan rent juridiskt vara någon helt annan.
Damen ifråga äger bilen från det datum som står på kontraktet, punkt slut.

Och ni som yrar om befintligt skick, det begreppet existerar inte.
Säljaren har ALLTID ett ansvar för fel denne vet om, oavsett om det står befintligt skick, rallybil eller hönsgård i köpeavtalet. Finns det fel köparen inte kan ansvara för ska det stå i köpeavtalet, befintligt skick är nonsens.
Således, vet säljaren om att det är hål i toppen och skriver befintligt skick utan att säga det till köparen, så kan köparen ändå hävda fel på varan och kräva återköp.
Samtidigt åligger det köparen ett undersökningsansvar på de sätt det går att undersöka bilen.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 februari 2009
Decibel skrev:
Att pappren inte kommit in till vägverket/transportstyrelsen spelar ingen roll. Bilregistret är inget äganderegister utan ett register om brukare av fordon.

Säljaren har ALLTID ett ansvar för fel denne vet om, oavsett om det står befintligt skick, rallybil eller hönsgård i köpeavtalet. Finns det fel köparen inte kan ansvara för ska det stå i köpeavtalet, befintligt skick är nonsens.
Således, vet säljaren om att det är hål i toppen och skriver befintligt skick utan att säga det till köparen, så kan köparen ändå hävda fel på varan och kräva återköp.
Samtidigt åligger det köparen ett undersökningsansvar på de sätt det går att undersöka bilen.

även om du köper en bil genom 2 privatpersoner och bilen rasar efter 1 mil så är det nästintil omöjligt att bevisa att säljaren visste om felet så det är inget man har att komma med

ok jo säljes i bef skick finns visst

1 915 Inlägg
23 februari 2009
Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick

En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

* den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
    * säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
      eller om
    * bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Källa: konsumentverket

Finns även ett köpekontrakt på konsumentverket.se som verkar rätt bra.
Kanske är nåt att använda sig av nästa gång man säljer en bil.
http://www.konsumentverket.se/Documents … _bilar.pdf

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.
Senast redigerat av larsson.m (23 februari 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 911 Inlägg
23 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
Decibel skrev:

även om du köper en bil genom 2 privatpersoner och bilen rasar efter 1 mil så är det nästintil omöjligt att bevisa att säljaren visste om felet så det är inget man har att komma med

ok jo säljes i bef skick finns visst

Jodå, bef. skick finns som ord. Innebörden är likamed noll då befintligt skick aldrig fråntar säljaren ansvaret, ta o läs Köplagen och konsumentköplagen så ser du innebörden.

Har man en rishög som ska säljas så ska man istället skriva något i stil med "köparen avstår från alla anspråk på fordonet gällande fel och brister uppkomna före och efter köp".
På detta sätt friskriver man sig totalt och det åligger köparen undersökningsplikt.

379 Inlägg
23 februari 2009
verkar som de nån som missförståt de hela med befintligt-skick om ja gissar rätt så betyder väll de att bilen säljs i de skick som du ser den
och en köpare undersöker ju bilen testkör den ovs och ännu en gång ingen är tvingad till o köpa en bil speciellt inte när man själv kommer för o köpa bilen vare sej berusad eller inte kärringen var fortfarande inte tvungen till o köpa bilen wtf?

2 911 Inlägg
23 februari 2009
Deutsch-style skrev:
verkar som de nån som missförståt de hela med befintligt-skick om ja gissar rätt så betyder väll de att bilen säljs i de skick som du ser den

yes, men, du som säljare har ansvar för det som döljs eller det du inte säger som inte är synligt som exempel. (Som du vet om)

Om du säljer en bil för 20k och säger att lådan är fint skick, skriver befintligt skick på kvittot/kontraktet och sen brakar lådan och det kommer fram att slitaget är långvarigt, så är du som säljare ansvarig för tre saker.
1: Fixa felet, 2: kostnadsavdrag, 3: Återköp (i den ordningen)

Det åligger däremot den nya ägaren att framföra underlag som styrker att i exemplet ovan att lådan långvarigt slitits att det inte kan ha undgått tidigare ägare. Vilket är ett kapitel för sig.
Men vi snackar om innebörden av befintligt skick nu, inte hur ofta det åberopas i rättslig prövning smile

Egentligen säljs alla bilar i befintligt skick oavsett om det skrivs eller ej, säljaren har sitt ansvar och köparen sitt.

379 Inlägg
23 februari 2009
Om du säljer en bil för 20k och säger att lådan är fint skick, skriver befintligt skick på kvittot/kontraktet och sen brakar lådan och det kommer fram att slitaget är långvarigt, så är du som säljare ansvarig för tre saker.
1: Fixa felet, 2: kostnadsavdrag, 3: Återköp (i den ordningen)

okej då de visste ja inte ne men när de gäller gammla billiga bilar till salu så tycker ja faktist att köparen ska ta en extra titt på bilen innan han pungar fram stålarna. och typ när man köper en sliten bil o sedan känner sej lurad så ha ja faktist aldrig vatt me om eller hört talas om att den nya ägaren ringer upp o vill sälja till bax bilen de ju lite sisådär va.
dom flesta som kännt sej lurade har nog lagt upp en bild på blocket skrivit felen på bilen och förlorat kanske ett par tusenlappar men ojavisst får man inte ljuga om att bilen är i perfekt skick.men i killens läge här så var ju bilen precis nybesiktad.

köpare och säljare borde vara nyktra när dom ska göra affärer.

SOM SAGT DE HANDLAR OM EN BIL UNDER 10.000 DÅ KAN MAN INTE ENS POLISANMÄLA SÄLJAREN ELLER KLAGA. de va de ja hörde
mvh

2 911 Inlägg
23 februari 2009
Man kan polisanmäla för 40kr, men allt under 1000 betraktas som småmål och hänvisas som enskilt åtal (tvistemål).

I detta fallet är nog trådskaparen rätt fri då det finns besiktning rätt nyligen, att en slang släpper är något man får räkna med. Att nya ägaren väljer att beställa bärgare är något denne får stå för.

Så för att få fram något i all röra som jag skrivit senaste timmarna, så du som sålde bilen kan vara helt lugn med grund av det du sagt, du kommer slippa både bärgningskostnader och har inga risker gällande återtag eller ersättningar.
Om du ändå skulle få en räkning från bärgare, skriv BESTRIDES över fakturan, skicka tillbaka den med en kort hänvisning att bilen var såld vid datumet för beställningen och bifoga kopia på köpekontraktet.

22 Inlägg
23 februari 2009
Märklig historia:)

Om det står att "bilen säljes i förevisat skick" på kvittot så kan inte de komma med nåt sedan med återköp och garantier....Många tror ju att man ska skriva i befintligt skick..men det är fel....Känns ju surt att hamna i en sådan här situation.....men av skadan blir man vis men inte rik som det heter....wink Hoppas det löser sig

herr
321 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Ville bara tacka alla er som kommit med snabba och bra svar, känner mig mkt lugnare nu big_smile , och efter en natts sömn på saken har jag beslutat att bara skita i henne och kräva henne på pengar.
Har fått tag i nummret till verkstan som bilen står på så jag funderar på att ringa och höra vad det var för fel på bilen egentligen, bara för nyfikenhetens skull:P

Återigen ett stort tack, ni vet vilka som kan ta åt er och inte!

660 Inlägg
23 februari 2009
bjornt skrev:
Ville bara tacka alla er som kommit med snabba och bra svar, känner mig mkt lugnare nu big_smile , och efter en natts sömn på saken har jag beslutat att bara skita i henne och kräva henne på pengar.
Har fått tag i nummret till verkstan som bilen står på så jag funderar på att ringa och höra vad det var för fel på bilen egentligen, bara för nyfikenhetens skull:P

Nu är det juh så att alla (iaf jag) är mycket intresserad av att höra vad kärringen hade "hittat" på för fel wink

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 februari 2009
bjornt skrev:
740Fors skrev:
Jävla idiot, hoppas fan det blir en riktigt sur resa med allt detta för dig! Människor som dig borde inte ens få äga en bil eller inneha körkort!

jag förklarar det här igen:
Kvinnan luktade det skumt ikring, hon betedde sig inte full, hon körde deras bil dit,
Jag fick intrycket att de skulle köra hem i samma bil som de kom eftersom mannen var kraftigt berusad,

