carbonized skrev:
Så då har vi alltså kommit fram till att det är omöjligt att trimma en orginal tfsi-motor (gti och leon fr) till 270 hk med vtech extrem utan att byta någon hårdvara på bilen.... Eller?
Japp du har uppfattat det helt rätt.
Det finns 2 olika bromsningar statisk och dynamiskt och där kan man fuska en del med effekt.Skriver lite kort så kanske du förstår vitsen med det hela,stabilt effekt vs ej stabilt.
Statisk bromsning är vad biltilverkarna använder ,man startar vid 1500 rpm trycker full platta,bromsbänken håller emot kraften,när allt har stabiliserat sig så mäter man en snitteffekt under 3 secunder eller hur länge man vill mäta..
Man ska alltid vänta på att effekten skall stabiliseras ,kan ta ca 3 secunder ,sen görs själva mätningen i 3 secunder och då är det medeleffekt under dessa 3 secunder.
Vissa trimföretag väljer att gå ner i tid i denna mättning ,dom kanske även mäter just när laddtrycket skenar iväg i en peak,då vinner man en del effekt ,tycker att detta är så jäkla tråkigt och enda annledning att lura folk..
Dynamsikt bromsning är när man mäter effekten under en acceleration,man kan välja om man skall ta 1 tull 1000 sec ,normalt mäter man i ca 10 secunder ,sen får man se hur det ser ut.
När man stressar mygg turbosar ,brukar denna effekt mättning ge mindre effekt än det statiska..