2058
Sök

Slutstegets säkring till basen går sönder hela tiden?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 februari 2009
#21
När man läser denna tråd så blir man livrädd på hur okunnigt folk som svara på en fråga som någon ställer.

Att byta till en kraftigare säkring när orginalsäkringen går sönder är helt vansinnigt dumt!!
Det finns ju en anledning att den går sönder och det måste ju hittas.

Mina tipps på vad som kan vara fel

-Förlåg spänning till steget.
-Kortslutning i högtalaren eller på sladden
-Dålig jord eller kontakt på strömsladdarna
-Förlåg last

Kolla upp hur lågt man kan lasta steget. Jag skulle inte bli förvånad om steget inte klarar lägre last en 4ohm stereo eller 8ohm mono.

Om allt stämmer så är nog steget tyvärr kast!

MVH//Björn
www.dbakuten.se


1 400 Inlägg
26 februari 2009
#22
Håller med björn. Det är sorgligt att läsa sådana inlägg som har lämnats i tråden.
Hur har du kopplat basarna ? i serie eller parallelt. på varsin kanal eller bryggat ?
Titta noga på + och -kabeln så att det inte sticker ut någon liten tråd som kommer i kontakt med varandra.
Då blir det kortslutning och säkringen går.
Och sätt för guds skull inte en större säkring för då kan det sluta med att din bil står i lågor.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

121 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#23
Sharky skrev:
Dustguy: Man felsöker inte genom att mata på med nya säkringar hela tiden. Och absolut inte genom att följa råd om att sätta dit större säkringar......

Om du inte har möjlighet att mäta din bas, gör så här:

- Köp en ny säkring
- Plocka loss högtalaren från steget genom att ta bort högtalarkablarna i steget
- Sätt dit säkringen och starta steget.

Om säkringen håller så ligger felet i högtalaren eller kablaget till högtalaren - om säkringen går så är sannolikt ditt steg trasigt.

Om nu säkringen håller - kolla att steget lirar genom att koppla in en annan högtalare, tex en hemmahögtalare, och kolla att det låter ( vrid inte på max..)

P.S Vad är det som luktar bränt? Steget eller högtalaren....

/Göran
steget som luktar bränt! Ska testa de du sa!

121 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/archive/109649/579943_azev2k.jpg




så kopplade jag min bas .. rätt :S? big_smile tack för alla svar btw smile

7 Inlägg
26 februari 2009
#25
steget som e kasst....lämna tbx o ta ett nytt

121 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#26
_ias_ skrev:
steget som e kasst....lämna tbx o ta ett nytt
Nu funkar inte min bas längre :S? eller det kmr ingen ljud Slutstegets Powerlampa lyser iaf ...:S fett jobbigt XD
'
Hur mkt jag än vrider på skruvarna och så tongue haha
Senast redigerat av Dustguy91 (26 februari 2009)

121 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#27
Dustguy91 skrev:
_ias_ skrev:
steget som e kasst....lämna tbx o ta ett nytt
Nu funkar inte min bas längre :S? eller det kmr ingen ljud Slutstegets Powerlampa lyser iaf ...:S fett jobbigt XD
'
Hur mkt jag än vrider på skruvarna och så tongue haha
Tjo! Felsökte lite idag och såg att ena sladden som går in i "input" och sedan till stereon hade glapp. Köpte ny sladd som jag ska testa med imorgon.. Får hoppas på att de kmr funka annars antar jag att det är fel på själva steget! får hoppas på att det är felet! men tack för all hjälp som jag har fått smile
Senast redigerat av Dustguy91 (27 februari 2009)

Low is a lifestyle
956 Inlägg
27 februari 2009
#28
anledningen till att jag skrev att man ska ha större säkring va nog pga missförstånd.

Jag fattade hela tiden som om att de va säkingen på kablen. SORRY
Kanske fattas info..

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se


Sök