3448
Sök

Bes helbilsgodkänd med 3 tum?

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Hejsan.

Jag mejlade bilprovningen och frågade om jag fick besiktiga min 945 turbo med gröve avgassystem än orginal och fick svaret nej eftersom att den var helbilsgodkänd?.
Menar dom seriöst att ingen bil nyare än 97-98 har gröve system än orginal när dom besiktigar.
Hur är det egentligen?

Mvh

You got to risk it, to get the biscuit :)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 februari 2009
får inte byta nånting på en helbilsgodkänd bil...

men dom flesta chansar och oftast skiter besitknigsmännen i såna småsaker såvida den inte låter för mycket..
Senast redigerat av MeloveGolf (23 februari 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
okej, antar att de är så man får göra då. Hoppas på att få en vettig besiktningsman helt enkelt smile
jag är inte ute efter att bröla utan bara att få ett skönare ljud.

8 251 Inlägg
23 februari 2009
Tittar man i regelboken så är det helt rätt. Sen är ju en annan sak hur det funkar i praktiken. På en helbilsgodkänd bil får du förutom annan hjuldiemsnion och sänka den bara montera saker som är gokända av tillverkaren.

★★★★★
455 Inlägg
23 februari 2009
aldrig fått anmärkning på någon av mina bilar som varit "helbilsgodkända" med 3" inte ens på ljudnivån med en dämpare, fast e de inte lagligt o byta så är de ju upp till besikingsmannen o underkänna så fall

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
hm okej, låter verkligen jobbigt. Men bara att anpassa sig då smile

835 Inlägg
23 februari 2009
Min besiktningsman tyckte den blänkte fint från mitt 3" med Racekat....

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
inte ens "sbf godkänd" katt?

1 853 Inlägg
23 februari 2009
Lite ”off topic” men…

Visst är det så att på en importerad bil så finns inga decibel/ljudkrav krav. Sedan att man totalt sett inte får överskrida en viss nivå är en sak... Men finns ingen modell specifik högsta nivå på en import bil va ?

/mvh soyd

407 Inlägg
23 februari 2009
är du så dum och skickar och frågar så kan jag ju garantera dig att du åker dit på det också...det är upp till bes männen vad som släpper igenom och inte...kolla bara på Qvarnig porshe "gick igenom" med blanka papper...

236 Inlägg
23 februari 2009
besikta med 3" du. dom kommer inte säga ett skit så länge du inte besiktar på tunby i västerås, ...

Saab ng900 Steg 3+

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 februari 2009
Plankpojk skrev:
inte ens "sbf godkänd" katt?

Nej, inte enligt reglerna då denna katt med största sannolikhet inte är godkänd av tillverkaren

Rock'n Roll

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Soyd: jag kollade på en italienimprot innan den jag köpte. Då stog det som tillägsinfo att den hade andra avgaskrav iaf.

MrK: jag mejlade bilprovningens kundtjänst och inte min bes-hall. Så tror inte att det ska göra någon skillnad.

Anton: Ska passa mej, blir Enköping eller nått.

TenZer: Hehe fränt. trodde dom var hårdare, glädjande nyheter smile Tackar

8 251 Inlägg
23 februari 2009
soyd skrev:
Visst är det så att på en importerad bil så finns inga decibel/ljudkrav krav. Sedan att man totalt sett inte får överskrida en viss nivå är en sak... Men finns ingen modell specifik högsta nivå på en import bil va ?

/mvh soyd

Det är samma ljudnivå som gäller för alla bilar, dock har ombyggda / amatörbyggda egna regler. Bilorovningen har ju sin egen hitta-på-regel att ingen bil ska låta mer än vad den gjorde från fabrik, men i praktiken håller inte den då det är VV's regler som gäller i slutänden och inget annat.

1 482 Inlägg
23 februari 2009
Jag saxar in en fråga här.

Min Bmw E30 -88 är Helbilsgodkänd ( hur i helvette nu det är möjligt ).

Dock har ja bytt en helvettes massa saker på den.... så förmig handlar det alltså om tur?

BLT Service
Theracords Music Label

1 024 Inlägg
23 februari 2009
jag har 3 tum hela vägen med 100 cells racekatt  "sbf godkänd" har ett jävla högt ljud men han sa inget alls han sa att den låter gött! volvo 850 R 96-

279 Inlägg
23 februari 2009
du behöver nog inte oro dej jag har besiktat min med tre tum, större bromsar, sport stol, sportratt då jag tagit bort airbagen, 17 tumsfäljar med 225däck och inte ett ljud. men nu i vår ska jag försöka regga den med bur det är lite mer intressant hur det går haha.

bränt gummi luktar kärlek

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 februari 2009
MrK skrev:
kolla bara på Qvarnig porshe "gick igenom" med blanka papper...

roll tja 1 månad gick det väll innan man märkte att pengar flödat under bordet och besiktningsmannen fick byta jobb...och qvarnis fick domen: körförbud

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
tack för alla svar smile Jag skiter helt enkelt i vad pappersnissen sa och bygger ett seriöst väldämpat system emd en katt så bör de inte vara gnäll:)

16 197 Inlägg
23 februari 2009
Plankpojk skrev:
Hejsan.

Jag mejlade bilprovningen och frågade om jag fick besiktiga min 945 turbo med gröve avgassystem än orginal och fick svaret nej eftersom att den var helbilsgodkänd?.
Menar dom seriöst att ingen bil nyare än 97-98 har gröve system än orginal när dom besiktigar.
Hur är det egentligen?

Mvh

de stämmer... man får INTE ha ett avgassystem som låter mer än orginal, sen att vissa klarar sig iaf när dom besiktar e en helt annan sak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök