3239
Sök

Volvo 740 -90 startar inte.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

Har haft problem med bilen ett längre tag nu, men nu har den gett upp helt.
Den startar inte längre och jag har ingen jävla aning om vad som är för fel på den.
Varvräknaren flippar ur när man försöker starta, motorn tänder bara till en gång, sen måste man nolla boxen för att den ska göra detsamma igen.

Gnista och bensin finns, nya stift och kablar. Har kollat på lite olika givare utan något resultat. Kollar jag felkoder så får ja att den går för fett eller för snålt.

Motorn det gäller är en b230f.
Har bytt topplock och kamaxel för en vecka sen, bilen har gått skumt både före och efter det. Bytte bränslepump ikväll då bilen vägrade helt igår att starta, ingen skillnad. Satte på en annan tryckregulator, ingen skillnad.

Nån som har nån aning om vars felet ligger?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 februari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#2
Om varvräknaren "flippar ur" så har du felet i tändsystemet. Dvs endera tändlägesgivaren - tändboxen eller tändslutsteget. Detta trots att du har gnista.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
512 Inlägg
27 februari 2009
#3
Kollat Hallgivaren som sitter vid fördelaren?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#4
Crozzfire skrev:
Kollat Hallgivaren som sitter vid fördelaren?

De är en 90a och då är hallgivaren ersatt med en tändlägesgivare vid svänghjulet.

Sharky skrev:
Om varvräknaren "flippar ur" så har du felet i tändsystemet. Dvs endera tändlägesgivaren - tändboxen eller tändslutsteget. Detta trots att du har gnista.

/Göran

Går dessa att mäta upp? Alltsammans är ju väldigt dyra saker så de är inget ja lägger ut på i onödan.
Tycker de är så konstigt då ja har så fin och stark gnista. Har ju iofs inte kollat hur förtändningen står som om den skulle kunna jävlas på något vis?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#5
Varvräknaren får sin signal från tändspolen och om den flippar upp och ner (alltså inte bara mellan noll och typ 500rpm utan flippar upp över 1000 rpm när man försöker starta så kommer tändpulserna i otakt).

Kolla med strob hur det ser ut, om det ser stabilt ut eller inte.

Annars får du försöka hitta en "donatorbil", dvs en polare eller nåt liknande som du kan byta givare tex med bara för att kolla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#6
Okej, den flippar ju inte ur hela tiden men de händer, och då kan varvräknaren flyga upp över 5 varv och fladdra på.

Får helt enkelt söka rätt på nån med en likadan bil och låna lite saker då. Ska kolla tändningen först också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#7
Det jag blir så lur på är varför den har gett felkoder på bränslesidan hela tiden då de är något med tändningen som är fel? Kollar ja felkoder på tändningssidan får ja bara 1-1-1.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#8
Det är inte alla situationer som resulterar i felkod från tändboxen. Tändboxen kan tycka att den gör rätt med dom signaler den får från tändlägesgivaren och då får du inga felkoder därifrån.

Man kan alltid utesluta bränsleproblem med startgas. Om den startar snällt med startgas (med borttagna kontakter från alla spridare inklusive kallstartspridaren) då är det bränsleproblem. Men om den jävlas även med startgas så skall man titta på tändsidan. (förutsatt givetvis att man har koll på att man har komp och att kammen står rätt).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#9
Okej, fick tag på en kompis som skulle låta mej låna sakerna som behövs. Han har en GLT 16v, men sakerna bör ju passa ändå iom att de är LH2.4 eller?

Tack för hjälpen så här långt!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

4 Inlägg
27 februari 2009
#10
har du kollat cdi för den drver hela el systemet på bilen jag hadde samma sak på min 740 för jag bytte den och sen gick den som den skulle


10 287 Inlägg
27 februari 2009
#11
Tändlägesgivare och tändslutsteg är likadana. Men det sitter annan tändbox på 16V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#12
Kan jag ta tändboxen på en bil med LH 2.2?

Ska bara tillägga att de är nått tickande ljud i motorn också! Alltså, inte knackningar eller så, de låter mera som att de skulle vara nått elektriskt som tickar.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 februari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

58 Inlägg
27 februari 2009
#13
Exakt så som du beskriver hände när min generator till min 740 hade pajjat...testa å ladda upp batteriet å försök. Då kunde jag köra i 30-40min men sen dog den igen.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#14
Skribibber skrev:
Exakt så som du beskriver hände när min generator till min 740 hade pajjat...testa å ladda upp batteriet å försök. Då kunde jag köra i 30-40min men sen dog den igen.

Batteriet är fulladdat och ett halvår gammalt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#15
Nej. LH 2.2 är ett helt annat djur.

Tickande får du lyssna efter. Passa dig för fläktremmen bara.

/Göran

patrikhornfeldt skrev:
Kan jag ta tändboxen på en bil med LH 2.2?

Ska bara tillägga att de är nått tickande ljud i motorn också! Alltså, inte knackningar eller så, de låter mera som att de skulle vara nått elektriskt som tickar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#16
Okej, antog att de inte skulle gå men ja känner så många som kör med 2.2 så ja tänkte att ja var tvungen att fråga iaf. När du säger att ja ska passa mej för fläktremmen, vad menar du då? Kan den börja ticka?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
27 februari 2009
#17
Om du stoppar ner huvudet i motorutrymmet för att lyssna....

Jag har sett en som hade tur för bara kepsen fastnade.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#18
Okej, de var så du tänkte tongue Nja, så sugen är ja inte på att köra ner huvudet där remmarna sitter.

Ska kolla så att kamaxeln inte har hoppat sen topplocksbytet, men de är säkerligen något mera som står fel när bilen gick kasst innan också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#19
Har nu bytt tändmodul och tändbox ifrån en kompis bil. Min startar inte och hans går som en klocka med dom sakerna. Vettesatan vars problemet ligger, har gnista och bränsle finns. Den startar i nån sekund om den fått stå nån dag och går illa i nån sekund sen dör den och ingenting händer.

Sen så tickar nånting utav helvete från motorn och de är inte lagerknack och de är inte ventilerna som tar i. Hellre något elektriskt som lever satan, har funderat på om de är spridarna. Men skulle alla kunna gå sönder samtidigt? :S
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Tottis_vbg
1 mars 2009
#20
har du kollat kamremmen igen så den står rätt?? du pratar om knackande ljud. e det när bilen e igång? för spridarna kan låta en del. du kan ta en vanlig bilantenn i metall å ta bort gummiploppen längst ut å hålla den emot lite här å där på motorn å lyssna i andra ändan. ganska lätt å höra vad sånna ljud kommer ifrån då. spridarna kan man få att tystna med lite 2-taktsolja i tanken. bilen har inte stått länge med lite soppa i tanken så det e massa kondens i den? hade du provat byta hallgivaren??? när hallgivaren krångla för mig flippa varvräknaren också.. kolla även så motorn e ordentligt jordad i karossen......


Sök