Vi skriver på papprena, jag och min flickvän går in och de sitter kvar i sin bil där vi skrev på kontraktet och gjorde upp affären eftersom det var kallt ute,
Jag ser sedan 5 minuter senare att båda bilarna åker iväg från parkeringen från mitt köksfönster

Jag tycker ni dömer mig lite hårt, och jag inser i efterhand att jag borde sett till att dom inte körde hem.
men det är lätt att vara efterklok

Håller med, man förväntar ju sig att någon som ändå är medelålders ska ha lite sunt "bonn" förnuft iallafall. Tyvärr vet man ju aldrig vart man har folk i dagens läge.

Jag hade ju dock jagat efter dom om det var så, men det är ju jag också hehe.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1337
1 343 Inlägg
23 februari 2009
Sälja en bil med fel är inget straffbart eller något som kan leda till återköp.
Däremot att låta någon full människa köra bil utan att ingripa är straffbart.

Så när du lät dem köra iväg fulla gjorde du dig skyldig till brott..

I'm not a fighter, I'm a lover!

herr
321 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Soderqvist skrev:
bjornt skrev:

Nu är det juh så att alla (iaf jag) är mycket intresserad av att höra vad kärringen hade "hittat" på för fel wink

//Soderqvist

Har ringt till verkstan nu,
dom hade kollat oljetrycket eftersom hon sa att lampan tändes när den började misstända och hacka.
oljetrycket var OK

Servopumpen hade börjat läcka PYTTELITE, så det droppade ner på avgassystemet, därav röken.

Katalysatorn var "ren" inuti sa han, den läckte ingenting alls, dom ville byta ut den mot en ny, trots att det inte är lag på fungerande katalysator.

Att bilen började hacka och lagt av hade dom inget svar på, han snackade om nån knacksensor som kunde gjort att oljelampan lyste när den började hacka och misstända,

Jag sa att det är väl fan naturligt att oljetrycket sjunker om bilen börjar lägga av och det inte är så konstigt att lampan började lysa, då svarade han inte utan började prata om rost på ljuddämparen

jag frågade om det var bensin i tanken, det visste han inte, sa han mad

dessutom så sa jag åt dom att jag inte ville ha hem nån räkning till mig, så dom kan bespara sig besväret

med andra ord så litar jag varken på verkstan eller kjeringen neutral

det är inga allvarliga fel på bilen och jag vill ha mina pengar, inte någon bil, och det med BASTA
Senast redigerat av bjornt (23 februari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2009
Du har rätten på din sida, och du är inte ägare till bilen längre. Strunta i alla räkningar som ev. kommer hem till dig och ta till rättsliga metoder (kronofogden etc) om hon inte betalar dig. Visst det är bara 4k men för mig hade det varit en princip sak.

EDIT: Eller skicka vidare räkningarna till den registerade ägaren är kanske ett bättre alternativ.
Senast redigerat av Rquired (23 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

herr
321 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Du har rätten på din sida, och du är inte ägare till bilen längre. Strunta i alla räkningar som ev. kommer hem till dig och ta till rättsliga metoder (kronofogden etc) om hon inte betalar dig. Visst det är bara 4k men för mig hade det varit en princip sak.

EDIT: Eller skicka vidare räkningarna till den registerade ägaren är kanske ett bättre alternativ.

jo, vi behöver verkligen de där 4000, det värsta är att man hela tiden får gå på helspänn och aldrig slappna av och vara rädd att det ska bli nåt skit, nästa gång jag säljer en bil ska jag ha alla pengarna i handen och inte gå med på nån avbetalningsplan, och absolut inte sälja till löst folk! neutral

Hillbilly
206 Inlägg
23 februari 2009
Xtravagant skrev:
Sälja en bil med fel är inget straffbart eller något som kan leda till återköp.
Däremot att låta någon full människa köra bil utan att ingripa är straffbart.

Så när du lät dem köra iväg fulla gjorde du dig skyldig till brott..

han har ju förklarat att han inte visste att dom tänkte köra samma kväll, e du trög eller??

Living my life sideways!

Sök