3700
Sök

Startpoblem calibra hjälp här

379 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#1
neutral körde bilen helt utan problem ända tills ikväll när ja skulle starta !!!!!
den typ är "pågång" att starta men lyckas inte till 100% va e de för fel kan de va tändhatten/kablar eller? kanske nån säkring vet ej fan..de för mörkt ute nu för o gå ut o kika på felet
men nån som kanske upplevt samma grej kanske kan säga va de e
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Mr: Mike
231 Inlägg
23 februari 2009
#3
Prova ta och rengör fördelar locket samt kopplingar (sätt gärna packningsmassa när du monterar ihopa de igen).

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

70 Inlägg
9 september 2009
#4
Min har samma fel, osäker på om min startmotor fungerar som den skall, får ström men känns som den glappar.
Tvingar man bilen med kablar går det att starta den någon g¨ng snabbt efteråt.
Känns onödigt att byta startmotor om det visar sig att det inte är den som är kas;)
Alla kablar mm är ok

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

34 Inlägg
10 september 2009
#5
AmazonIMittHjarta skrev:
Min har samma fel, osäker på om min startmotor fungerar som den skall, får ström men känns som den glappar.
Tvingar man bilen med kablar går det att starta den någon g¨ng snabbt efteråt.
Känns onödigt att byta startmotor om det visar sig att det inte är den som är kas;)
Alla kablar mm är ok

det kan vara bränslepump?  det var problemet på calibran (han som startade tråden)

4 682 Inlägg
10 september 2009
#6
prova kolla om den går igång med startkablar och/eller startgas innan du går vidare i felsökningen.

642 Inlägg
10 september 2009
#7
AmazonIMittHjarta skrev:
Min har samma fel, osäker på om min startmotor fungerar som den skall, får ström men känns som den glappar.
Tvingar man bilen med kablar går det att starta den någon g¨ng snabbt efteråt.
Känns onödigt att byta startmotor om det visar sig att det inte är den som är kas;)
Alla kablar mm är ok

Klickar startmotorn? Typ som att den låter lite som en "kulspruta"? Går den igång på startkablar så är det ju batteriet som är boven.


70 Inlägg
18 september 2009
#8
Är 99% att den ska starta men något gör att den inte vill.
Inte hittat fel på pumpen,batteriet eller startmotorn. kablar ser ut som det ska mm.
Drar man nyckeln verkar det som att batteriet dras ut direkt och startmotorn börjar klicka (knappt att den dras runt)  Inte hittat något som kan jorda fel heller...sad  Startar dock direkt om man kablar.

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 september 2009
#9
Tid för batteribyte?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

70 Inlägg
18 september 2009
#10
ett exide 9000 någonting som jag haft i 4mån, inte haft problem som detta innan

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

21 761 Inlägg
18 september 2009
#11
Exide 900 är det du menar. Det batteriet är kraftigt och ska sätta ordentlig snurr på startmotorn, eller rättare sagt så mycket snurr det går med tanke på att originalstartmotorn på en sån där alltid går ganska långsamt. wink

Börja med att ladda upp batteriet med en batteriladdare som är avsedd för slutna batterier, dvs laddaren ska vara spänningsreglerad och helst ha någon form av underhållsladdning efter fulladdning av batteriet.

Alltså, är det en Amazon du har eller en annan bil?
Senast redigerat av Drönirettab (18 september 2009)

70 Inlägg
19 september 2009
#12
Drönirettab skrev:
Exide 900 är det du menar. Det batteriet är kraftigt och ska sätta ordentlig snurr på startmotorn, eller rättare sagt så mycket snurr det går med tanke på att originalstartmotorn på en sån där alltid går ganska långsamt. wink

Börja med att ladda upp batteriet med en batteriladdare som är avsedd för slutna batterier, dvs laddaren ska vara spänningsreglerad och helst ha någon form av underhållsladdning efter fulladdning av batteriet.

Alltså, är det en Amazon du har eller en annan bil?

Provat ladda utan resultat.känns som batteriet är på max.
det gäller en calibra men har även en amazon, dock utan problem--..är volvo meck men kass på opel

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

21 761 Inlägg
19 september 2009
#13
Vart sätter du minusstartkabeln på din bil när du får starthjälp, på batteriet eller på motorblocket?

70 Inlägg
19 september 2009
#14
blocket såklart, inte helt pantad;)
Känns som den feljordar ,men inte hittat någonting som tyder på detta.-.

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

21 761 Inlägg
19 september 2009
#15
Går lätt att mäta dig fram med multimeter.

70 Inlägg
20 september 2009
#16
somsagt kollat överallt och hittar inget strömfall i motorutrymmet,..

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

21 761 Inlägg
20 september 2009
#17
Om startmotorn inte orkar dra runt utan startkablar, men däremot orkar dra runt med startkablar, då ska det även gå att mäta sig fram vart spänningen försvinner. smile

Sätt minusmätpinnen på:

#Batteriminuspolen
#Batteriminuskabelskon på batteriet
#Batteriminuskabelskon i andra änden av kabeln
#Motorblocket
#Startmotorhöljet

Nyckeln ska vridas i startläge varje gång, då ska det synas vart spänningen försvinner. Om det inte syns så gör du samma typ av mätning på pluskabeln, dvs mäter vid varje "skarv".
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2009)

70 Inlägg
20 september 2009
#18
Gjorde detta tidigare idag utan resultat, provade ett nytt batteri och bilen startade utan problem.
start/stängde ett par gånger sen ut och körde.. ställde sen bilen en stund, skulle flytta den på tomten en stund senare. då är det samma problem igen, mätte batteriet som var felfritt.. förstår mig inte på deta alls. Alla möjliga jordpunkter är som de skall likaså +.

Börjar misstänka att det kanske kan vara jordningen i tändningslåset som är knasigt?
Någon som haft problem liknande mitt som provat jorda om tändningslåset med resultat??
Första och sista gången jag köper opel,inte för att den är dålig körmässigt men f%¤#¤#¤ va den ska till att krångla ....

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

70 Inlägg
21 september 2009
#19
Ännu en dag med eländet...nåväl gått igenom elen ännu en gång..
Denna gång visar mätarn + på båda kontakterna från tändmodulen till spolen.
Vad gör jag nu??

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 september 2009
#20
Finns ett relä i dom som har en tendens att spöka, den tänder och vill starta men den varvar inte upp som bilar med insprutning brukar.
Min Vectra A gjorde samma sak, nytt batteri, kablar och hela faderullan. Fick ge bilen lite gas när den tände då startade den och gick.

Bytte det reläet tre gånger under tiden jag hade den. Tror det heter startrelä eller nåt liknande.. Gör att motorn varvar upp vid start. Var några år sen jag hade den. Väldigt vanligt fel på dessa bilarna. Tyvärr..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök